چه کسى مسئول فروش بازى هاى مبتذل بازار است ؟
نام نویسنده: على محمد آقازمانى
هموطن سلام – در خبرها آمده بود که يکى از استان هاى ژاپن ، فروش يکى از محصولات رايانه اى بازى شرکت راک استار امريکا را در اين شهر ممنوع کرده است . اين بازى که به ارائه تصاوير خشونت بار و ضد اخلاقى به مخاطب پرداخته است ، با حجم کثيرى از علاقمندان مواجه شده است که اين امر نگرانى دولت اين کشور را در پى داشته است .
چين نيز سال گذشته هم چون ژاپن ، بارها فروش بازى هاى مغاير با اصول کمونيسم و ضد اخلاقى غربى را در کافى نت ها و گيم نت هاى چين ، مخصوصا شهر پکن ، ممنوع کرده بود . اقداماتى که اخيرا از سوى دول آسيايى در زمينه مقابله و برخورد با رواج فساد فرهنگى مبتنى بر سايبر در جامعه صورت مى گيرد ، نشان دهنده اثر بخشى محوصلات رايانه اى بازى است که با وجود ايجاد هيجانات مقطعى در مخاطبان جوان ، مى تواند روحيه بخش عظيمى از جامعه را به سمت و سويى خاص سوق دهد . اثر بخشى غير قابل انکار بازى هاى رايانه اى ، امروزه در دنياى ارتباطات ، بر کسى پوشيده نيست. بزرگان فناورى اطلاعات و ارتباطات معتقدند که بار فرهنگى و اجتماعى خاصى که بازى هاى رايانه اى امروز مى توانند در زمينه هاى خاص به مخاطب ارائه کنند ، کم تر از رسانه هاى سنتى هزاره دم نيست. و شايد اين بار ، به مراتب بيش تر باشد .
چرا که مخاطب را همواره به دنبال خود مى کشد. بنابراين توجه به رفتار سازمانى المکترونيکى چنين محصولاتى و ايجاد فضايى آرام و سالم در عرصه هاى توليدات سرگرمى در جامعه ، برنامه مهم و کلانى است که بايد در دستور کار مسئولان ذيربط قرار بگيرد. در ايران که نرم افزارهاى کاربردى جهانى ، با قيمتى کم تر از 4 دلار به فروش مى رسد ، بازى هاى رايانه اى 2004 و 2005 ، با بهترين کيفيت و به همراه جدول تر فندهاى آن ! ، قيمتى کم تر از 1000 تومان در بازارهاى انقلاب ، وليعصر و ميرداماد دارد . همه نوع و از همه قسم که مخاطب بخواهد آپشن هايى براى برداشت وجود دارد. هيچ ارگان و نهادى نيز بر کيفيت و طريق فروش اين محصولات به کاربران که اکثر جامعه مخاطباتى با رنج سنى 6 تا 20 سال هستند ، نظارت و بازرسى ندارد . در برخى از اين بازى ها ، با وجود گرافيک و مالتى مدياى جذاب و فکر ديجيتالى که در طراحى محصول وجود داشته است ، بسيارى از ظواهر طرد شده غرب از سوى افکار عمومى اکثريت کشور ، به راحتى در اين بازى ها به تصويرکشيده شده است که مى تواند حاى تامل داشته باشد . ارائه نمونه هايى از موارد ذکر شده در چارچوب اين مقاله نمى گنجد .
لکن اين قدر نمونه هاى اشکار زياد است که به اندازه کافى امکان و شيوه و نمونه براى مستدل کردن فعاليت برخورديى با سودجويان اين بازار از سوى نهادهاى ذيصلاح فراهم شود. براى مبارزه فراگير با سودجويان اين حوزه و حذف فرهنگ پليد خشونت گرايى در حوزه فناورى اطلاعات ، راهکارهاى زير پيشنهاد مى شود :
1- اتحاديه صنف فروشندگان لوازم رايانه اى نسبت به تهيه و فروش چنين محصولاتى نظارت دقيق داشته باشد و قانونى براى اين مسئله تدوين شود
2- مرکز فناورى رياست جمهورى و شوارى عالى اطلاع رسانى ، براى برخورد با ورود چنين محصولاتى به کشو ر و تکثير ان نظارت و هماهنگى بهترى داشته باشند
3- بخش ويژه اى براى مبارزه با جرايم رايانه اى در نيروى انتظامى تشکيل و با متخلفان برخورد شود
4- فهرست بازى هاى مخرب فکرى از سوى نهادهاى فعال در زمينه حقوق کودگکان و نوجوانان از طريق رسانه هاى عمومى به اطلاع مخاطبان رسانده شود
5- از شرکتهاى خصوصى صالح در زمينه توليد بازى هاى رايانه اى پر محتوا بر مبناى اصول حاکم بر جامعه ، از سوى سازمان مديريت و برنامه ريزى و طى طرح تکفا حمايت شود
قطعا جامعه فکرى سالم امروزى ، با بسترسازى بهينه در امور فناورى اطلاعات بيش از پيش به نقطه هاى ارمانى نزديک خواهد شد .