تکنولوژی

معاون مركزصنايع نوين:نگاه ما به نمايشگاه‌ها، نگاه صنعتى نيست

ایسنا – معاون مركز صنايع نوين گفت: از حضور ايران در نمايشگاه‌ها و رويدادهاى بين المللى به شدت دفاع مى‌كنم چرا كه اين موضوع مى‌تواند تبعات مثبتى براى كشورمان به همراه داشته باشد.

مهندس«محمد ثروتى» در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس فناورى اطلاعات خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا)‌، اظهار داشت: در بسيارى از كشورها هنوز نسبت به توانمندى‌هاى كشورمان در حوزه‌ى علم و تكنولوژى بى‌اطلاع هستند و نمى‌دانند ايران در حوزه‌هاى ICT يا ساير دانش‌ها داراى تخصص است .

بنابراين اگر اطلاع رسانى خوبى در اين زمينه انجام شود تصوير خوبى از ايران در سطح جهان به وجود خواهد آمد.

وى با بيان اين‌كه با حضور در نمايشگاه‌هاى خارجى توانمندى‌هاى كشورمان شناسانده و مطرح مى‌شود، فت: نمايشگاه جيتكس يك نمايشگاه فروش مستقيم نيست بلكه شركت‌ها در تعامل با ديگر شركت‌ها در سراسر دنيا قرار مى‌گيرند، و مى‌توانند توانمندى‌هاى خود را در معرض ديد مشتريان خود قرار دهند.

ثروتى معتقد است: تقريبا در تمام نمايشگا‌ه، شركت‌ها‌ى ايرانى موفق شدند تعاملاتى را با بازار بين المللى داشته باشند و محصولات خود را به فروش برسانند و افزايش تعداد شركت‌هاى متقاضى در نمايشگاه جيتكس و نمايشگاه‌هاى بين المللى نشان مى‌دهد كه شركت‌هاى ايرانى كم كم علاقه‌مندى خود را به حضور در نمايشگاه‌هاى بين المللى نشان مى‌دهند و در پى آن نيز توانستند قراردادهاى مهمى‌ را با كشورهاى مختلف عقد كرده و محصولات خود را به فروش برسانند.

ثروتى با تاكيد بر اين كه كشور ما هنوز ظرفيت‌هاى بالقوه‌ى زيادى دارد كه بايد به آن توجه شود، گفت: براى حضور در نمايشگاه‌هاى خارجى بايد با برنامه‌ريزى از پيش تعيين شده اقدام كرد.

معاون مركز صنايع نوين گفت: يكى از مشكلات صنعت IT اين است كه محصولاتى در كشور داريم كه فروش آنها ناچيز است.بنابر اين اين نمايشگاه بهترين فرصت براى شناسايى اين گونه محصولات است.

ثروتى اظهار داشت: كشور ما اين قابليت را دارد تا نمايشگاه بزرگ‌تر از جيتكس را برگزار كند ولى به دليل مشكلات زيرساختى نتوانستيم در اين زمينه موفقيت لازم را كسب كنيم و از طرف ديگر برنامه ريزى مناسب ودر پى آن مديريت صحيحى نيز در برگزارى اين گونه نمايشگاه‌ها در كشور انجام نمى‌شود.

وى اظهار داشت: زمان برگزارى نمايشگاه‌هاى بين المللى از قبل برنامه ريزى شده و مشخص است در صورتى كه به عنوان مثال تاريخ دقيق برگزار شدن نمايشگاه الكامپ در كشور ما مشخص نيست.بنابر اين بايد مديريت و تصميم‌گيرى صحيحى در اين زمينه‌ها اعمال شود.

وى يادآور شد: كشورهاى مختلفى علاقه‌مند حضور در نمايشگاه الكامپ هستند ولى چون زمان آن به درستى مشخص نيست بنابراين نمى‌توانند حضور داشته باشند.

ثروتى با تاكيد بر اين كه در كار تجارى، برنامه‌ريزى نقش اساسى دارد كه متاسفانه در كشور ما به آن توجه زيادى نمى‌شود گفت: كشورهاى خارجى به نمايشگاه‌ها به عنوان يك صنعت نگاه مى‌كند كه از آن نمايشگاه كل كشور منتفع مى‌شود، بنابراين آن صنعت نيز رشد مى‌يابد، در صورتى كه نگاه كشورمان به نمايشگاه، اين گونه نيست.

وى با بيان اين كه دوبى به يك چهارراه تجارى منطقه تبديل شده و خود را به منطقه‌اى متمركز براى تعاملات تجارى دنيا مبدل كرده، ابراز داشت: راه ورود كشور ما به بازار خاورميانه نمايشگاه جيتكس و براى بازار اروپا نمايشگاه سبيت آلمان است بنابراين بايد به اين موضوع توجه كرد.

ثروتى معتقد است: كشور ما در بعضى از حوزه‌ها از جمله در زمينه‌ى «كتاب» و «فرش» توانسته خود را به‌هاب منطقه تبديل كند و اين به واسطه‌ى برنامه‌ريزى بلند مدتى است كه انجام مى‌شود و اگر پيرامون نمايشگاه الكامپ هم به درستى برنامه‌ريزى شود اين نمايشگاه به بزرگترين نمايشگاه منطقه تبديل مى‌شود.

وى با اشاره به اين كه وسعت در نمايشگاه الكامپ و تعداد بازديد كنندگان آن از نمايشگاه جيتكس بزرگ‌تر است، گفت: تلاش ما اين است كه شركت‌هاى ايرانى اين موضوع را باور كنند كه بايد نگاهى به بازار خارج از كشور داشته باشند كه لازمه‌ى اين كار صرفا فروش محصولات نيست بلكه ياد گرفتن دانش و استانداردهاست .

وى ادامه داد: شركت‌هايى كه در اين نمايشگاه حضور مى‌يابند بهتر است محصولات خود را به زبان‌هاى مختلف تبديل كنند و از طرف ديگر مشتريان بالقوه‌ى خود را شناسايى كنند، و از مشاوران بازاريابى و فروش استفاده كنند چون متاسفانه در زمينه‌ى معرفى محصولات ضعف داريم كه بايد به اين زمينه بيشتر توجه شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا