تکنولوژی

قيمت قطعات كامپيوتري پس از دو هفته متعادل شد:بازگشت به گذشته

دنیای اقتصاد – همانطور كه طي دو هفته گذشته اشاره شد، مرگ آل مكتوم حاكم امارات بر بازار كامپيوتر ايران تاثير گذاشت به طوري‌كه باعث شد قيمت برخي اقلام و تجهيزات كامپيوتري از جمله CPU RAM وHARD با افزايش قيمت كاذب مواجه شوند اما در هفته‌اي كه گذشت CPU و RAM با قيمت قبلي خود عرضه شدند و Hard حتي پايين‌تر از قيمت قبلي خود به خريداران عرضه شد.

به گفته آقازاده مدير شركت HST، شركت سام الكترونيك كه نماينده شركت سامسونگ است بازرسان خود را به بازار كامپيوتر فرستاد تا آنها جلوي زيرفروشي (نماينده‌اي كه قيمت محصول اين شركت را با قيمتي پايين‌تر از قيمت شركت مي‌فروشد) را بگيرند. به دنبال اين اقدام نظم به بازار مانيتور شركت سامسونگ باز مي‌گردد و باعث مي‌شود كه مانيتورهاي LCD و CRT با همان قيمت قبلي به مشتريان عرضه شوند.

اين اقدام به نفع مصرف‌كننده است به طوري كه از سردرگمي خريداران در موقع خريد كاسته مي‌شود و مشتريان با قيمت يك دست مانيتور در بازار مواجه مي‌شوند و از طرف ديگر اين امر به سود نماينده نيز هست به طوري كه درخواست خريد بيشتر صورت مي‌گيرد و اين موضوع در نهايت رقابت سالم‌تري را به همراه مي‌آورد. در اين هفته در ساير قطعات و تجهيزات كامپيوتري تغييرات خاصي صورت نگرفت.

هفته‌اي سخت براي كارمندان گمرك

در هفته گذشته بندر جبل علي دبي كه يك بندر آزاد تجاري است شاهد صف‌هاي طويل متقاضيان كالاهاي كامپيوتري براي واردات و صادرات اجناس بود. هجوم اين دسته از افراد به گمرك اين بندر كه به دليل تعطيلي‌هاي مكرر در اين كشور ايجاد شده بود، باعث سخت شدن كار كارمندان براي ترخيص اين كالاه شد. برخي از كالاها از جمله CPU، RAM و HARD به دليل كوچك و كم‌حجم بودن به راحتي قابل ترخيص از گمرك هستند اما بررسي و ترخيص اجناس حجيم با تاخير صورت گرفت كه همين موضوع باعث بروز مشكلاتي در بازار كامپيوتر شد.

پيشنهاد براي خريد سي‌دي‌رام و سي‌دي‌رايتر

به خريداران اين محصولات پيشنهاد مي‌شود كه سي‌دي‌رام‌هاي با سرعت 40 را خريداري كرده و ترجيحا از خريد سي‌دي‌رام‌هاي پرسرعت خودداري كنند به طور مثال اگر سي‌دي‌رام‌ با سرعت 52بخرند باعث شكسته‌شدن سي‌دي‌هاي ترك‌دار مي‌شود و يا دستگاه سي‌دي‌هايي را كه خط و خش روي سطح آنها است را به سختي مي‌خواند.

خرياران سي‌دي‌رايتر مي‌توانند مارك ASUS را انتخاب كنند و براي دي‌وي‌دي رايتر نيز از مارك‌هاي پلكستور پايونير و سوني پيشنهاد مي‌شود.

دي‌وي‌دي‌رايتر بايستي به صورت مثبت و منفي ضبط كند و مثبت به تنهايي يا منفي به تنهايي عمل نكند زيرا ممكن است در هر دستگاهي به خوبي عمل نكند. خريداران مي‌توانند دي‌وي‌دي رايتر را با مارك‌ شركت‌هاي ASUS ، MTC ، MST و SONY و با گارانتي ايران رهجو، پلكستور پايونير با گارانتي شركت انفورماتيك گستر، سرير و HST را خريداري كنند.

بازار مانيتورها

به‌رغم تبليغات وسيع برخي مارك‌ها در صدا و سيما و بازار كامپيوتر، كارشناسان به كاربران توصيه مي‌كنند كه براي خريد مانيتور به تبليغ اكتفا نكنند.

هم‌اكنون مانيتورهايي چون هانسول و سامسونگ حتي با تبليغات كم دستگاه‌هاي قابل قبولي را تحويل مشتريان مي‌دهند.

به اعتقاد كارشناسان بازار كامپيوتر، مانيتورهايي كه تبليغاتشان وسيع‌تر از ساير مانيتورهاست، مشتريان كمتري دارند زيرا استفاده از آن دستگاه عمدتا با عواملي همچون نخواندن سي‌دي و گيركردن Windows همراه است.

همان‌طور كه مي‌دانيد در بازار مانيتورها، خريداران بيشتر تمايل به خريد مانيتورهاي LCD نشان مي‌دهند و شركت‌هاي فعال در اين عرصه سعي در توليد بيشتر LCD و كاهش قيمت آن دارند تا با قيمت مانيتورهاي CRT برابري كند و دست مشتريان براي انتخاب باز باشد چون مانيتورهاي LCD از ماندگاري بيشتري برخوردارند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا