تکنولوژی

اينترنت يك روى ديگر هم دارد:كودكان طعمه مجرمان اينترنتى‌

دنیای اقتصاد – افزايش چشمگير شمار كودكانى كه از اينترنت استفاده مى‌كنند، نياز به تامين امنيت آنها را بيش از پيش در مركز توجه قرار داده است.

شركت آنتى ويروس پاندا كه در زمينه امنيت اينترنت فعاليت مى‌كند، در گزارشى با استناد به نتايج برخى تحقيقات خاطر نشان كرد بيشتر جرايمى كه در آن كودكان قربانى هستند در رده جنايات جنسى قرار مى‌گيرد و باعث زيان‌هاى جسمى و روحى شديد مى‌شود.

اين گونه اخبار كه به وفور در رسانه‌ها انعكاس مى‌يابد، در واقع هشدارى است به والدين و مربيان كودكان.

نتايج تحقيقاتى كه توسط برخى سازمان‌هاى غير دولتى صورت گرفته نشان مى‌دهد بيش از نيمى از كاربران كودك اينترنت تقريبا هيچ اطلاعى از چگونگى استفاده ايمن از آن ندارند.

آمارى كه توسط اين NGO ها ارايه شد به اين شرح است: 44درصد از كودكان دست‌كم يك بار در اينترنت مورد توهين يا تحقير جنسى قرار گرفته‌اند و 11درصد آنها بيش از يك بار با اين مساله برخورد كرده‌اند.

4درصد آنها اى‌ميل‌هايى با محتواى نامناسب دريافت مى‌كنند و بيش از 5/1درصد ترس از اين مسايل را تجربه كرده‌اند.

با اين حال اين واقعيت كه كودكان اهداف اصلى جرايم روبه رشد اينترنتى هستند تنها نكته نگران‌كننده نيست.

بسيارى از نوجوانان نيز آموزشى درباره قواعد استفاده مناسب از اينترنت نديده‌اند و عادت‌هاى اين كاربران كم‌تجربه بالقوه مى‌تواند بسيار خطرناك باشد.

آمار و ارقام زير نشان‌دهنده اين وضعيت است:

– 19درصد نوجوانان بين 12 تا 17 سال كه در خارج از منزل به اينترنت دسترسى دارند، اذعان كرده‌اند كه در دنياى مجازى فعاليت‌هاى غيرقانونى انجام داده‌اند.

– 4درصد از آنها ديگران را از طريق اينترنت تهديد كرده‌اند.

– يك درصد هر دو كار را انجام داده‌اند.

به علاوه بسيارى از اين كاربران كم‌سن به صفحات اينترنتى با محتواى نامناسب وصل شده‌اند: 28درصد صفحات حاوى مطالب و تصاوير پورنوگرافيك را باز كرده‌اند، 38درصد به سايت‌هاى خشونت‌آميز سر زده‌اند و 16درصد با مطالب نژادپرستانه برخورد داشته‌اند.

مساله بسيار مهمى كه در كوتاه مدت مى‌تواند اوضاع را بدتر از اين كند آن است كه 86درصد كاربران كودك از طريق كامپيوترهايى كه هيچ گونه فيلتر محتوايى روى آن نصب نشده به اينترنت وصل مى‌شوند.

به گفته لوئيس كورونس، مدير آزمايشگاه‌هاى نرم‌افزار امنيتى پاندا هيچ كس منكر مزاياى استفاده از اينترنت و لزوم گسترش اين پديده نيست.

اما اينترنت روى ديگرى نيز دارد كه مى‌تواند بسيار خطرناك باشد.

بسيارى از مجرمين و بزه‌كاران اكنون براى فعاليت‌هاى غيرقانونى خود به اين امكان روى آورده‌اند و كودكان بهترين اهداف آنها هستند.

به همين دليل تمام ابزارهاى امنيتى بايد در جهت حمايت از كاربران كم‌سن و سال به كار گرفته شود.

اين تهديدها نه فقط از طريق اى‌ميل يا مراكز چت صورت مى‌گيرد، بلكه بدافزارها و كدهاى مخرب مانند تروجان‌ها و كرم‌هاى اينترنتى (كه عموما با عنوان ويروس از آنها ياد مى‌كنيم) مى‌توانند به راحتى پاى شبكه‌هاى سوء استفاده جنسى از كودكان را به كامپيوترها باز كنند.

به همين دليل پيشگيرى از دسترسى كودكان به سايت‌هاى نامناسب به تنهايى كافى نيست، بلكه بايد كامپيوترهاى مورد استفاده آنها را به راه‌حل‌هاى امنيتى كارآمد و به روز مجهز كرد.

آموزش و تكنولوژى كليد امنيت كودكان‌ در اينترنت‌

با استناد به آمار و ارقام ارايه شده دو نياز اساسى درباره كاربران كود اينترنتى احساس مى‌شود: نياز به آموزش كودكان براى استفاده ايمن از اينترنت و بهره‌گيرى از راه‌حل‌هاى فنى براى پيشگيرى از دسترسى آنها به محتويات نامناسب‌.

از لحاظ آموزشى كودكان بايد از خطرات و تهديدهاى نهفته در اينترنت مطلع شوند.

همچنين گذاشتن قرارها و قواعد مشخص درباره زمان و چگونگى استفاده از اينترنت از سوى والدين و مربيان و توافق بر سر آنها با كودكان، عامل موثرى در تضمين ايمنى آنها است.

از نظر فنى نيز والدين بايد از برنامه‌هاى امنيتى مناسب بهره بگيرند. راه‌حل‌هايى كه نه تنها حفاظت در برابر ويروس‌ها و هرزنامه‌ها و … را تضمين كند، بلكه دارا فيلترهاى محتوايى و سيستم كنترل والدين بر استفاده كودكانشان از اينترنت باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا