تکنولوژی

ضريب نفوذ اينترنت در سه رقيب همگروه فوتبالی ايران در جام جهانی آلمان

نام نویسنده: اکبر شيخ زاده (تورنتو)

فارس تکمکزيک: جمعيتي حدود ۱۰۵ ميليون ، ۱۷ ميليون کاربر اينترنت، ۱۲ ميليون و ۳۳۰ هزار تلفن ثابت و بيش از ۲ ميليون و ۲۰ هزار تلفن موبايل دارد. عليرغم فقر شديد مردم، اين کشور فعلا دومين مارکت اينترنتي در امريکاي لاتين را دارد. سرويس برادبند بسرعت در آن جا باز کرده و کاربران DSL آن در سال 2004 دويست درصد افزايش يافت طوريکه از لحاظ رشد برادبند بالاترين رتبه را در کل قاره امريکا، و دومين رشد در سطح دنيا داشت و از مارچ 2005 ترکيبي سه گانه از تلويزيون کيبلي، اينترنت و تلفن به مردمش عرضه کرد.

اينترنتش از 1989 تا 1993 بيتر در دانشگاهها و مراکز علمي اش رشد کرد. انستيتو تکنولوژي Monterrey نخستين ارتباطش با وب را در سال 1989 برقرار کرد و در سالهاي بعد ساير دانشگاهها و موسسات اموزشي بصورت محلي به اينترنت پيوستند اما هنوز هيچگونه ساختار ملي بک بون وجود نداشت و شيکه هاي محلي قادر به ارتباط با يکديگر نبودند و کارهاي تکراري و موازي زيادي انجام مي شد. در فاصله زمانس 1994-95 دولت مکزيک پذيرفت که با همکاري با دانشگاهها هزينه مالي شبکه سراسري ملي را بپردازد و بدين ترتيب براي نخستين بار مکريکيها توانستند به اينترنت امريکا بپيوندند.

سپس e-commerce در مکزيک آغار و دنبال شد و ابتدا شرکت مخابرات مکزک – TeLmex – هژموني ارايه سرويس بک بون و مارکتينگ اينترنتي و ISP را داشت و از 1996 تا ۱۹۹۹ تنها ارايه دهنده سرويس ISP بود. اما از ۱۹۹۹ قفل انحصارش شکسته شد و در واقع از ژانويه 1997 اين شکنندگي بتدريج اغاز شده بود و خلاصه فاز رقابت پذيري در مارکت IT اجرا شد.
امروزه ، از لحاظ ارايه پهناي باند و کيفيت سرويس، مکزيک يکي از طلايه داران امريکاي لاتين است و پروژه دولتي e-Mexico که از سال2001 با 400 ميليون دلار اغاز شد هدقش دسترسي تمام مکزيکي ها به اينترنت است . اما هنوز هم TeLmex سرويس هاي VOIP ارايه شده از سوي بخش خصوصي را بلوکه و اذيت مي کند چرا که کمتر شهروندي حاضر به استفاده از نرخهاي بااي تلفنهاي راه دور TeLmex است .

آنگولا: با جمعيتي حدود 13 ميليون، 172 هزار کاربر اينترنتي، 72 هزار خط ثابت تلفن و 25 هزار و 800 موبايل دارد. سرويسهاي دايل آپ، high speed ، ساتلايت اينترنت (براي مناطق دور دست بدون تلفن ) ، و wifi هم که بسرعت در حال افزايش است.

پرتغال: با ۱۱ ميليون جمعيت، 6 ميليون و ۱۰۰ هزار کاربر اينترنتي، 5 ميليون و 300 هزار تلفن ثابت و 3 ميليون و 742 هزار موبايل ، با سرويسهاي دايل آپ و wifi و high speed و ساتلايت اينترنت و نيز e-banking – با همکاري بانکهاي تنها همسايه اش اسپانيا – دارد. البته تا يک سال پيش فقط 14 درصد پرتغالي هاي با تحصيلات پايين، و 84 ذزصد با تحصيلات بالا از اينترنت استفاده مي کردند که نماياتگر اختلاف فاحشي در اين اقشار است . و در مقايسه با ساير ملل اروپايي نمايانگر تاثير آشکار ميزان تحصيلات در استفاده از وب است.
پيشرفت اينترنت در پرتغال ، براي دولتش، يک اولويت سياسي محسوب ميشه و با همکاري با امريکا، ژاپن و بازار مشترک اروپا، سيستم اموزشي، علمي، کتابخانه ها، ايجاد شهرهاي ديجيتال، بهبود اوضاع مالي شهروندان و مناطق دورافتاده و روستايي، تشويق فرهنگ آنلاين بويژه در عرصه اقتصادي و اموزشي، همگي تحت برنامه درازمدتي بنام Green Paper در حال انجام اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا