تکنولوژی

بیانیه انجمن فناوری اطلاعات جوانان به اظهارات رییس سازمان ملی جوانان

آی تی ایران -انجمن فناوری اطلاعات جوانان در پاسخ به اظهارات رییس سازمان ملی جوانان درباره عامل تخریبی اینترنت و سایت های اینترنتی بیانیه ای را صادر کرده که به شرح زیر است:

فناوری اطلاعات به عنوان يکى از مهمترين شاخص هاى توسعه کشور ها به شمار مى رود. شاخصى که به واسطه تنوع بالاى ابزارها و امکاناتش از قدرت اثرگذارى بسيار بالايى بر ساختارهاى علمى، اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى بخوردار است.توسعه فناورى اطلاعات نه تنها موجب دگرگونى مثبت در زندگى مادى و مجسم مى‌شود بلكه عرصه تفكر، ارتباطات و هميارى و همکارى دچار تحول گسترده و عميق خواهد شد.

جناب آقاى اکبرى ، ما هم چون شما معتقديم کشور ما چون وارد کننده فناورى اينترنت است به تحقيق و مطالعه مداومى براى بومى سازى ساختار، محتوا و امکانات آن نيازمنديم. اما برخلاف شما به نيمه پر ليوان مى نگريم و اينترنت و وب سايت ها را نه تنها عامل تخريب و خطرناک نمى دانيم بلکه به پشتوانه چند سال تحقيق و مطالعه و کار آن را بهترين بستر براى گسترش روحيه همبستگى، کارآفرينى، فعاليت علمى و از همه مهمتر بيان انديه و رقابت در عرصه بين الملل مى دانيم.

رييس محترم سازمان ملى جوانان، امروزه اينترنت و دنياى وب سايت ها و وبلاگ ها به جوانان ايرانى امکان داده که هم بزرگترين توليد کننده دانايى و اطلاعات در جامعه شوند و هم بيشترين مصرف کننده اطلاعات. جامعه جوان علاقمند به تحصيل و کسب دانايى، از بزرگترين و گسترده‌ترين شبکه آموزشى (عمومى و عالى) برخوردار است که هم بالاترين ظرفيت توليد، اطلاعات و دانش را در اختيار دارند و هم بيشترين مصرف کننده اطلاعات را پوشش مى‌دهند. جوانان ايرانى از احساس عقب ماندگى رنج مى‌برند و بدنبال پيشرفت و توسعه از طريق تحصيل و دانايى هستند و دسترسى به فناورى اطلاعات مهمترين بستر براى برخوردارى از دانايى است.
ما اينترنت و دنياى مجازى را مظهر همبستگى ملى مى دانيم چرا که در قائله اعراب براى نامگذارى خليج هميشه فارس به نام جعلى خليج عربى اتحاد هزاران وبلاگ نويس را که با عقايد مختلف بر يک موضوع واحد تاکيد داشتند، ديده ايم.
ما اينترنت و دنياى مجازى را محل تبادل انديشه و افکار مى دانيم چرا که در سايت ها و انجمن و تالارهاى بحث سطح علمى و گفتگوهاى دقيق و موشکافانه جوانان به حيرتمان آورده و عطش علم آموزى و فراگيرى را در ميان ايرانيان به ما يادآور شده است.
ما اينترنت را محل مناسب فعاليت اقتصادى و کارآفرينى مى دانيم چرا که بواسطه همين فناورى و شاخه هاى متعدد آن امروزه بسيارى از جوانان به صورت فيزيکى و مجازى مشغول کسب و کار هستند.
ما اينترنت و محيط مجازى را محل علم و دانش مى دانيم چرا که از بررسى هاى علمى به عمل آمده درصد بالاى جستجوى مردم براى يافتن اطلاعات دانشگاهها، منابع و مقالات علمى آگاهيم.
ما و محيط مجازى را محل توسعه فرهنگ غنى ايرانى و اسلامى مى دانيم چرا که هر روز اطلاعات و اخبار و مقالات زيادى را در مورد فرهنگ ايران و دين اسلام به زبان شيرين فارسى از طريق همين سايت ها مطالعه مى کنيم.
ما اينترنت و محيط مجازى را محل صدور فرهنگ و دانش مى دانيم چرا که اعتقاد داريم اگر حرف حق را مى زنيم بايد همچون سايرين از سلاح و ابزارى مشابه براى انتقال پيام و گفتمان خود استفاده کنيم و بى جهت عرصه را براى ديگران خالى نگذاريم.
ما اينترنت و محيط مجازى را محلى براى بروز استعداد ها و خلاقيت هايى مى دانيم که به واسطه برنامه ريزى هاى غلط و شيوه هاى سنتى آموزش پايه و عالى در کشور فرصت شکوفايى نيافته اند چرا که جوانان بسيارى را مى شناسيم که بدون تخصص هاى کلاسيک و آکادميک و با تلاش پى گيرانه و از روى علاقه، تجربيات و تخصص هاى بسيارى را در زمينه علوم رايانه به دست آورده اند.
ما اينترنت و محيط مجازى را محلى براى اشاعه افکار و انديشه هاى دين اسلام مى دانيم و بدون به دست گرفتن مقياس مسلمان بودن براى افراد توجه و اهميتى که جوانان در نوشته ها و گفتارهاى خود به مسئله خداشناسى و اسلام دارند مورد اهميت قرار مى دهيم. به ويژه که در چند سال اخير علماى بزرگ و حتى مراجع تقليد نيز از راه انداختن سايت اينترنتى براى هدايت و راهنمايى مردم غافل نبوده اند.
جناب آقاى اکبرى، روند رو به گسترش دسترسى جوانان به فناورى‌هاى نوين اطلاع‌رسانى طى سال‌هاى اخير، شکل‌گيرى پديده وبلاگ نويسى در ميان جوانان، جلب اعتماد اينترنت بعنوان دومين رسانه مورد اعتماد جوانان کشور بعد از صدا و سيما، شکل‌گيرى جامعه اطلاعاتى در جامعه ما و جهان و همچنين ضرورت‌هاى اقتصادى، اجتماعى، فرهنگى، سياسى و مديريتى، ضرورت اهتمام دولت‌ها به تدوين برنامه‌اى جهت ارتقاء و توانمندسازى جوانان در حوزه فنآورى اطلاعات را در راستاى ساماندهى مديريت، هدايت و بهره‌ورى ظرفيت‌هاى ايجاد شده مضاعف ساخته است.
امروز ديگر وقت آن نيست که ما به مخالفت با فناورى اينترنت بپردازيم و همچون برخورد هايى که با ويدئو و ماهواره… شد مردم را به استفاده زيرزمينى از اينترنت و وب سايت ها سوق دهيم. به جرات مى توان گفت که اينترنتى که امروز در کشور استفاده مى شود پاک ترين و سلامت ترين محتوا را شامل مى شود و همانطور که جنابعالى مسحضر هستي تلاش هاى متصديان امر فيلترينگ حتى دامن برخى سايت هاى علمى را هم گرفته است.
رييس محترم سازمان ملى جوانان بايد به اطلاع جنابعالى برسانيم که ما جوانان فعال در عرصه فناورى اطلاعات خود را ملزم به تلاش و سعى بيشتر براى در اين عرصه مى دانيم تا با همکارى مسئولان بتوانيم به جاى طرد فناورى هاى پيشرفته روز راهکارهاى بهره بردارى بيشتر، هماهنگ سازى بهتر آن را با فرهنگ غنى و متعالى ايرانى و اسلامى خود پيدا کنيم و زمينه رشد هر چه بيشتر جايگاه علمى و فرهنگى و اقتصادى ايران را در دنياى مجازى و فيزيکى فراهم کنيم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا