تکنولوژی

هشدار رييس سنديكاى مخابرات نسبت به تعطيلی واحدهای توليد کننده تجهيزات مخابراتی

ایسنا – رييس سنديكاى مخابرات گفت: اگر از ورود محصولات چينى به بازار مخابرات جلوگيرى نشود اين صنعت در آينده پايدارنخواهد ماند و در نتيجه نخبگان صنعت مخابرات به كشورهاى ديگر مهاجرت مى‌كنند.

«دكتر شاهرخ شيبانى» در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس ارتباطات خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا)،اظهار داشت: در گذشته مسؤولان مخابرات توجهى به تويد كنندگان داخلى نداشتند و تنها وظيفه‌ى خود را ارايه خدمات مخابراتى به مردم مى‌دانستند. اين طرز فكر مسوولان اجرايى به توليد كنندگان صنعت مخابرات ضربه‌ى فراوانى را، در اين چند ساله به وارد آورده است.

وى ادامه داد: مسوولان ما به غير از وظيفه‌ى اجرايى ، مسوليت ايجاد اشتغال، جلوگيرى از فرار مغزها و حمايت از صنايع نوين را نيز دارند.

وى وجود تورم را عاملى براى افزايش هزينه‌هاى توليد تجهيزات مخابراتى در داخل دانست و گفت: طى پنج سال گذشته هزينه‌ى توليد دوبرابر شده درحالى كه شركت‌هاى خارجى توليد كننده تجهيزات مخابراتى در اين مدت تنها با دو درصد افزايش هزين‌ى توليد مواجه بودند و اين عامل قدرت ما را براى رقابت در بازار جهان كاهش داده است.

دكترشيبانى با اشاره به دامپينگ شركت‌هاى چينى در بازار جهانى گفت: مسوولان مخابراتى با استقبال از دامپينگ شركت‌هاى چينى مشكلات عديده‌اى را براى توليد كنندگان به وجود آورده اند.

وى در ادامه تاكيد كرد: شركت‌هاى چينى در سال‌هاى گذشته زمانى كه با قيمت پايين محصولات خود را وارد بازار كرده بودند، دولت براى مقابله با آن‌ها تعرفه‌ى 30 درصدى را تعيين كرد كه همين عامل باعث افزايش قاچاق دركالاهاى چينى شده است.

وى خاطر نشان كرد: رقابت در صورتى مفهوم پيدا مى‌كند كه شرايط براى د طرف براى رقابت يكسان باشد كه اين حالت حتى در كشورها‌ى داراى اقتصاد آزاد هم ايجاد نمى‌شود.

دكتر شيبانى ادامه داد: شركت‌هاى چينى با استفاده از بازار داخلى خود، اجناس خود را با قيمت پايينى وارد بازار جهانى كردند و اين عامل به نابود كردن صنعت مخابرات بعضى از كشور‌ها كمك كرده است.

وى خاطر نشان كرد: شركت‌هاى چينى در كشورهايى كه صنعت مخابرات وجود ندارد اجناس خود را به قيمت‌هاى بالا به فروش مى‌رسانند ولى در كشور ما به خاطر وجود توليد كنندگان قيمت خود را به شدت كاهش مى‌دهند.

وى افزود: اكثر شركت‌هاى توليد كننده تجهيزات مخابراتى در حال تعطيل شدن هستند يا به شركت‌ها واسطه تبديل شده‌اند و اين آينده صنعت مخابرات را با مخاطره رو به رو مى‌كند.

رييس سنديكاى مخابرات كشور تاكيد كرد: تحقيق، طراحى، صنعت و خدمات لازمه داشتن مخابراتى پويا و پيشرفته است و شركت‌هاى توليدى لازم است كه براى بهبود وضع موجود و حذف نشدن از صحنه رقابت اين اصول را رعايت كنند.

دكتر شيبانى در مورد استعفاى دبير سنديكاى مخابرات گفت: وى به دليل مشغله‌ى كارى در مركز پژوهش‌هاى مجلس نزديك يك ماه است كه استعفاى خودرا به هيات مديره ارائه كرده‌اند؛، كه در حال بررسى آن هستيم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا