تکنولوژی

طرح شناسنامه دار کردن کالاهای کامپیوتری

دنیای اقتصاد – طرح شناسنامه‌دار كردن كالاهاي ICT تا پايان سال اجرايي مي‌شود
گروه كامپيوتر- طي شش ماه گذشته و از زمان آغاز به كار سازمان نظام صنفي رايانه‌اي كشور تاكنون در جهت ساماندهي بازار و فعاليت رايانه‌اي، انجمن‌ها و كميسيون‌هايي در اين سازمان تشكيل شده‌اند كه ترتيب برپايي جسات اين كميته‌ها نشان‌دهنده توجه اوليه سازمان نسبت به وضعيت بازار كامپيوتر و حوزه نرم‌افزار است.

به گفته فرزاد فروردين مسوول كميسيون امور صنفي سازمان نظام صنفي رايانه‌اي، تشكيل دوازده كميسيون در اين سازمان پيش‌بيني شده است كه هر كدام فعاليت تخصصي را در هر حوزه‌اي پيش خواهند برد.

تاكنون در اين سازمان كميسيون نرم‌افزار، كميسيون امور صنفي، كميسيون شبكه و كميسيون تنظيم مقررات و قوانين نخستين جلسه خود را برپا كرده‌اند و به مرور جلسات ديگر كميته‌ها نيز برپا مي‌شود.

فروردين در خصوص فعاليت‌ها و اهداف كميسيون‌هاي اين نظام مي‌گويد: فعاليت‌هاي صني انجام شده در اين سازمان جدا از فعاليت‌هاي انجمن شركت‌هاي انفورماتيك نيست و تمامي فعاليت‌هاي انجمن با تشكيل سازمان نظام صنفي و با پشتوانه قانوني محكم‌تري ادامه خواهد داشت كه به دليل گستردگي كار سازمان، كميسيون‌هايي به كميته‌هاي قبلي انجمن افزوده شده است.

بررسي قانون برپايي مناقصات دولتي
كميسيون امور صنفي اين سازمان در حال بررسي قانون برپايي مناقصات دولتي مصوب مجلس در سال 83 است تا پس از بررسي آن ، پيشنهادات و اصلاحات لازم را ارائه دهد و همچنين اين كميسيون طبق توافق‌نامه خود با مركز اصناف در خصوص ثبت نمايندگي و عرضه كالاهاي خارجي در ايران منتظر اجرايي شدن اين تفاهم‌نامه از سوي مركز اصناف است.

كار گروه‌هاي استاندارد، بيمه و ماليات، تسهيلات، بازرگاني، گمرك و كار گروه قانون مناقصات و قراردادها به منظور تحقق اهداف اين كميسيون در حال تشكيل است.

كميته ويژه نمايشگاهي
تشكيل كميته ويژه مربوط به امور نمايشگاهي نيز از ديگر اقدامات اين سازمان به منظور برپايي نمايشگاه الكامپ است كه تاكنون دو جلسه را براي برنامه‌ريزي الكامپ تشكيل داده است.
طبق گفته‌ اميرحسين سعيدي نائيني رييس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي بر اساس توافقات رسمي انجام شده مجوز برپايي الكامپ طي چند سال از سوي وزير قبلي بازرگاني راي اين نظام صادر شده و در اين خصوص تكليف كاملا روشن است و اين سازمان برنامه‌هاي بلندمدتي براي برگزاري نمايشگاه‌هاي تخصصي در سطح داخلي و بين‌المللي دارد.

شناسنامه‌دار شدن كالاهاي ICT
شناسنامه‌دار شدن كالاهاي ICT به منظور ساماندهي بازار كامپيوتر و رعايت حقوق مصرف‌كنندگان از ديگر اقدامات سازمان نظام صنفي رايانه‌اي برشمرده مي‌شود كه از فعاليت‌هاي كميسيون امور صنفي است.

به گفته فروردين مسوول اين كميته شناسنامه دار شدن كالاها با سازمان‌هاي مختلفي از جمله مركز اسناد وزارت بازرگاني، حمايت از مصرف‌كننده، موسسه استاندارد وزارت صنايع مرتبط است كه با همكاري آنها اين طرح به مرحله اجرا در مي‌آيد. هم اكنون اين كميسيون در حال انجام هماهنگي با سازمان‌‌‌ها براي شناسنامه‌دار كردن كالاهاي ICT است و به گفته فروردين اين طرح در صورت همكاري و همراهي سازمان‌ها اجرايي خواهد شد.

با توجه به اينكه برخي از مسوولان اين نظام وعده ساماندهي بازار كامپيوتر را آغاز زمستان امسال اعلام كرده بودند، هنوز طرحي به مرحله اجرا در نيامده و طبق پيش‌بيني مسوول كميته امور صنفي اين زمان به پايان سال موكول مي‌شود.

به گفته فروردين بعد از تائيد مراجع ذي‌ربط بايد اين سازمان در فرصتي به كدگذاري كالاها بپردازد و براي اجرايي شدن طرح، فعاليت‌هاي فرهنگي را آغاز كند تا توزيع‌كنندگان، توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان با حقوق خود آشنا شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا