تکنولوژی

چند قدم در غرفه هاى نرم افزارهاى قرآنى‌:نمايشگاهى براى گوش كردن‌

نام نویسنده: ندا لهردى

دنیای اقتصاد – از صبح انتظار شروع مى‌شود. گوش‌ها هم به اندازه كافى تيز هستند و آماده شنيدن صوت آيات.

روندى هر چند تكرارى اما همراه با لذتى كه انگيزه‌ بارها و بارها مى‌شود. به هرحال نزديك افطار كه مى‌شود هر جا باشى صداى قرآن و اذان را مى‌شنوي.

اين روزها اما ديگر لازم نيست تا غروب آفتاب منتظر ماند. در هر ساعت روز اگر از اطراف مصلى تهران بگذريد به راحتى مى‌توانيد صداى قرآن را بشنويد. از اول ماه رمضان مصلى بزرگ تهران ميزبان سيزدهمين نمايشگاه بين‌المللى قرآن است.

نمايشگاهى با غرفه‌هاى بزرگ و متعدد كه در سالن‌هاى بزرگ مصلى جا گرفته‌اند تا آيات و احاديث را با شكلى ديگر عرضه كنند.

سالن پايين كه جلوى در ورودى قرار دارد همان جايى است كه غرفه‌‌هاى مختلف نرم‌افزارهاى قرآنى در آن قرار دارند، نرم‌افزارهايى كه با اهداف آموزشى و كاربردى صورت‌هاى متفاوتى از تفسير، احكام، روايات، دعاها، مناجات، داستان‌هاى زندگى پيامبران و امامان، اذان و آيات قرآن را در خودشان جا داده‌اند.

جلوى هر غرفه يك يا چند كامپيوتر وجود دارند كه به بازديدكنندگان اين امكان را مى‌دهند تا با نرم‌افزارهاى توليدى هر غرفه بيشتر آشنا شوند.

البته قبل از هر چيز بازديدكنندگان به وسيله توضيحات مسولان غرفه‌ها توجيه مى‌شوند.

نرم‌افزارها اغلب طراحى ساده‌اى دارند تا براى كاربران مختلف با شرايط متفاوتى مانند سن و تحصيلات و… قابل استفاده باشند.

تنوع اين نرم‌افزارها گر چه زياد است اما تقريبا مى‌توان در هر زمينه چندين سى‌دى از چند شركت مختلف پيدا كرد.

در ميان غرفه‌ها، غرفه مربوط به مركز تحقيقات كامپيوتر علوم اسلامى و موسسه خدمات كامپيوترى نور كه وابسته به اين مركز است از بقيه شلوغ‌ترند.

در غرفه مركز تحقيقات كامپيوتر علوم اسلامى 9محصول جديد همراه با برگزارى نمايشگاه معرفى شده‌اند كه از اين ميان سه نرم‌افزار ، و بيشتر مورد استقبال بازديدكننده‌ها قرار گرفته‌اند.

نرم‌افزار شامل متن كامل قرآن همراه با تفاسير مختلف از اساتيد معتبر و ترجمه آيات به هفت زبان انگليسى، فرانسوى، آلمانى، اسپانيولى، تركى، ايتاليايى و مالايى است.

كتاب‌هاى دعا و زيارت‌ها مانند مفاتيح‌الجنان و صحيفه سجاديه را در بر گرفته كه قابليت جست‌وجوى الفاظ و آيات را هم دارد.

نرم‌افزار هم به كاربران اجازه مى‌دهد تا با داشتن امكانات پژوهشى بزرگ‌ترين دايره‌المعارف سخنان امام على، فهرست‌هاى متنوعى از آيات، احاديث، ادعيه، اعلام، امثال و اشعار موجود در متن نهج‌البلاغه را هم در اختيار داشته باشند.

شايد علت دگر شلوغى و تجمع بازديد كنندگان در اين غرفه تخفيف 65درصدى باشد كه براى فروش محصولات آن در نظر گرفته شده است.

در بين غرفه هاى ديگر غرفه مربوط به موسسه تحقيقاتى مرسلين هم طرفداران خاص خودش را دارد.

در واقع نرم‌افزارهاى متفاوت و ابتكارى اين موسسه همان موضوعى است كه بازديد كنندگان را به خودش جذب مى‌كند.

نرم‌افزارهايى مانند مديحه كه با 332 عنوان تواشيح در قالب 30 ساعت فايل صوتى به عنوان اولين نرم‌افزار تخصصى تواشيح و همخوانى قرآن در كشور معرفى شده است و نرم‌افزار تصوير آيات كه شامل قابليت‌هايى مثل نمايش عكس براى تمام آيات قرآن براى درك بهتر آنها دوره‌هى تلاوت قرآن، نمايش متن قرآن با اعراب و چهار ترجمه همراه با تفسير است.

نرم‌افزار قرآن در موبايل اما شايد جالب‌ترين محصول اين موسسه باشد كه مورد توجه تعداد زيادى از كاربران و بازديد كنندگان هم قرار گرفته است.

اين نرم‌افزار كه شامل ملودى‌هاى قرآنى به صورت فايل‌هاى AMR، فايل‌هاى تصويرى، كليپ‌هاى مذهبى و ترتيل و تواشيح قرآن است روى موبايل‌هاى مختلف قابل نصب و اجراست.

مسوول اين غرفه درباره نرم‌‌افزارهاى قرآنى مى‌گويد:

سرگرمى‌هاى قرآنى براى كودكان و نوجوانان هم بخش ديگرى از فعاليت‌هاى اين شركت‌ها و موسسات را تشكيل مى‌دهند.

در اين ميان غرفه مربوط به موسسه فرهنگ شهر وابسته به سازمان فرهنگى هنرى شهردارى تهران انيميشن‌هاى جديدى را در زمينه آموزش قرآن و روان‌خوانى عرضه كرده است.

شركت ياسين رايانه هم با عرضه نرم‌افزارهايى مثل صبا و دبستان قرآن سعى دارد با تصاوير و اطلاعات مختلف و جذاب دوره‌هاى آموزش قرآن را براى دانش‌آموزان دوره ابتدايى آسان‌تر كند. در نمايشگاهى به بزرگى يك مصلى بزرگ قطعا مى‌توان محصولات مختلف را با سلايق متفاوت پيدا كرد.

نمايشگاهى با غرفه‌هاى متعدد كه احتمالا بدون داشتن يك نقشه يا راهنما در آن گم خواهيد شد. پس بهتر است تنها گوش بدهيد و جلو برويد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا