تکنولوژی

فن آورى Bluetooth چيست ؟

سخاروش – امروزه دستگاه هاى الكترونيكى متعددى از فن آورى Bluetooth براى ارتباط بى سيم با ساير دستگاه هاى مجهز به اين تكنولوژى استفاده مى نمايند . علاقه مندان به استفاده از اين تكنولوژى لازم است در ابتدا با ماهيت ، تهديدات و نحوه حفاظت در مقابل خطرات احتمالى آشنا شوند .

Bluetooth چيست
؟
Bluetooth ، يك فن آورى است كه امكان مبادله اطلاعات بين دستگاه ها بدن نياز به كابل و يا سيم را فراهم مى نمايد . در حقيقت Bluetooth يك استاندارد الكترونيكى است كه توليد كنندگان را ملزم مى نمايد به منظور ايجاد پتاسيل فوق در محصولات خود ، تجهيزات و امكانات خاصى را درون دستگاه هاى الكترونيكى تعبيه نمايند . با رعايت نكات مندرج در استاندارد فوق ، دستگاه هاى توليد شده قادر به تشخيص و ارتباط با يكديگر با استفاده از تكنولوژى Bluetooth خواهند بود.
امروزه اغلب توليد كنندگان معتبر و شناخته شده ،‌ دستگاه هائى را با قابليت استفاده از Bluetooth توليد مى نمايند . تلفن هاى موبايل ، كامپيوترها و دستگاه هاى PDA ( برگرفته از Personal Digital Assistant ) ،‌ نمونه هائى در اين زمينه مى باشند . فن آورى Bluetooth از فركانس هاى راديوئى با برد محدود استفاده مى نمايد و دستگاه هائى كه از تكنولوژى فوق حمايت مى نمايند ، مى توانند با يكديگر و در يك مسافت مشخص شده و محدود ارتباط برقرار نمايند .
از فن آورى فوق اغلب به منظور برقرارى ارتباط بين دو دستگاه متفاوت استفاده مى گردد ( مثلا” استفاده از يك صفحه كليد بدون كابل براى هدايت سيستم ) .

تهديدات امنيتى مرتبط با فن آورى Bluetooth

Bluetooth همانند بسيارى از تكنولوژى هاى ديگر مى تواند تهديدات امنيتى خاص خود را براى استفاده كننده به دنبال داشته باشد . با رعايت نكات ايمنى و بكارگيرى پتانسل هاى خاصى ظير “تائيد” و يا “رمزنگارى” مى توان يك محيط ايمن ارتباطى را ايجاد كه داراى شرايط ايمنى مساعدى باشد . متاسفانه تعداد زيادى از دستگاه هائى كه از Bluetooth استفاده مى نمايند از كدهاى عددى كوچك ( موسوم به Pin code ) در مقابل رمزهاى عبور استفاده مى نمايند و همين موضوع مى تواند مسائل و مشكلات امنيتى خاص خود را به دنبال داشته باشد .
در صورتى كه افراد غير مجاز قادر به تشخيص و رديابى يك دستگاه Bluetooth گردند ، مى توانند اقدام به ارسال پيام هاى ناخواسته نموده و يا حتى عملا” امكان استفاده از دستگاه bluetooth را غير ممكن نمايند . يك مهاجم مى تواند با استفاده از مكانيزم هاى موجود به اطلاعات وجود بر روى دستگاه مورد نظر دستيابى و حتى به آنان آسيب رساند . bluesnarfing نمونه اى در اين زمينه است كه مهاجمان با استفاده از يك اتصال Bluetooth مى توانند اطلاعات موجود بر روى يك دستگاه مجهز به تكنولوژى Bluetooth را سرقت نمايند . ويروس ها و ساير كدهاى مخرب نيز مى توانند از فن آورى Bluetooth براى آلودگى دستگاه مورد نظر استفاده نمايند .

حفاظت در مقابل تهديدات
براى حفاظت در مقابل تهديدات مرتبط با فن آورى Bluetooth موارد زير پيشنهاد مى گردد :

غير فعال كردن Bluetooth در زمانى كه از آن استفاده نمى گردد . صرفا” در مواردى كه قصد ارسال اطلاعات از يك دستگاه به دستگاه ديگر وجود دارد ، مى بايست پتانسيل Bluetooth فعال گردد و از فعال نمودن آن در ساير موارد اجتناب گردد . با غير فعال شدن پتانسل فوق، امكان دستيابى افراد غيرمجاز به دستگاه مورد نظر سلب مى گردد .

استفاده از Bluetooth در hidden mode . در صورتى كه Bluetooth فعال شده است ، اطمينان نمائيد كه در hidden mode و نه discoverable mode پيكربندى شده است . با پيكربندى دستگاه مورد نظر در hidden mode ، ساير دستگاه ها قادر به شناسائى دستگاه مورد نظر نخواهند بود . اين موضوع باعث نمى گردد كه دستگاه هاى Bluetooth قادر به برقرارى ارتباط با يكديگر نباشند . در چنين مواردى مى توان دستگاه ها را “pair” نمود . بدين ترتيب آنان مى توانند حتى در hidden mode نيز با يكديگر ارتباط برقرار نمايند . با اين كه دستگاه ها ( نظير تلفن هاى موبايل و يا headset ) لازم است در ابتدا در discoverable mode به منظور شناسائى يكديگر پيكربندى گردند ولى در ادامه ( پس از اين كه “paired” شدند ) مى توانند بدون نياز به شناسائى مجدد اتصال، با يكديگر ارتباط برقرار نمايند .

دقت لازم در زمان استفاده از Bluetooth . در زمان استفاده از تكنولوژى فوق در يك محيط عمومى و در مواردى كه دستگاه ها pair و در discoverable mode پيكربندى شده اند ، مى بايست نكات امنيتى را رعايت نمود . در صورت استفاده از دستگاه مورد نظر در يك محيط عمومى ، همواره احتمال شناسائى ارتباط توسط افراد غير مجاز وجود خواهد داشت .

بررسى تنظيمات امنيتى . اكثر دستگاه ها ويژگى هاى متعددى را به منظور تامين طيف وسيع خواسته استفاده كنندگان ارائه مى نمايند . فعال نمودن برخى از ويژگى هاى ارائه شده ممكن است شما را در معرض تهديدات بيشترى قرار دهد . در اين رابطه لازم است ويژگى هاى غير ضرورى و يا اتصالات Bluetooth ، غير فعال شود . همچنين پيشنهاد مى شود تنظيمات دستگاه مورد نظر خصوصا” مقادير درنظر گرفته شده در ارتباط با سيستم امنيتى دستگاه مورد نظر به دقت بررسى گردد . سعى نمائيد صرفا” گزينه هائى را فعال نمائيد كه ضمن تامين خواسته هاى مورد نظر ، مشكلات و تهديدات امنيتى خاصى را به دنبال نداشته باشند .

استفاده از پتانسل هاى امنيتى پيش بينى شده در دستگاه . قبل از استفاده دستگاه Bluetooth ، مى بايست امكانات امنيتى ارائه شده همراه دستگاه بررسى و با آگاهى كامل از آنان استفاده گردد . ويژگى هائى نظير تائيد و رمزنگارى نمونه هائى در اين زمينه مى باشد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا