تکنولوژی

جهان بايد يك سال براى ويندوز جديد مايكروسافت صبر كند

نا نویسنده: مسعود صديقيان- تورنتو :

دنیای اقتصاد – روز جمعه 22ماه جولاى 2005 براد گلدبرگ مدير اجرايى بخش توليد و طراحى ويندوز در مقابل 10000نفر از كارمندان مايكروسافت در آتلانتا اعلام كرد، نسخه آزمايشى (بتا نگارش يك) سيستم عامل جديد ويندوز كه با كد شناسايى مى‌شد، در موعد پيش‌بينى شده، سوم آگوست، براى تعدادى از برنامه نويسان و متخصصان تكنولوژى اطلاعات جهت ارزيابى و رفع ايرادات تكنيكى ارسال خواهد شد.

بر پايه طرح موجود در ادامه ارزيابى و نظرخواهى، در زمانى كه تاريخ آن تعيين نشده است، ويندوز بتا نگارش 2 را بيش از نيم ميليون متخصص ديگر كه با شبكه مايكروسافت همكارى دارند، دريافت خواهند كرد.

5 روز پس از آن در 27جولاى در اعلاميه ديگرى نام لانگهورن به طور رسمى به تغيير يافت. گرگ سوليوان Greg Sullivan يكى ديگر از مديران اجرايى مايكروسافت علت انتخاب نام ويستا را همانطور كه در تبليغ آن آمده شفاف، مطمئن و متصل عنوان كرد؛ پيام اصلى ويندوز ويستا است (ويستا در فارسى با معانى ديدن منظره از فاصله دور، چشم انداز و دورنما تعريف مى‌شود). در همان روز مايكروسافت سايت اختصاصى ويندوز ويستا را در اينترنت قرار داد www.microsoft.com/windowsvista و پيش‌بينى كرد ويندوز جديد در نيمه دوم سال 2006 يعنى پنج سال پس از ويندوز ايكس پى در اختيار عموم قرار گيرد. قرار است جزئيات كامل ويندوز ويستا در يك گردهمايى در ماه سپتامبر اعلام شود.

در حال حاضر كمتر از نيمى از ويژگى‌هاى ويندوز در نسخه آزمايشى ويستا گنجانيده شده است و مديا پلير نرم‌افزار جنجالى پخش موزيك و ويديو نيز در آن قرار ندارد.

به گفته سوليوان، طراحان و برنامه نويسان مايكروسافت در هنگام توليد ويندوز ويستا سه عامل مهم را در نظر داشتند:

– جلب اعتماد استفاده كنندگان به توانايى حفظ اطلاعات شخصى توسط ويندوز، افزايش امنيت در شبكه و اينترنت و سهولت در به كار گيرى از سيستم عامل

– توجه به نياز سازمان‌ها و دفاتر تجارى در استفاده از اطلاعات

– ايجاد هماهنگى در نحوه ارتباط الكترونيكى مردم با وسايل و ابزار

ويندوز ويستا

دانلود و نصب ويندوز ويستا به سهولت انجام مى‌گيرد. از مهمترين تغييرات در ويستا مى‌توان به برخوردارى آن از ويژگى گرافيكى جديد به نام آولون Avalon و همچنين ارتقاى مرورگر اينترنت اكسپلورر به نسخه 7 اشاره كرد.

آولون با كد پيشين بخشى از ويندوز است كه اكنون با نام جديد خود خط مشى ارائه ويندوز Windows Presentation Foundation شناسايى شده و شامل نحوه نمايش، دستيابى به كدهاى برنامه نويسى و چگونگى ارتباط استفاده كننده با ويندوز در تشكيل و به وجود آوردن فايل هاى تصويرى، ويديويى و متون نگارشى گوناگون مى‌شود. آولون همچنين به برنامه نويسان كمك مى‌كند تا رابطه ديجيتالى تجارى بين صاحبان كسب و كار با مشترى را طراحى كنند. آولون با به كارگيرى تكولوژى DirectX از حداكثر توانايى سخت افزارهاى گرافيكى كامپيوترها مانند كارت ويديو استفاده خواهد كرد.

در اولين نگاه شكل و تصوير آيكان‌ها در دسك تاپ ويندوز ويستا به وضوح ديده مى‌شوند، بزرگ و كوچك كردن اندازه آيكان‌ها در كنترل استفاده كننده است و تمام فايل‌هاى بايگانى شده مانند فايل‌هاى فتوشاپ به صورت شكل و تصويرى از فايل ديده مى‌شوند.

از تغييرات عمده ويندوز ويستا سيستم جست‌وجوى سريع آن است و مانند موتور جست‌وجوى ام اس ان با نام MSN Desktop Search به چشم مى‌آيد. جست‌وجوى سريع Quick Search در تمام برنامه‌ها قابل استفاده است و پنجره كوچك جست‌وجو را هميشه در كنار نار آدرس مى‌توان يافت. جست‌وجوى سريع در پائين دكمه استارت هم ديده مى‌شود و در صورتى كه نام نرم‌افزارى در آن تايپ شود بلافاصله موتور جست‌وجو فايل اجرايى برنامه را در ليست يافته‌هاى خود قرار مى‌دهد.

بخش ويندوز اكسپلورر كه مانندMy Computer فايل‌ها و فولدرهاى موجود در سيستم را نشان مى‌داد اكنون علاوه بر نشان دادن فولدرهاى زرد رنگ ، نوع ديگرى فولدر را هم در خود جاى داده است. اين فولدر جديد كه به صورت مجازى تشكيل مى‌شود مى‌تواند بدون توجه به محل اصلى بايگانى فايل‌ها آنها را با دسته‌بندى ديگرى مانند عكس و نوشته، تاريخ و نويسنده موقتاً در يك فولدر مجازى قرار دهد.

به تعداد استفاده كنندگان از يك شبكه داخلى گروه جديدى هم اضافه شده‌اند. در سيستم‌هاى عامل قبلى در هنگام شروع ويندوز هر استفاده كننده مى‌توانست با تايپ اسم رمز خود به كار با كامپيوتر بپردازد. گروه ميهمان هم مى‌توانستند با يك رمز مشترك از شبكه استفاده كنند و مدير شبكه Administrator هم نظارت و كنترل كامل بر تمام كامپيوترهاى واقع در مدار شبكه را داشت. گروه جديد در ويندوز ويستا استفاده كننده محدود Limited Account نام دارند. آنها مجاز به اضافه كردن پرينتر هستند، اما نمى‌توانند نرم‌افزار جديد نصب كنند. انجام هر گونه تغييرى در ساختمان و تنظيم نمايشگر اينترنت فقط با موافقت مدير شبكه انجام مى‌شود.

تغيير ديگر در سيستم فاير وال است. ويندوز اكس پى تنها مى‌توانست ترافيك و كدهاى ورودى را كنترل كند، ويندوز ويستا علاوه بر ترافيك كدهاى ورودى قادر است كدهاى خروجى را نيز تحت نظر گرفته و با نظارت بر انتقال اطلاعات، محيطى امن و ايمن در نمايشگر اكسپلورر به وجود آورد. از ديگر موارد امنيتى ويندوز ويستا همكارى با مرورگر اينترنت اكسپلورر در شناسايى سايت‌هاى مظنون به جاسوسى با سيستم آنتى فيشينگ (دزدى اطلاعات شخصى مانند شماره كارت‌هاى اعتبارى و اسامى رمز) است.

ويندوز ويستا بسيار سريعتر از نسخه‌هاى ديگر عمل كرده و در حدود 50 درصد بر سرعت آن افزوده شده است. ابزار ديگرى كه در ويندوز ويستا مشاهده مى‌شود امكان عيب يابى در هنگام ايست ناگهانى سيستم و يافتن دلايل سبب توقف كامپيوتر و شناسايى منشاء ايراد در شبكه است. همچنين ويندوز ويستا در صورتى كه هارد ديسك كامپيوتر را در مرحله‌‌اى از كار افتادگى تشخيص دهد به كاربر هشدار خواهد داد تا به كپى فايل‌هاى حساس اقدام كند. مايكروسافت پيش‌بينى مى‌كند صاحبان ويندوز ويستا با در دست داشتن چنين ابزارى در حدود 52درصد در هزينه‌هاى نگهدارى سيستم صرفه جويى كنند.

از جمله بخش‌هاى تغيير يافته ديگر Control Panel ويندوز ويستا است كه در آن مرتب كردن تصاوير و فايل هاى ويديويى دچار دگرگونى شده و بر خلاف نسخه‌هاى پيشين ويندوز حالا استفاده كننده مى‌تواند كنترل بيشترى به پخش فايل‌هاى صوتى ويديويى و تصويرى خود داشته باشد و به دسته‌بندى موضوعى آنها بپردازد.

مرورگر جديد اينترنت هم به همراه ويندوز ويستا تحت نام اكسپلورر 7 عرضه خواهد شد و چون نسخه جديد مرورگر با ويندوز ايكس پى سازگار است كمى پس از انتشار نسخه آزمايشى ويندوز ويستا نمايشگر اينترنت اكسپلورر 7 نيز در اختيار مردم قرار خواهد گرفت. مايكروسافت تاكنون جزئيات چندانى از اكسپلورر 7 در اختيار عموم قرار نداده است، اما گفته مى‌شود اكسپلورر داراى كارايى جديدى مانند باز كردن چندي سايت اينترنت در يك پنجره كه Tabbing خوانده مى‌شود است. مشاهده چندين وب سايت در يك پنجره مدتهاست در مرورگر فاير فاكس قرار دارد. تاريخ عرضه عمومى اكسپلورر 7 از طرف مايكروسافت اواخر سال جارى مسيحى اعلام شده است.

ويندوز ويستا نسخه آزمايشى ديگرى (بتا ورژن 2) خواهد داشت كه زمان عرضه آن در حال حاضر تعيين نشده است. بتا ورژن 2 قرار است به تعدادى از استفاده كنندگان عادى و متخصص ويندوز ارسال شود تا نظرات و پيشنهادات آنان در نسخه نهايى در نظر گرفته شود.

سير تاريخى تحول و تكامل مايكروسافت ويندوز
در ماه نوامبر 1983 اولين نسخه ويندوز به بهاى 100دلار به بازار آمد و پس از آن در نوامبر 1985 ويندوز 1 به دارندگان كامپيوتر معرفى شد. دارندگان دو مدل كامپيوترهاى 286 و 386 توانستند در 9دسامبر 1987 ويندوز 2 را در كامپيوترهاى خود نصب كنند.

ويندوز 3 در 22 ماه مه 1990 به قيمت 150دلار و در پى آن در آوريل 1992 ويندوز 1/3 به دست مردم رسيد و بيش از يك ميليون نسخه از آن به فروش رفت. مايكروسافت نسخه ويندوز 1/3 Workgroups را در سال 92 و Windows NT را در ماه آگوست 1993 طراحى و توليد كرد. تعداد كسانى كه در اين زمان نسخه‌اى از ويندوز را خريدارى كرده بودند از مرز 25 ميليون گذشت. نسخه‌هاى ويندوز از سرى ان تى با نام 5/3 Windows NT در ماه سپتامبر 94 و51/3 Windows NT در ژوئن 1995 به دست مردم رسيد.

ويدوز 95 كه در آگوست 1995 به بازار عرضه شد نقطه اوج موفقيت فروش محصولات مايكروسافت بود. با تبليغات وسيع و حربه‌هاى گوناگون تجارى در عرض كمتر از 4 روز بيش از يك ميليون كپى از ويندوز 95 فروخته شد. يك سال پس از آن در ماه آگوست 1996 ويندوز شبكه 0/4 Windows NT توليد شد.

مايكروسافت در فاصله سال هاى 97 و 98 دو مدل از ويندوز سى ئى جهت كامپيوترهاى كوچك طراحى كرد. نگارش 2 ويندوز سى ئى و آخرين نسخه آن با نام0/3 Windows CE در سال 99 به بازار رسيد.

استقبال مردم از نسخه‌هاى گوناگون ويندوز همچنان ادامه داشت. ويندوز 98 در ژوئن 1998 و سپس نسخه اصلاحى آن با نام Windows 89 SE نگارش دوم در ماه مه 1999 توليد شد. در فوريه 2000، ويندوز 2000 و در 19ژوئن 2000 ، ويندوز ام ئى (ويندوز هزاره) ارائه شد. كمى بيش از يك سال بعد در 25اكتبر 2001 ويندوز ايكس پى جاى خود را در كامپيوترهاى مردم يافت. اكنون نوبت ويندوز ويستا است تا كامپيوترهاى جهان را فتح كند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا