تکنولوژی

بزرگترین شبکه جعل و تکثير نرم افزار امپراطور متلاشی شد

خبرگزارى فارس: بزرترين شبكه جعل و تكثير سى‌دى هاى نرم افزارى در كشور در تحقيقات ماموران پليس آگاهى تهران شناسايى شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعى فارس، اعضاى اين شبكه پس از شكستن قفل سى دى هاى نرم‌افزارى، آنها را تكثير كرده و با نام امپراطور در بازار توزيع مى‌كردند.

*سر نخ ماجرا
شناسايى اعضاى اين باند از 23 مهرماه امسال و در پى شكايت مدير عامل شركتى كه سى دى‌هاى نرم‌افزارى او جعل و تكثير شده بود در دستور كار پليس تهران قرار گرفت.

شاكى با مراجعه به شعبه هشتم بازپرسى دادسراى ناحيه 28 تهران با طرح شكايتى از متهمان به قاضى گفت: من مدير عامل يك شركت توليدكننده نرم افزا در ايران هستم. شركت من پديد آوردنده نرم افزارى حسابداى با نام … است كه در شوراى عالى انفورماتيك كشور به نام شركت به ثبت رسيده است.

چند ماه پس از توزيع سى دى در بازار متوجه شديم شركتى با نام جعلى امپراطور سى دى‌هاى ما به طور غيرقانونى تكثير و توزيع كرده است.

قيمت واقعى سى‌دى نرم افزار ما 29 هزار تومان است كه متهمان آن را با قيمت 10 هزار تومان در بازار به فروش مى‌رسانند.

شاكى ادامه داد: ‌سه سال از توزيع سى‌دى نرم افزار در سطح بازار مى‌گذرد اما جاعلان همچنان در حال تكثير سى‌دى‌ها و فروش آن در بازار هستند.

*آغاز تحقيقات
با مطرح شدن اين شكايت بازپرس پرونده به گروهى از ماموران پليس آگاهى تهران ماموريت داد با بررسى پرونده عمده فروشان و خرده فروشان و توزيع كنندگان سى‌دى‌هاى جعلى را شناسايى و آنها را دستگير كنند.

كارآگاهان در بررسى‌ها خود در مغازه‌هاى سى دى فروش حوالى ميدان انقلاب موفق به دستگيرى مرد 38 ساله‌اى به نام بهرام شدند كه تعداد زيادى از سى‌دى‌هاى جعلى را در اختيار داشت.

متهم دستگير و براى تحقيقات به اداره آگاهى منتقل شد كه در بازجويى‌ها گفت: من خرده فروشى سى‌دى هستم و از تكثير غيرقانونى آنها هيچ اطلاعى نداشتم.

بهرام در ادامه مدعى شد سى دى‌ها را از يك عمده فروش سى دى به نام مهدى – ش خريده است.

با بدست آمدن اين سر نخ ماموران راهى مغازه مهدى شده و در بازرسى مغازه او تعداد قابل توجه‌اى سى دى نرم افزار حسابدارى و نرم افزارهاى رايج را با مارك امپراطور كشف كردند كه به طور غيرقانونى جعل شده بودند.

سى‌دى‌هاى كشف شده در مغازه مورد بررسى كارشناسان قرار گرفت و مشخص شد تمام سى دى‌ها پس از شكسته شدن قفلشان به صورت غيرقانونى تكثير شده‌اند.

بررسى ها نشان مى‌داد، پليس با يك شبكه بزرگ تكثير غيرقانونى سى‌دى‌هاى نرم افزارى در كشور رو برو است.

اين متهمان پس از ورود سى دى هاى نرم افزارى به بازار قفل آنها را شكستند و سپس در سطح گسترده اقدام به تكثير آنها مى‌كنند. اين متهمان براى فروش سى
دى‌هاى خود آنها را به يك سوم سى‌دى‌هاى موجود در بازار مى‌فروختند.

*دستگيرى سردسته باند
ماموران كه احتمال مى‌دادند مهدى -ش، با اعضاى اصلى اين باند در ارتباط باشد به بازجويى از او ادامه دادند كه او اعتراف كرد سى دى‌ها را از شخصى به نام مهدى خريده است.

با افزارهاى مهدى-ش، ماموران عامل اصلى توزيع سى دى ها در بازار به نام مهدى را دستگير كردند.

مهدى در اداره آگاهى اعتراف كرد، من سى دى نرم افزارهاى مختلف از جمله نرم افزار حسابدارى را تكثير كرده و به مشتريان خود در سطح بازار تهران و ميدان انقلاب مى‌فروختم.
متهم ادامه داد، تاكنون صدها سى دى نرم افزارى را تكثير و در سطح كشور توزيع كرده است.

مهدى در خصوص نحوه تكثير غيرقانونى سى دى‌ها گفت: پس از آنكه سى دى نرم‌افزارى جديدى به بازار مى‌آمد آن را مى‌خريدم و در اختيار يكى ديگر از اعصاى باند قرار مى‌داده اين عضو باند كه در زمينه نرم افزارى حرفه‌اى است وظيفه شكستن قفل سى دى‌ها را برعهده داشت. پس از شكستن قفل سى‌دى او، آن را در اختيار من قرار مى‌داد كه وظيفه تكثير سى دى را برعهده داشتم.

پس از تكثير سى دى‌ها نفرات ديگر باند كه وظيفه چاپ پاكت و بسته بندى سى دى‌ها را داشتند وارد عمل شده و آنها با مارك امپراطور بسته بندى مى‌كردند در انتها من آنها را براى فروش در بين مشتريان خود توزيع مى‌كردم.

متهم گفت: تكثير سى‌دى‌ها را در خانه پدرم انجام مى‌داديم و وسايل تكثير سى‌دى‌ها در حال حاضر آنجا است.

ماموران سپس راهى خانه پدر مهدى شده و در بازرسى آنجا شش دستگاه دابليكيتور كه هر يك داراى هشت رايتر بود همراه هزار قطعه نرم افزارهايى كه به طور غيرقانونى تكثير شده بودند، كشف كردند.

هم اكنون بازپرس مهدى-ش را به اتهام توزيع عمده سى دى‌هاى نرم افزارى جعلى و مهدى را به اتهام تكثير در سطح وسيع سى‌دى‌ها بازداشت كرده است و تحقيقات براى دستگيرى ديگر اعضاى اين باند ادام دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا