تکنولوژی

حضور زنان در صنعت IT

همكاران سيستم – بيش از يك وم محققان زن در رشته‌ى IT همواره آرزوى دست‌يابى به رده‌هاى بالا را در سر مى‌پرورانند ولى در عمل عده‌ى كمى از آن‌ها به اين مكان مى‌رسند.

يكى از ابتكارات براى درگير كردن شمار بيش‌ترى از زنان در پست‌هاى تحقيقاتى صنعت و دانشگاه از جانب BCS، مايكروسافت، اينتل و شوراى تحقيقات علمى فيزيك و مهندسى اقدام به تاسيس women@CL بوده است. به عبارت ديگر موسسات و شركت‌هاى ياد شده با اين اقدام پشتيبانى خود را از اين مساله اعلام كرده‌اند.

با توجه به تحقيقات اين گروه 33% زنان محقق IT مايل‌اند تحقيقات خود را در زمينه‌ى مشاغل مديريتى انجام دهند، كه اين رقم در عارض با رقم 22 درصدى محققان مرد، 5 درصدى دانشمندان محقق و 25 درصدى دانشجويان دكترا قرار مى‌گيرد.

اورسولا مارتين، پروفسور در رشته‌ى كامپيوتر در دانشكده‌ى كويين مرى لندن، مى‌گويد: “هدف ما شكستن سقف‌هاى شيشه‌اى يخى است كه زنان را از رسيدن به بالاترين رده‌هاى تحقيقاتى باز مى‌دارد. ما اين موانع را بلورهاى يخ مى‌ناميم زيرا غيرقابل شكستن نيستند اما به دليل مسايلى كه در گذر زمان رخ داده قادر نيستيم از لابلاى آن آسمان را به خوبى ببينيم.”
“تحقيقات محاسباتى يك فعاليت مهم و جذاب اجتماعى است و جهانى را كه در آن زندگى مى‌كنيم دگرگون مى‌كند. تمايل ما به اول بودن دايل مشخص خود را دارد: تيم مديران پيشرفت‌هاى بهترى نسبت به ديگران دارد. اما به دليل كمبود تعداد زنانى كه در جاى‌گاه مديريت قرار دارند اين امكان كم‌رنگ شده است.”

پيش از اين كريس بيشاپ، معاون رييس در بخش پشتيبانى تحقيقات مايكروسافت در دانشگاه كمبريج، به اين نكات پرداخته بود: “اين بخش تحقيقاتى به توانايى زنان در دست‌يابى به موفقيت‌در زمينه‌ى تحقيقات كامپيوترى آگاه است، ما افتخار داريم كه اكنون تامين‌كننده‌ى مركز تحقيقاتى زنان women@CL هستيم.”

women@CL فعاليت‌هاى مختلفى را مانند احداث كارگاه‌هاى محلى و بين‌المللى، راىزنى‌ در بخش‌هاى خدماتى و شبكه‌ها به انجام مى‌رساند و از اين طريق سعى مى‌كند افراد را در بخش‌هاى صنعتى و دانشگاهى گرد هم آورد.

بزرگ‌ترين كمك به اين سازمان، اقدام براى نگه‌دارى از فرزندان اين مادران است تا آن‌ها بتوانند به راحتى در جلسات و كنفرانس‌ها شركت‌ كنند.

منبع : ComputerWeekly

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا