تکنولوژی

نرم‌افزارهاى قفل شكسته در ويترين رژه مى‌روند: اين رايترهاى محبوب‌

نام نویسنده: ندا لهردى

دنیای اقتصاد – ‌نرم‌افزارهاى توليدى به محض مواجه شدن با اقبال عمومى به وسيله كاربران داخلى هك مى‌شوند. عوامل مختلفى در اين مورد موثرند كه شايد مهم‌ترين آنها اعمال نكردن نظارتى منظم و قاونمند است‌.

خسته در پياده‌رو قدم مى‌زنى و حجم زياد كارها تمام فكرت را مشغول كرده است. بهترين و شايد تنها راه‌حل همان است كه مدت‌ها فكرش را كرده‌اى، يك نرم‌افزار كاربردى مناسب. همين كه يكبار ديگر فكر هزينه آن كم‌كم مى‌خواهد وسوسه خريد را از سرت بيندازد، بساط سى‌دى‌هاى كنار پياده‌رو نظرت را جلب مى‌كند… فكرش را هم نمى‌كردى آن هم با يك دهم قيمت واقعى!

ديگر به ديدن بساط‌هاى فروش سى‌دى در گوشه و كنار شهر عادت كرده‌ايم.

مثل اينكه فروش نسخه‌هاى كپى شده از نرم‌افزارهاى قفل شكسته اين روزها به عنوان يك تجارت جديد پذيرفته شده است. روند رو به رشدى كه هر روز گسترش توليدات نرم‌افزار را محدودتر مى‌كند تا جايى كه با توجه به آمار توليد محصولات نرم‌افزارى كشور در سال قبل به 30درصد كل توليدات سال‌هاى گذشته رسيده است.

البته اين موضوع درباره نرم‌افزارهاى خارجى و داخلى كمى متفاوت است. نرم‌افزارهاى خارجى اغلب قبل از رسيدن به كاربران ايرانى قفلشان شكسته و از طريق كشورهايى مانند: چين، مالزى، سنگاپور و هند وارد مى‌شوند.

اين نرم‌افزارها گاهى هم از راه راحت‌ترى كه در واقع بعضى شبكه‌هاى اينترنتى هستند، به دست كاربران مى‌رسند. بنابر اين فقط كافى‌است كامپيوترتان مجهز به سى‌دى رايتر باشد تا شما هم بتوانيد وارد اين تجارت بزرگ بشويد.

اما بعضى اوقات شرايط فرق مى‌كنند. محدوديت‌هايى كه از طرف تعدادى كشورهاى توليد كننده در بازارها وجود دارند، واقعيتى است كه پذيرفتن‌اش مستلزم ناديده گرفتن دسترسى به بعضى نرم‌افزارهاى موثر روز است.

عبدا… نمازى فرد مسوول بانك نرم‌افزارى مركز كامپيوتر رضا در اين مورد مى‌گويد:

نرم‌افزارهاى توليدى اما به محض مواجه شدن با اقبال عمومى به وسيله كاربران داخلى هك مى‌شوند. عوامل مختلفى در اين مورد موثرند كه شايد مهم‌ترين آنها اعمال نكردن نظارتى منظم و قانونمند است. نمازى‌فرد در اين باره معتقد است:

اين تنها چيزى است كه مى‌تواند توليد‌كننده‌ها را فقط كمى به آينده اميدوارتر كند.

در مقابل آمار، نااميدكننده هستند، سال قبل توليدات نرم‌افزار به حداقل رسيدند. مثل اينكه سال قبل رايترها فعال‌تر از شركت‌‌هاى توليدى بوده‌اند! در اين مورد انواع قفل‌ها و انتخاب آ‌نها هم موثرند. اين روزها در ميان قفل‌هاى نرم‌افزارى قفل‌هاى اينترنتى رايج‌ترند، به اين ترتيب كه بعد از خريد نرم‌افزار با واردشدن به سايت شركت مى‌توانيد پسورد مخصوص نرم‌افزارتان را دريافت كنيد. با وجود اينكه اين روش فعلا قابل اطمينان‌ترين راه بوده است، اما مسلما مانع چندان محكمى هم در مقابل حمله هكرها نخواهد بود. استاده نكردن شركت‌‌هاى بزرگ نرم‌افزارى مانند مايكروسافت از چنين قفل‌هايى مصداق مناسبى براى اين موضوع است. انواع ديگر قفل‌هاى نرم‌افزارى هم در حقيقت فقط مى‌توانند مانعى براى كاربران عادى باشند.

اما قفل‌هاى سخت‌افزارى مطمئن‌ترند و اغلب براى نرم‌افزارهاى خاص و مهم استفاده مى‌شوند. البته چنين نرم‌افزارهايى طرفداران خودشان را دارند. چون اين نرم‌افزارها بيشتر براى انجام پروژه‌ها و كارهاى بزرگ استفاده مى‌شوند، جاى ريسك كمترى هم براى كاربران خود مى‌گذارند. به همين دليل كاربران آنها ترجيح مى‌دهند از نسخه اصل استفاده كنند.

علاوه بر اينها، تمايل زياد كاربران به خريد نرم‌افزار ارزان عامل موثر و قطعا مهم ديگرى است. علت آن هم هميشه وضعيت اقتصادى مردم نيست. گاهى كاربران تا زمانى كه نياز به خدمات پشتيبانى نرم‌افزارهاى اصل نداشته باشند، خريد نسخه‌هاى ارزان كپى شده را ترجيح مى‌دهند.

با چنين شرايطى نسخه‌هاى كپى هيچ وقت از بين نمى‌روند و شايد امسال درصد توليدات نرم‌افزار به كمتر از 30درصد هم برسد. روندى كه مسلما براى سرمايه‌گذاران اين بخش راضى كننده نيست و به تدريج انگيزه توليد‌كنندگان را هم از بين مى‌برد، تا جايى كه مى‌شنويم اكثر كارشناسان و متخصصان كشور جذب شركت‌هاى آمريكايى و اروپايى مى‌شوند. صادرتى كه قبل از غنى شدن خودمان انجام مى‌شود، فرار مغزها…!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا