تکنولوژی

بازخوانى پرونده نمايشگاه الكامپ‌: پايان دولت، پايان يك اختلاف‌

نام نویسنده: مرجان ربانى

گروه كامپيوتر- نمايشگاه الكترونيك، كامپيوتر و تجارت الكترونيكى (الكامپ) به‌عنوان بزرگ‌ترين رويداد آى‌تى كشور در يك سال گذشته پس از برپايى دهمين دوره دچار مشكلات و مسايل متعددى به‌دليل بروز اختلافات ميان برپا كننده و مسوولان شركت سهامى نمايشگاه‌ها شد، تا جايى‌كه يازدهمين الكامپ در سال جارى بدون حضور اكثريت شركت‌هاى انفورماتيكى و با كيفيتى پايين‌تر از الكامپ دهم برپا شد.

در اين ميان بازخوانى پرونده الكامپ به‌عنوان پر بيننده‌ترين نمايشگاه كشور مى‌تواند نمايانگر دلايل و منشا مشكلات و اختلافات باشد و اين در حالى است كه در روزهاى پايانى دولت، وزير بازرگانى به‌رفع اختلافات اقدام و امتياز برپايى الكامپ را طبق روال سابق آن به انجمن شركت‌هاى انفورماتيك واگذار كرد و سرانجام پرونده اين نمايشگاه مشخص شد.

الكامپ دهم در يك نگاه‌

انجمن شركت‌هاى انفورماتيك پس از دريافت مجوز برپايى الكامپ به مدت 5سال از وزارت بازرگانى به‌عنوان مجرى، دهمين نمايشگاه را با رفع كاستى‌ها و نقص‌هاى موجود در سال‌هاى گذشته و ارائه سرويس‌هاى جديد نظير اينترنت پرسرعت، نصب دروازه‌هاى الكترونيكى و ثبت‌نام الكترونيكى در آبان سال 83 برگزار كرد.

اجراى سيستم Wi- Fi نمايشگاه، عرضه اينترنت رايگان براى غرفه‌داران و بازديدكنندگان، ثبت‌نام اينترنتى از 89هزار بازديدكننده، تشكيل ستاد خبرى و پوشش خبرى از طريق سايت الكامپ از جمله كارهاى جديد انجمن براى برپايى مطلوب الكامپ دهم برشمرده مى‌شود ك در ميان آنها ايجاد كيوسك‌هاى اطلاع‌رسانى در سالن‌ها و محوطه، تشكيل IT Forum و دعوت از هيات مقامات IT افغانستان نيز وجود داشت.

حضور خاتمى رييس جمهور و هشت وزير و معاون رييس جمهور و مسوولان دولتى در مراسم افتتاحيه از اتفاقات مهم اين نمايشگاه بود و طبق آمار موجود 58 شركت خارجى تحت عنوان نمايندگى خود در ايران و 12شركت خارجى مستقل در الكامپ دهم حاضر شدند و 200 هزار نفر از اين نمايشگاه بازديد كردند.

چگونگى ايجاد اختلاف بين انجمن و نمايشگاه‌

در روزهاى پايانى نمايشگاه الكامپ دهم بحث نحوه محاسبه ارزى ريالى غرفه‌ها بار ديگر مانند سال‌هاى گذشته مشكل‌ساز شد چنانچه پس از پايان نمايشگاه ميزان 95درصد از اجناس شركت‌ها بدون مشكل از نمايشگاه خارج و صورتحساب ارزى از سوى نمايشگاه با متراژ 1300متر مربع براى انجمن صادر شد و نمايشگاه از خروج 5 درصد باقى مانده از اجناس شركت‌ها جلوگيرى كرد.

در اين ميان انجمن شركت‌هاى انفورماتيك براى آزاد شدن اجناس شركت‌ها مبلغ اختلاف ارزى غرفه‌ها را به صورت يك چك امانى به شركت سهامى نمايشگاه بين‌المللى ارائه داد تا پس از 20روز از زمان تحويل چك در صورت عدم توافق به قسمت مالى تحويل داده شود. اما مسوولان نمايشگاه چك را به اجرا گذاشته و اختلاف‌ها از طريق مراجع قضايى ادامه يافت.

با توجه به ينكه انجمن اعتراض‌هاى خود را به وزير بازرگانى و رييس جمهور اعلام كردند و جوابى نتوانستند دريافت كنند پس از انتظار براى حل و فصل مشكلات به علت عدم وجود زمان لازم براى برگزارى مطلوب نمايشگاه اين انجمن اعلام كرد كه آماده برگزارى الكامپ يازدهم نيست.

تحريم الكامپ يازدهم‌

200عضو انجمن شركت‌هاى انفورماتيك اقدام به تحريم نمايشگاه الكامپ در صورت عدم برپايى آن توسط انجمن كردند و شروطى نيز توسط اعضا براى حل و فصل ماجرا تعيين شد كه عذرخواهى و تنبيه عوامل توهين به انجمن و حل ريشه‌اى معضل ارزى و ريالى به همراه عقد قرارداد بلندمدت با انجمن براى برنامه‌ريزى اصولى الكامپ از جمله اين شروط بودند. در نهايت به دليل عدم پيگيرى مسوولان وزارت بازرگانى براى رفع مشكلات و اختلافات ميان انجمن و شركت سهامى نمايشگاه‌ها، الكامپ يازدهم، تيرماه سال‌جارى توسط شركت سهامى نمايشگاه‌هاى بين‌المللى تهران برپا شد و اكثريت شركت‌هاى انفورماتيكى به دليل اعلام تحريم در آن شركت نكردند .

پايان خوب‌

سرانجام محمد شريعتمدارى وزير بازرگانى طى نامه‌اى از مديرعامل شركت سهامى نمايشگاه‌هاى بين‌المللى ايران، حل و فصل پرونده انجمن شركت‌هاى انفورماتيك را در سازمان تعزيرات حكومتى خواستار شد و اعلام كرد به منظور برنامه‌ريزى بهتر در نمايشگاه‌هاى آينده الكامپ، قرارداد بلندمدت ميان شركت‌ سهامى و انجمن منعقد شود.

همچنين وزير بازرگانى اتخاذ تمهيدات خاصى براى جلوگيرى از تفسيرهاى فردى در محاسبه فضاى ارزى غرفه‌هاى نمايشگاه را از سوى شركت سهامى خواستار شد.

هديه پس فرستاده پس گرفته شود

انجمن شركت‌هاى انفورماتيك هنگام برپايى الكامپ دهم در راستاى اهداف و برنامه‌هاى بلندمدت در نظر گرفته شده براى اين نمايشگاه اقدام به را‌ه‌اندازى اينترنت بى‌سيم wi-fi در نمايشگاه و نصب تجهيزات آن كرد و پس از اجراى wi-fi آن را به شركت سهامى اهدا كرد. اما پس از بروز مشكلات، شركت سهامى خواستار جمع‌آور تجهيزات wi-fi از سوى انجمن شد.

هم‌اكنون طبق نامه وزير بازرگانى شركت سهامى ملزم به همكارى با انجمن شركت‌هاى انفورماتيك براى نصب سيستم wi-fi در محل نمايشگاه شده است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا