تکنولوژی

دولت آقاى دكتر احمدى نژاد و IT

نام نویسنده: اميراشكان تربيت جوئى*

آی تی ایران – روز سوم ماه جارى مردم هميشه در صحنه ايران مديريت اجرائى كشور خود را به مدت چهار سال بدست آقاى دكتر احمدى نژاد سپردند. بى شك در حال حاضر و در مقطع كنونى مسئوليتى بس دشوار به دوش رئيس جمهور و وزراى ايشان در كابينه دولت نهاده شده است. با توجه به محورهاى شعارهاى انتخاباتى آقاى دكتر احمدى نژاد، توجه ويژه رياست جمهورى به حوزه IT با رويكرد داخلى آن در اين زمان بشدت احساس ميشود. به عبارتى ديگر و با عنايت به نگاه ويژه ايشان نسبت به توسعه اقتصادى كشور، اين الزام تحت محورهاى ذيل قابل بررسى است:

1- مبارزه با فساد ادارى: بر اساس برنامه‌هاى اعلام شده در زمان قبل از انتخابات، يكى از اقدامات ايشان مبارزه با فساد و جايگزينى مديران دانه درشت در لايه‌هايى از دستگاه‌هاى دولتى مى‌باشد. لزوم اين جايگزينى در ابتدا شناختى جامع همراه با عدالت را طلب مى‌نمايد. بى‌شك يكى از ابزارهاى قدرتمند براى شناخت و شفاف سازى در اين زمينه، توسعه و كاربرد فناورى اطلاعات و ارتباطات در اين زمينه مى‌باشد. لذا تقويت اين بخش از صنعت كاملاً توجيح پذير بوده و دولت ايشان مى‌تواند از اين طريق به شفاف سازى در دواير خود پرداخته و از سو استفاده‌هاى آنچنانى در سطح مديران فوقانى و سطح بالا جلوگيرى نمايد.

2- صرفه جويى و كاهش هزينه‌هاى ستادى: طبق ديدگاه‌هاى اقتصادى اعلام شده توسط ايشان، تمركزگرايى در تهران از عوامل اصلى مشكلات اقتصادى بوده و باعث پديده‌اى به نام مديران پروازى مى‌گردد. لزوم انتقال دفاتر برخى از شركت‌ها و سازمان‌ها از تهران به مراكز ذى نفع جهت كاهش هزينه‌هاى ستادى به عنوان يكى از اقدامات ايشان مطرح شده است. لذا با توجه به نقش حوزه فناورى اطلاعات و ارتباطات به جهت حذف فاصله‌هاى فيزيكى و ارائه خدمات بصورت Online و از راه دور، بى شك IT ميتواند به عنوان يكى از ابزارهاى تمركز زدايى سخت افزارى و نرم‌افزارى عمل نمايد.

3- استفاه بهينه از منابع: از ديدگاهى ديگر با توسعه صنعت IT و حركت با شتاب بيشتر در زمينه دولت الكترونيك، دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌هاى دولت مى‌توانند به ارائه خدمات حود از طريق اينترنت بپردازند. در اينصورت حجم بالايى از سفرهاى بين شهرى و درون شهرى كاهش يافته و منجر به صرفه‌جويى در سوخت و استهلاك شهرى ميگردد. از طرفى ارائه خدمات بطور عادلانه در اختيار مردم و در تمامى نقاط كشور خواهد شد.

4- اشتغال: فناورى اطلاعات تحولات زيادى در كليه فعاليت‌هاى اجتماعى ازجمله كارآفرينى بوجود آورده و به عنوان مهمترين ابزار كارآفرينى مدرن مورد توجه قرار گرفته است. امروزه اكثر دولت‌ها وزه فناورى اطلاعات و ارتباطات را به عنوان يكى از صنايع اشتغال‌زا محسوب و از آن حمايت مى‌نمايند. با توجه به اعتقاد و توجه آقاى دكتر احمدى نژاد به جوانان، و وجود پتانسيل كارشناسى در صنعت IT على‌الخصوص نرم‌افزار، حمايت دولت ايشان از اين صنعت به جهت ايجاد بيش از هزاران فرصت شغلى قابل تعامل و ضروريست.

5- معرفى مديران لايق و جوان: بايد توجه داشت صنعت IT صنعتى است جوان و به همين دليل مديران فعال در اين صنعت عموماً جوان مى‌باشند.حمايت از اين صنعت توسط دولت ايشان منجر به ارتقا مديران جوان و تحصيلكرده در كشور شده و باعث طراوت در سطح مديران اجرائى كشور خواهد شد.

با وجه به مواردى كه در بالا ذكر شد و هم چنين موارد ديگرى از اين دست، انتخاب وزير ICT كه متولى فناورى اطلاعات و ارتباطات در كشور است، از اهميت فراوانى در كابينه دولت برخوردار مى‌باشد. بدون ترديد وزير انتخابى نه تنها اولين وزيرى است كه نام ICT را در تشكيل اوليه دولت بدوش دارد بلكه وظيفه‌اى سنگين‌ترى نسبت به ديگر وزرا را بر دوش خود احساس خواهد نمود.

* مدير بين الملل ثنارای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا