تکنولوژی

گزارشى از وضعيت ADSL در جهان و مشكلات ارايه‌ى آن در ايران؛

ایسنا – گسترش اينترنت و وابستگى افراد به آن نياز جامعه را به خطوط پرسرعت اينتر نت در چند سال اخير بيشتر كرده و همين امر باعث شده كه سازمان تنظيم و مقررات با گرفتن حق ليسانس يك ميليارد و 500 ميليون تومانى ، ايجاد خطوط ADSL را به 13 شركت pap واگذار كند.

به گزارش سرويس فناورى اطلاعات خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا)، در شركت‌هاى pap براى ارايه‌ى خطوط ADSL با مشكلات فراوانى ازجمله نبود فضا و ارتباط بين مراكز و قديمى‌بودن كابل‌هاى تلفن مخابات مواجه است.

در ايالات متحده،150 ميليون نفر دسترسى مستقيم به اينترنت دارند و هزينه‌ى ماهيانه‌ى استفاده از اينترنت براى يك خانواده حداقل 3/29 معادل 3/2 درآمدفرد در جامعه است و 35 درصد كاربران خانگى نيز از خطوط براى اتصال به اينترنت استفاده مى‌كنند و اين در صورتى است كه در جامعه‌ى ما پرداختن 25 هزار تومان براى استفاده از اينترنت پرسرعت هنوز جا نيفتاده و وابستگى چندانى به آن ندارد در نتيجه شركت‌هاى pap ناچار هستند براى گسترش اين خطوط قيمت محصولات خود را پايين آورند .

يكى از مشكلات اساسى شركت‌هاى pap نبود فرهنگ مناسب براى استفده ازاين خطوط، كمبود محتوا در اينترنت است كه نياز مردم را براى استفاده از اين تكنولوژى كاهش داده است.

بر اساس تحقيقات شركت IDC هشت ميليون و980 هزار مشترك خانگى از مدم كابلى براى اتصال به اينترنت استفاده مى‌كنند در صورتى كه 9 ميليون و 300 هزار نفر از خطوط ADSL بهره مى‌گيرند كه كره‌ى جنوبى با 55 ميليون جمعيت بيشترين مصرف كننده‌ى ADSL در جهان است و اكثر شركت‌هاى فعال در اين زمينه در كره ، بيشتر و در اين تكنولوى در جهان است .

كشورهاى پيشرفته لقب كيميا را به سرويس‌هاى ADSL داده‌اند به دليل اين‌كه علاوه بر اينترنت پرسرعت ، سرويس multimedia و vide را به كاربران ارايه مى‌دهد.

بنا بر اين گزارش، در حالى كه در جامعه‌ى ما ADSL را تنها با سرويس اينترنت پرسرعت مى‌شناسند يكى ديگر از مشكلات ديگر شركت‌هاى pap براى ارايه‌ى اين تكنولوژى به كاربران، قديمى‌بودن خطوط تلفن است و هنوز 30 درصد مشتركان تلفن در سطح تهران از خطوط تلفن pcm استفاده مى‌كنند در حالى كه تكنولوژى ADSL به يك زوج سيم مسى كابلى با پهناى باند 1/1 مگا هرتزى نياز دارد تا آن را به كانال‌هاى 4 كيلوهرتزى تقسيم كند كه آخرين كانال آن جهت ارسال صدا و فكس قرار مى‌گيرد.

سرعت انتقال داده‌ها در خطوط ADSL به فاصله‌ى ارتباطى كاربر با مركز مخابراتى و نوع سيم استفاده شده بستگى دارد كه حداكثر فاصله‌ى برنامه مركز مخابراتى بايد 5 كيلومتر و460 متر باشد و در غير اين صورت سرعت خطوط كاهش پيدا مى‌كند .

مهندس «ناصر على سعادت»رييس كميته‌ى اينترنت انجمن شركت‌هاى انفورماتيك با بيان اينكه خطوط ADSL هنوز در كشور ماه جا نيفتاده است مى‌گويد: يكى از مشكلاتى كه رشد و توسعه‌ى ADSL در جامعه را باتاخير مواجه كرده ، نبود ارتباط ميان تجهيزات نصب شده در مراكز مخابراتى با شركت‌ها است كه اين امر نياز به زمان دارد .

وى تصريح مى‌كند: مردم بايد به اين سرويس نياز پيدا كنند تا براى آن هزينه‌اى در سبد خانواده در نظر بگيرند در غير اين صورت استفاده از اين خطوط گران است.

رييس كميته‌ى اينترنت انجمن شركت‌هاى انفورماتيك تاكيد مى‌كند: بر اساس استانداردهاى جهانى، اينترنت در ايران گران نيست تنها سطح در آمد جامعه پايين است و توانايى پرداخت اين هزينه را ندارند.

وى خاطر نشان مى‌كند: مخابرات بايد با پايين آوردن تعرفه‌ها در كاهش قيمت‌ها به شركت‌هاى PAP كمك كند .

مهندس سعادت با بيان اينكه همكارى مراكز مخابراتى با شركت‌هاى PAP ضعيف است مى‌گويد: اين سيستم نو و تازه‌اى براى مخابرات است و وجود اين مشكلات براى نصب تجهيزت طبيعى است .

وى در پايان سخنانش مى‌افزايد: در مورد ADSL بايد يك سال ديگر صحبت كرد به دليل اين كه در حال حاضر پوشش كافى وجود ندارد.

مهندس «فريبرز نژاد دادگر» مدير يكى از شركت‌هاى PAP نيز مى‌گويد: شركت‌هايPAP تنها در مراكزى از مخابرات كه فضاى كافى در اتاق MDF داده مى‌شود مى‌توانند خدمات‌شان را به كاربران ارايه كنند.

وى ادامه مى‌دهد: 30 درصد از خطوط تلفن قديمى‌است كه اين امر ارايه‌ى سرويسADSL را به كاربران دچار مشكل كرده است .

وى معتقد است كه ارايه‌ى خطوط ADSL به كاربران اينترنت حداقل ماهيانه 35 هزار تومان براى شركت‌هاى PAP هزينه دارد در حالى كه آنها تنها 25 هزار تومان براى ارايه‌ى اين خطوط با سرعت 64K از كاربران دريافت مى‌كنند.كه اين امر ضررهاى فراوانى به آن‌ها وارد كرده است .

مهندس نژاددادگر، با بيان اين كه شركت‌هاى PAP در سه سال آينده به سوددهى مى‌رسند مى‌گويد: محاسبات ما براى ورود به اين صنعت درست نبوده و هزينه فراوانى را براى باقى مانده در اين عرصه پرداخت كرديم .

وى تصريح مى‌كند:گران بودن استفاده از اين خطوط در سبد خانواده‌ها باعث شده كه شركت‌هاى PAP قيمت خدمات خود را پايين آورند.

وى مى‌افزايد: ما بايد سرويس و امكانات مناسب را از مخابرات دريافت كنيم تا بتوانيم خدمات با كيفيت به كاربران ارايه دهيم .

وى در پايان سخنانش مى‌گويد: مخابرات بايد به شركت‌هاى PAP در پايين آوردن قيمت‌ها كمك كند تا ضربه‌ى كمترى را دريافت كنيم .

سيامك رفيع يكى از كاربران خطوط ADSL با بيان اينكه سرعت اين خطوط قابل مقايسه با كارت‌هاى اينترنت نيست، مى‌گويد: هنوز پوشش كامل در شهر تهران وجود ندارد و باعث قطع شدن متوالى مى‌شود .

وى مى‌افزايد: اين تكنولوژى تنها براى افرادى كه استفاده بيش از اندازه دارند مفيد است و گسترش آن بستگى به فرهنگ مردم دارد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا