تکنولوژی

ايران در جيتكس‌۲۰۰۵

دنیای اقتصاد – نمايشگاه جيتكس دبى به‌عنوان مهم‌ترين رويداد ICT منطقه 3 تا 7 مهر ماه سال‌جارى در سازمان تجارت جهانى دبى برگزار مى‌شود، اين در حاليست كه شركت ثناراى با حمايت مركز صنايع نوين و هماهنگى با انجمن شركت‌هاى انفورماتيك زمينه حضور 16 شركت ايرانى را براى معرفى محصولات و خدمات و توانمندى‌هاى IT ايران در ين نمايشگاه فراهم كرده است.

به گزارش خبرنگار ما شركت‌هاى ايرانى توسط پشتيبانى و حمايت مركز صنايع نوين براى سومين سال متوالى در جيتكس حاضر مى‌شوند و نسبت به سال گذشته ميزان تقاضاى حضور از سوى شركت‌ها 60درصد افزايش يافته است كه طبق گفته معاون مركز صنايع نوين به دليل استقبال گسترده شركت‌هاى خارجى از اين نمايشگاه امكان دريافت فضاى بيشتر نمايشگاهى وجود نداشته و اندازه غرفه ايران مانند سال گذشته است كه اين مساله موجب شده تا از ميان 40 شركت متقاضى تنها 16شركت انتخاب شوند.

محمد ثروتى معاون مركز صنايع نوين در ادامه گفت: از ميان شركت‌هاى انتخاب شده تعداد ده شركت محصولات نرم‌افزارى و 5 شركت توانمندى‌ها و خدمات IT خود را در اين نمايشگاه ارائه مى‌كنند و يك غرفه نيز به سافتر شاپ براى نمايش محصولات نرم‌افزارى ايرانى اختصاص يافته است.

به گفته وى سافتر شاپ بخش جديدى در غرفه ايران است كه براى اولين بار پكيج‌هاى نرم‌افزارى شركت‌هاى ايرانى كه امكان حضور در نمايشگاه را نيز ندارند در آن ارائه مى‌شود تا علاوه بر معرفى محصولات به خارج از كشور از طريق اين غرفه بازاريابى محصولات صورت گيرد.

وى همچنين گفت: غرفه‌اى نيز به محصولات اسلامى ايران مرتبط با بخش IT اختصاص يافته وشركت‌هايى كه محصولات نرم‌افزارى اسلامى دارند با توه به اينكه نمايشگاه در يك كشور عربى برپا مى‌شود مى‌توانند به عرضه محصول بپردازند.

شركت‌هاى حاضر در جيتكس امسال‌

طى سه سال گذشته متقاضيان حضور در نمايشگاه جتيكس دبى به ترتيب 15، 26 و 40 شركت بوده است كه در سال گذشته 12شركت و در سال‌جارى 16شركت انتخاب شده‌اند و در غرفه ايران به مساحت 84متر مربع در سالن شماره 5حاضر مى‌شوند.

به‌گفته اشكان تربيت جويى مسوول غرفه ايران و مدير امور بين‌‌الملل شركت ثناراى، شركت‌هاى داده پردازى دوران، مهندسى پديدپرداز، شهرپرداز، مجتمع فنى تهران، ايريسا، گام الكترونيك، حاسب سيستم، نوآوران ارتباط اميد، ايران رايانه، عم و صنعت نويد، كاريار ارقام، سپهر صدراى تهران، مهندسى مهران رايانه، مركز تحقيقات كامپيوترى علوم اسلامى، پيشگامان تك پرداز انديش و انجمن شركت‌هاى انفورماتيك ايران در جيتكس 2005 حضور دارند كه در ميان آنها 8 شركت براى نخستين بار به اين نمايشگاه با حمايت مركز صنايع نوين و توسط ثناراى مى‌آيند.

وى در خصوص نحوه حمايت از شركت‌ها گفت: حمايت‌هايى كه از شركت‌‌هاى ايرانى در اين غرفه انجام مى‌گيرد شامل طراحى و اجراى غرفه‌سازى و پوسترهاى تبليغاتى، ثبت در دايركتورى كارگاه نمايشگاه به مدت يك سال، تجهيز غرفه به اينترنت پرسرعت، غرفه‌سازى و همچنين فضاى اختصاصى براى اريه محصولات در غرفه است.

مدير امور بين‌المللى شركت ثناراى، با اشاره به ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاى ايران براى ارايه محصولات نرم‌افزارى در بازارهاى بين‌المللى خاطرنشان كرد: بازار نرم‌افزارى ايران داراى گردش مالى بالايى مى‌باشد كه از اين ميان صادرات نرم‌افزارى بخش كمى از اين فعاليت را كه نزديك به 30ميليون دلار است به خود اختصاص داده.

اين موضوع حامل اين پيام است كه دولت بايد در خصوص تشويق شركت‌ها براى حضور در بازارهاى بين‌المللى حمايت و پشتيبانى‌هاى بيشترى را انجام دهد.

معيارهاى انتخاب‌
شانزده شركت انفورماتيكى بر اساس نظريه كميته‌اى كه با همكارى كارشناسان مركز صنايع نوين، ثناراى و انجمن شركت‌هاى انفورماتيك تشكيل شده براى حضور در نمايشگاه انتخاب شده‌اند كه به گفته تربيت جويى برخى معيارهايى كه براى حضور در نمايشگاه در نظر گرفته شده بود شامل: كيفيت محصول و نحوه پشتيبانى آن، كيفيت برنامه كسب و كار شركت‌ها، داشتن تارگاه به زبان انگليسى، وجود محصول دو يا چند زبانه و مستندات تبليغاتى مناسب براى معرفى محصول و شركت به زبان انگليسى بود.

به گفته كارشناسان حمايت از حضور شركت‌هاى نرم‌افزارى در نمايشگاه‌هاى بين‌المللى مانند جيتكس و سبيت موجب گشودن بازارهاى جديد، معرفى توانمندى‌ها و پتانسيل‌هاى موجود در كشور و تقويت و رونق بخش خصوصى ICT ايران مى‌شود.

تربيت جويى معتقد است: قراردادهاى متعددى كه طى حضور شركت‌هاى ايرانى در نمايشگاه‌هاى گذشته توسط شركت‌هاى نرم‌افزارى با كشورهاى منطقه بسته شد، نشان داد كه توان و ظرفيت حضور ايران در بازارهاى رو به رشد و مستعد منطقه بسيار بالاست و از اين رو گشودن بازارهاى جديد به نحو قابل توجهى ظرفيت‌هاى توليد و عرضه نرم‌افزار در كشور را بالا مى‌برد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا