تکنولوژی

واشنگتن خواستار حفظ همين وضعيت كنوني براي اينترنت است

نام نویسنده: جان بلاو John Blau – IDG News Service

internetfolklore – قانونگذارن در واشنگتن، مخالف تلاش‌هاي برخي از كشورهايي هستند كه در مذاكرات تحت حمايت سازمان ملل حضور داشتند. اينان قصد دارند آمريكا را مجبور كنند تا دست از كنترل فعاليت‌هاي كليدي اينترنت بر ندارد.

سناتور نورم كلمن سناتور نورم كلمن Norm Coleman جمهوري‌خواه از ايالت مينسوتا از جمله‌ی اين منتقدين است. وي اوايل همين هفته قطعنامه‌ای را در حمايت از كنترل اينترنت و به خصوص سيستم نامگذاري دامنه (Domain Name System) و آدرس دهي توسط امريكا صادر نمود و به نوعي مخالفت خود را از واگذاري اين مديريت به سازمان ملل ابراز كرد. كلمن مي‌گويد: « در حالي كه برخي دولت‌ ها به دنبال اين هستند كه اينترنت به ابزاري براي سانسور و سركوب سياسي تبديل شود ما نمي‌توانيم دست روي دست بگذاريم و كاري انجام ندهيم. ما بايد محكم و استوار در مقابل تمام تلاش‌هايي كه در جهت تغيير ماهيت اينترنت، اين سيستم باز و آزاد جهاني مي‌شود بايستيم.

اين قطعنامه‌ی سناتور كلمن كه نسخه‌اي از آن در سايت http://coleman.senate.gov موجود است، درست در كشاكش جنگ بر سر حاكميت اينترنت در ميان هيئت‌های مذاكره كننده كه خودشان را براي شركت در دور دوم نشست جهاني براي جامعه اطلاعاتي WSIS كه قرار است ماه آينده در تونس برگزار شود آماده مي‌كنند، ارائه و مطرح شده است.

اتحاديه اروپا در يك حركت ناگهاني و غيره منتظره در خلال مذاكرات مقدماتي در اواخر سپتامبر در ژنو، طرح ايجاد يك انجمن جديد و يك مدل همكاري بين‌المللي جديد را ارائه داد، طرحي كه اگرچه به طور كامل جايگزين ICANN (شرکت نام‌گذاري و شماره‌گذاري اينترنت) نخواهد شد اما مي‌تواند آن را به شدت تغيير دهد. ICANN گروهي است كه تحت نظارت امريكا در حال حاضر ساختارهاي اساسي و حياتي اينترنت من جمله سيستم نام‌گذاري دامنه، سرور حوزه‌ی ريشه، آدرس پروتكل اينترنت IP را مديريت مي‌كند.

پيش از اين، اتحاديه اروپا متحد امريكا بود. به اين معني كه ICANN را به عنوان تشكيلاتي براي حمايت از وضعيت كنوني اينترنت به رسميت مي‌شناخت. با اين حركت اخير، تشكيلات دولت اروپايي به ديگر كشورها ملحق شده و به اين ترتيب خواستار آن است تا براي نظارت بر شبكه تشكيلاتي جهاني سر كار بيايد.

تبليغات
یک دامين ثبت کن فضای هاست رایگان بگیر، دیگه چی می خواهی؟ www.parsbodnetworks.com

«اتحاديه بين المللي ارتباطات راه دور ITU » يكي از اين تشكيلات جهاني مورد نظر اتحاديه‌ی اروپا است. ITU بازوي سازمان ملل و برگزار كننده اجلاس تونس نيز هست.

كلمن معتقد است: «در اجلاس آينده، اينترنت با تهديدي جدي مواجه مي‌شود. اگر نتوانيم آنطور كه بايد و شايد پاسخ دهيم، آزادي و تماميت اينترت كه دستاوردهاي همين اعجاز اطلاعاتي هستند را به مخاطره مي‌اندازيم و اين به قرباني كردن دسترسي به اينترنت، حفظ حريم خصوصي، مالكيت معنوي كه همگي به آنها وابسته‌ايم ختم مي‌شود.»

در پشتيباني از حفظ كنترل كنوني اينترنت از سوي امريكا، سناتور كلمن تنها نيست. وي از حمايت‌هاي مشابهي از سوي سناتورهاي ارشد دموكرات و جمهوري‌خواه مجلس نمايندگان امريكا نيز برخوردار بوده است.

در پنجم اكتبر سالجاري نمايندگان جمهوري‌خواه و دموكرات امريكا از حمله جو بارتون Joe Barton، جان دي. دينگل John Dingell، فرد آپتون Fred Upton و ادوارد ماركي Edward Markey نامه‌ای براي ديويد گراس هماهنگ كننده ساست‌هاي اطلاعاتي و ارتباطي وزارت خارجه و مايكل گالاگر مقامي در وزارت بازرگاني امريكا ارسال كرده‌اند. در اين نامه، اعضاي گنگره صراحتا بيان داشته اند: «امريكا نبايد كاري كند كه فعاليت‌هاي اساسي و موثر سيستم نا‌گذاري دامنه به طور بالقوه تحت تاثير قرار گيرد. امريكا بايد در تاييد و رسميت دادن به هر نوع تغيير يا اصلاح در «پرونده حوزه‌ی ريشه» نقش تاريخي خود را براي هميشه حفظ كند.

متن اين نامه در آدرس :

http://energycommerce.house.gov/108/Letters/10052005_1680.htm

موجود و قابل دسترسي است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا