تکنولوژی

فهرست تلفن‌هاى بى‌سيم مجاز از سوى سازمان تنظيم مقررات اعلام شد

ایسنا – اداره‌ى استاندارد و مقررات سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويى فهرست تعدادى از تلفن‌هاى بى‌سيم مجاز و مورد تاييد را اعلام كرد؛ اين در حالى است كه استفاده از دستگاه‌هاى تلفن بى‌سيم كه خارج از محدوده‌هاى مشخص شده كار مى‌كند ممنوع است.

به گزارش خبرنگار سرويس ارتباطات خبرگزارى دانشجويان ايران(ايسنا)، سياست‌گذارى تخصيص، واگذارى و نظارت بر بهره‌ردارى از طيف، طبق قانون بر عهده‌ى وزارت ارتباطات و فناورى اطلاعات (سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويى) گذاشته شده است.

اصول سياست‌گذارى طيف فركانس كه از منابع ملى كشور محسوب مى‌شود مبتنى بر نيل اهداف توسعه‌ى اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى و حفظ امنيت ملى به منظور ايجاد زمينه‌ى ارائه‌ى خدمات عمومى به آحاد ملت است. به همين منظور بر اساس سياست‌گذارى فعلى، محدوده‌هاى مشخص شده به تلفن بى‌سيم اختصاص داده شده است و دستگاه‌هاى تلفن بى‌سيم كه خارج از اين محدوده‌ها كار مى‌كند، به منظور بهره‌بردارى در كشورهاى ديگر ساخته مى‌شوند و استفاده از آن‌ها در قلمرو شور ممنوع مى‌باشد.

گستره‌ى محدوده‌هاى مجاز تلفن بى‌سيم شامل باند 47 تا 46 مگاهرتز، باند 50 تا 49 مگاهرتز، باند 888 تا 886 مگاهرتز، باند 933 تا 931 مگاهرتز و باند 2400 تا 2480 مگا هرتز است كه اين باند به تازگى اعلام شده است.

گفتنى است، براى ايجاد زمينه‌ى مناسب براى تمامى هم‌وطنان، پوشش مجاز تلفن بى‌سيم و همچنين ساير دستگاه‌ها با پوشش كم كه از امواج الكترومغناطيس استفاده مى‌كنند كمتر از 300 متر است.

مجهز بودن به شناسه‌ى ايمنى از مشخصات مهم تلفن بى‌سيم مجاز است كه اين شناسه بين دستگاه ثابت و گوشى بى‌سيم مشترك است و هر دستگاه تلفن بى‌سيم از شناسه‌ى واحد استفاده مى‌كند. بنابراين گوشى تلفن بى‌سيم مجهز به شناسه‌ى ايمنى رقومى فقط با دستگاه ثابت خود ارتباط برقرار مى‌كند كه مانع هم شنوائى و يا سرقت بوق توسط ساير استفاده‌كنندگان تلفن بى‌سيم مى‌گردد و تلفن‌هايى كه فاقد اين مشخصه باشند غيرمجاز محسوب مى‌شوند.همچنين تلفن بى‌سيم مجاز فاقد هرگونه آنتن هوايى است و آنتن دستگاه ثابت بر روى آن نصب شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا