تکنولوژی

شبكه‌‌هاى بى‌سيم گسترش مى‌يابند:لطفا آخر صف‌

دنیای اقتصد – با پيشرفت تكنولوژى و ساخت دستگاه‌‌هاى ارتباطى مختلف از تلفن معمولى گرفته تا دستگاه‌هاى ديگر هر روز نيازها گسترش يافته و همگام با آن نيز تكنولوژى پيشرفت كرده است.

نمونه بارز استفاده از بى‌سيم، بين نيروهاى پليس است كه اگر ديده باشيد هر پليسى يك سيستم بى‌سيم با خود همراه دارد، يا در جنگ‌ها بى‌سيم نقش بسيار مهمى را بازى مى‌كند، در جنگ همان مقدار كه ارتباط بى‌سيم مهم است خطرناك نيز هست. به اين ترتيب شايد بتوان گفت تقريبا يكى از بى‌امنيت‌ترين سيستم‌ها بى‌سيم است كه شما مى‌توانيد با داشتن تنها فركانس شخص مورد نظر مكالمات آنها را كنترل كنيد.

اين يعنى عدم امنيت، مشكلى كه در تمام شبكه‌هاى بى‌سيم چه بى‌سيم صوتى و چه ارتباط اطلاعاتى مثل كامپيوتر وجود دارد. با اين تفاوت كه نفوذ به يك شبكه بى‌سيم كامپيوترى كمى مشكل‌تر از شبكه بى‌سيم صوتى است.

انواع شبكه‌‌هاى بى‌سيم ‌Point to point

شبكه‌هاى بى‌سيم به 2نوع كلى تقسيم مى‌شوند Point to point . يكى از اين شبكه‌ها است.

در شبكه‌هاى point to point، بيشتر براى استفاده از سرويس‌ اينترنت مورد استفاده قرار مى‌گيرد به صورتى كه مثلا ساختمانى كه در آن قرار داريد با نصب يك دكل چندمترى و نصب 2ديش كوچك كه يكى از آنها در محل شما و ديگرى در محل ISP قرار مى‌گيرد و اين دو دقيقا رو به يكديگر هستند شما مى‌توانيد از اينترنت پرسرعت استفاده كنيد.

در ايران تقريبا اكثرISP ها اين خدمات را به مشترى‌هاى خود ارائه مى‌‌كنند. لازم به ذكر است اين نوع شبكه‌ها در دماى 50درجه سانتيگراد از كار مى‌افتند. اين سرويس‌ها بيشتر مورد استفاده شركت‌هاى دولتى بوده و براى يك كاربر خانگى كاربرد چندانى ندارند.

شبكه‌‌هايWi-Fi

شبكه‌‌هاى Wi-Fi برخلاف point to point احتياج به ديد مستقيم ندارند و مانند بى‌سيم‌هاى معمولى عمل مى‌كنند. اين سرويس‌ها 2كاربرد دارند يعنى هم شما مى‌توانيد شبكه داخلى خود را به وسيله Wi-Fi طراحى كنيد و هم اين كه از سرويس اينترنت در اين بكه‌ها استفاده كنيد كه البته كاربرد اينترنت در حال حاضر براى ما مهم‌تر است. با اين كه اين شبكه نيازى به ديد مستقيم ندارد اما برد محدودى دارد مثلا تا 100متر اطراف خود را پوشش مى‌دهد. اين مشكل به وسيله دستگاهى به نام accesspoint حل شده كه مانند يك دستگاه دريافت و ارسال دو در اطراف ISP نصب مى‌شود. نوع ديگر شبكه‌هاى Wi-Fi سيستم Wimax است.

Wimax دقيقا به صورت سيستم Wi-Fi عمل مى‌كند با اين تفاوت كه Wi-Fi فقط در محدوده يك شهر قابليت كار داشته ولى Wimax امكان ارتباط با برد بسيار وسيع مثلا خطوط بين شهرى را داراست و ISP ديگر مجبور نخواهد بود تا تعداد زيادى اكسز پوينت خريدارى كند.

وضعيت Wi-Fi در ايران‌

تجربه نشان مى‌دهد، خطوط بى‌سيم در كشورهاى پيشرفته مثل آمريكا موفق نبوده با اين حال مخابرات ايران بدون درس گرفتن از اين ماجرا باز هم مى‌خواهد تا روى امكانات اينترنت بى‌سيم سرمايه‌گذارى كند. البته چندى پيش شركتى به نام Tehranweb اقدام به نصب تجهيزات بى‌سيم در تهران و چند شهر ديگر كرد كه متاسفانه با استقبال خوبى مواجه نشد و اين طرح با شكست مواجه شد.

در حال حاضر در تهران فقط شركت داتك اقدام به ارائه سرويس Wi-Fi كرده است. البته چند شركت ديگر نيز براى دريافت مجوز ارايه خدمات اينترنت بى‌سيم ثبت‌نام كرده‌اند.

طريقه استفاده از اين سرويس در تهران‌

هم متاسفانه و هم خوشبختانه در ايران صف دريافت اينترنت Wi-Fi از صف بزرگ‌ترين نانوايى‌ها هم شلوغ‌تر است. شما بايد براى استفاده و دريافت اين سرويس ابتدا به شركت مورد نظر خود (فعلا فقط داتك) مراجعه كرده نوع سرويس و منطقه سكونت خود را مشخص كنيد. تا پس از گذشت مدت نه چندان كوتاهى، سرويس در اختيار شما قرار مى‌گيرد.

كارت‌هاى ارتباطى به شبكه اينترنت Wi-Fi را نيز مى‌توانيد از همان شركت خريدارى كرده يا آن را به‌صورت امانت دريافت كنيد. لازم به ذكر است اين سرويس فعلا در برخى نقاط تهران راه‌اندازى شده است.

شكى نيست كه امكانات Wi-Fi گسترش خواهند يافت و به‌صورت گترده در اختيار تمام مردم قرار خواهند گرفت و در نهايت همه از اينترنت پرسرعت بهره خواهيم برد. ولى تا آن زمان اين تكنولوژى را مى‌توان در اماكن عمومى مثل هتل‌ها، فرودگاه‌ها و … در دسترس داشت. آخرين پيشرفت‌ها از دنياى Wi-Fi حاكى از آن است كه مردم در هواپيما، زير زمين و حتى در هنگام حركت با سرعت‌هاى بسيار بالا نيز مى‌توانند از آن بهره ببرند. اما تا وقتى كه اين تكنولوژى در ايران به صورت گسترده مورد استفاده قرار گيرد راه‌ درازى در پيش است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا