تکنولوژی

نارضايتی ISP‌هاي شهرستاي از نحوه‌ي دريافت عرض باند اينترنتي

ایسنا – دبير انجمن ISP‌ها گفت: در دو ماه اخير موارد بسياري از نارضايتي ISP‌هاي شهرستاني از وضعيتشان پيرامون دريافت عرض باند اينترنتي به دبيرخانه‌ي انجمن ارسال شده كه گاها اين سوال از ما مي‌شود كه چرا پيگيري جدي در رابطه با منافع ISP‌هاي شهرستاني صورت نمي‌گيرد .

مهندس «عليرضا علمي» در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ، با بيان اين كه در اوايل سال 84 كاهش 50 درصدي عرض باند اينترنتي را شاهد بوديم كه مي‌توانست اثرات مطلوبي بر رشد وتوسعه‌ي IT در كشور داشته باشد افزود: ناگهان در اثر برخي اعمال نظرها و فشار‌ها، مجمع عمومي‌شركت مخابرات آيين نامه‌اي را به تصويب رساند كه مانع از بهبود وضعيت ISP‌ها شد .

وي ادامه داد: اكثر ISP‌ها به ويژه در شهرستان‌ها از عرض باند زير دو مگابيت ، استفاده مي‌كنند و در آخرين مصوبه‌ي مخابرات در اين رابطه شركت ديتا نيز نمي‌تواند عرض باند زير دو مگابيت را به صورت مستقيم به ISP‌ها به فروش برساند، و حتي شركت‌هايي هم كه پيش از آن اقدام به بستن قرارداد كرده بودند پس از اتمام دوره‌ي قراردادشان مجبور به تامين عرض باند اينترنتي از ICP‌ها شدند .

نايب رييس انجمن صنفي كارفرمايان شركت‌هاي اينترنتي، خاطر نشان كرد: در برخي از استا‌ها فقط يك ICP وجود دارد ، كه اين خود مشكل ساز است، بدين ترتيب كه ISP‌ها بايد عرض باند خود را از ‌آن دريافت نموده و بعد از آن نه تنها هيچ گزينه‌ي ديگري ندارند بلكه بايد در بازار هم در عرصه‌ي فروش كارت با آن ICP به رقابت بپردازند كه اين خود مصداقي از انحصار است .

دبير انجمن ISP‌ها علت اين تعرضات را نحوه‌ي تدوين آيين نامه‌ي واگذاري مجوز دانست و افزود: متاسفانه شاهديم كه در تدوين نحوه‌ي واگذاري مجوز‌ها حوزه و حيطه‌ي فعاليت شركت‌ها مشخص نشده است ، لذا هر مجوز جديدي كه مي‌آيد به نوعي به منافع شركت‌هايي كه مجوز پايين دستي را دريافت كرده بودند لطمه مي‌زند به عنوان ثال در كجاي دنيا فروشنده‌ي ماده‌ي اوليه‌ي خود با توليدكنندگان به رقابت بر مي‌خيزد بنابراين بايد خط كشي دقيقي انجام شود و شركت‌ها نيز ملزم به رعايت آن باشند .

وي ادامه داد: اين موارد نيز به زودي از جانب انجمن براي هيات مديره شركت مخابرات ايران ارسال مي‌شود.

علمي‌، راه‌حل رفع اين مشكلات را حذف محدوديت شركت ديتا براي عرض پهناي باند زير دو مگابيت به شركت‌هاي ISP اعلام كرد و افزود : نه تنها شركت ديتا بايد عرض باند زيردو مگابيت را در اختيار تمام ISP‌ها كه از وزارت ارتباطات مجوز دريافت كردند قرار دهد، بلكه بايد يك بازنگري جدي نيز در حوزه‌ي كاري شركت‌هايي كه گاها پنج يا شش مجوز را به طور يكجا دريافت كردند و حوزه‌ي كاري آنها نيز اصلا مشخص نيست صورت پذيرد.

وي ادامه داد: يك شركت، هم پهناي باند مي‌فروشد و از تخصيص خريد عمده بهره مند مي‌شود و همزمان نيز با ISP‌هايي كه مشتري خود هستند به رقابت بر مي‌خيزد و از طرف ديگر نيز مجاز به برقراري ارتباطات ماهواره‌اي مي‌باشد. و حال چگونه انتظار داريم شركت‌هاي كوچك تر كه طبق قانون فعاليت مي‌كنند در اين بازار دوام آورده و سرمايه شان نيز از بين نرود .

نايب رييس انجمن ISP‌ها معتقد است به نظر ما شركت‌هاي باتوان و پتانسيل بالا بايد در لايه‌هاي بالاتر كه نياز به توان مالي بالاست فعاليت كرده و كار و امور لايه‌هاي پاييني رابه شركت‌هاي كوچك تر جهت توليد اشتغال بسپارند .در غير اين صورت با انحصار خصوصي فاصله ايي نخواهيم داشت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا