تکنولوژی

سرمايه گذارى يک ميلياردى ياهو در دومين بازار بزرگ اينترنت

بی بی سی- جستجوگر اينترنتى ياهو براى خريد سهام شرکت چينى على بابا يک ميليارد دلار نقد پرداخته است تا سلطه خود بر دومين بازار بزرگ اينترنت جهان، بعد از آمريکا، را بگستراند.

شرکت آمريکايى ياهو بر اساس اين قرارداد ۴۰ درصد سهام اين شرکت چينى را که در زمينه تجارت الکترونيکى فعال است، مى خرد و از ۳۵ درصد حق راى برخوردار مى شود. على بابا بزرگترين سايتهاى حراج و تجارت اينترنتى را در چين اداره مى کند و از حالا مى تواند از نام تجارى ياهو استفاده کند.

با اين سرمايه گذارى، ياهو در موقعيتى قرار مى گيرد که eBay بزرگترين حراجى اينترنتى دنيا، را به چالش بکشد. با اين معامله، ارزش شرکت على بابا به چهار ميليارد دلار رسيده است.

دانيل رزنزوايگ، مدير اجرايى ياهو در مصاحبه اى مطبوعاتى در پکن به خبرنگاران گفت: “مهمترين و منحصر به فردترين جنبه هاى اينترنت عبارتند از تجارت الکترونيکى، جستجو، ارتباطات و پرتالها و ترکيب على بابا و ياهو بزرگترين شرکت اينترنتى چين را پديد مى آورد.”

على بابا سال گذشته بيش از ۶۸ ميليون دلار درآمد داشته است. اين شرکت سال گذشته بيش از چهار و نيم ميليارد دلار معامله را انجام داده است. على بابا در سال ۱۹۹۹ تاسيس شد و اکنون ۱۴ ميليون مشترک دارد.

بعد از شناورسازى سهام جستجوگر اينترنتى Baidu.com که با استقبال خيره کننده مواجه شد، شرکتهاى اينترنتى چين با تقاضاى زيادى مواجه شده اند. ارزش سهام شرکت مذکور از زمان ورود به بازار بورس “نزدک” بيش از سه برابر شده و از ۲۷ دلار در پنجم اوت به بالاى ۹۰ دلار رسيده است.

ياهو دو سال پيش بزرگترين جستجوگر چين را به قيمت ۱۲۰ ميليون دلار خريد. اکنون اين شرکت که پر بيننده ترين سايت دنيا را دارد، به بزرگترين سرمايه گذار در بازار اينترنت چين تبديل شده است.

رقابت حراجى ها

ياهو مى خواهد عملياتهاى جستجوى اينترنتى خود در چين را با شرکت على بابا ادغام کند. اين شرکت چينى که اکنون ياهو بزرگترين سرمايه گذار راهبردى آن است، در شهر شرقى هانگژو حدود دو هزار کارمند دارد.

اين شرکت بيشتر براى سايت اينترنتى خود Taobao.com و نيز سايت تجارى Alibaba.com معروف است. على بابا به شرکتهاى کوچک و متوسط امکان مى دهد در داخل و خارج چين مشترى بيابند.

الگوى تجارى على بابا، آن را در عرصه رقابت مستقيم با eBay قرار مى دهد. ياهو در ژاپن به لطف همکارى با شرکت سافت بنک از بزرگترين حراجى دنيا سبقت گرفته است.

سافت بنک که يکى از شرکتهاى پيشگام اينترنت در ژاپن است، بعد از فروپاشى شرکتهاى اينترنتى در سال ۲۰۰۱ در تنگناى مالى قرار گرفته است. گمان مى رود اين شرکت نقش واسطه را در قرارداد ياهو با على بابا ايفا کرده است.

ياهو ۳۳ درصد سهام سافت بنک را دارد. اين شرکت ژاپنى نيز بيش از ۲۷ درصد سهام على بابا را در اختيار دارد.

اما على بابا همچنين در عرصه پرداختهاى اينترنتى رقابت دارد، زمينه اى eBay به لطف مشارکتش با شرکت آمريکايى Paypal سهم بزرگى در آن دارد. گوگل نيز مى خواهد وارد اين بازار سودآور شود.

رشد اينترنت

دلت چين ماه گذشته گزارش داد شمار کسانى که در اين کشور از اينترنت استفاده مى کنند به ۱۰۳ ميليون نفر رسيده و اکنون اين کشور بعد از آمريکا (۲۰۳ ميليون نفر) دوم است. انتظار مى رود اين رقم تا آخر سال جارى ميلادى به ۱۲۰ ميليون نفر برسد. چينى ها مى گويند ظرف پنج سال صدر جدول را از چنگ آمريکا خارج خواهند کرد.

شرکتهاى برجسته خارجى اخيرا اقدام به سرمايه گذارى هنگفت در بازار شکوفاى اينترنت چين کرده اند. شرکت eBay با پرداخت ۱۸۰ ميليون دلار شرکتى را در شانگهاى خريده است. شرکت خرده فروشى آمازون نيز با ۷۵ ميليون دلار رقيب چينى خود Joyo را خريد.

محققان پيش بينى مى کنند ارزش بازار حراج اينترنتى چين تا سال ۲۰۰۷ شش برابر شود و به دو و نيم ميليارد دلار برسد. ديک وى، تحليلگر در هنگ کنگ گفت: “شرکتهاى اينترنتى مانند ياهو مبالغ هنگفتى مى پردازند تا در اين بازار پويا شتاب گيرند. شرکتها حس مى کنند بازار چين آنقدر سريع رشد مى کند که آنها بايد در آن حضور داشته باشند.”

فروشهاى بين المللى ياهو در سه ماهه دوم امسال ۸۴ درصد رشد داشت و به ۳۸۳ ميليون دلار رسيد. فروش اين شرکت در آمريکا تنها ۳۹ درصد رشد کرد و به ۸۷۰ ميليون دلار بالغ شد

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. شیائومی، ردمی را برندی مستقل اعلام کرد؛ اولین گوشی با برند Redmi بیستم دی رونمایی می‌شود گفت:

    قیمت گوشی پوکوفون F1 شیائومی – Xiaomi Pocophone F1

    ویدیوی کالبدشکافی شیائومی ۱۱ تی پرو سیستم خنک‌کننده‌ی آن را نشان می‌دهد

    سامسونگ با عبور از شیائومی جایگاه برترین شرکت تولیدکننده گوشی هوشمند هند را تصاحب کرد

    عکس های گوشی می 5c شیائومی – Xiaomi Mi 5c

    تصویر نمونه‌ واقعی شیائومی ۱۲ اولترا، طراحی این گوشی را در رندرهای قبلی تأیید می‌کند

    سوالات و پاسخ‌ های مرتبط با هدفون شیائومی هایلو GT3 Pro

    sportingshop.ir/%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%af%da%af%db%8c-%d8%b1%d8%b3%d9%85%db%8c-%d8%aa%d8%b9%d9%85%db%8c%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%d8%b4%db%8c%d8%a7%d8%a6%d9%88%d9%85%db%8c/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا