تکنولوژی

ماهيت استراتژى تشخيص فرصت‌هاى اصلى است‌

دنياى اقتصاد- دوازدهمين سخنرانى مشترك گروه شركت‌هاى همكاران سيستم و دانشگاه تهران با عنوان در دانشكده مديريت دانشگاه تهران برگزار شد.

دكتر غلامرضا كيانى، عضو هيات علمى سازمان مديريت صنعتى و استاد دانشگاه شريف با ارائه دو تعريف از استراتژى در سازمان‌ها بيان داشت: استراتژى عبارت است از منظومه‌اى از هدف‌ها و اقدامات اصلى تحقق بخش اين هدف‌ها، به نحوى كه چگونگى مصرف منابع را براى استفاده از فرصت‌ها و مصونيت از تهديدها در حال و آينده بيان مى‌دارد.وى ادامه داد: در تعريف ديگر استراتژى منحصرا معادل طريقى است كه حركات و اقدامات اصلى را براى دستيابى به اهداف سازمان ترسيم كرده و چگونگى مصرف منابع را براى بهرهمندى از فرصت‌ها و مصونيت از تهديدها در حال و آينده بيان مى‌دارد.وى هدف از استراتژى را، تغيير فعاليت‌ها براى حداكثر استفاده از فرصت‌هاى محيطى دانست و گفت: در رويكردهاى استراتژى يك اصل بدون تغيير داريم و آن همان اصل تمركز است. اين اصل ناشى از فضاى رقابتى و محدوديت منابع است.

وى تصريح كرد: در رويكرد استراتژى، با شناخت موضوعات اصلى و تمركز منابع براى تحقق آنها، دكتر كيانى ماهيت استراتژى را تشخيص فرصت‌هاى اصلى و تمركز منابع در جهت تحقق منافع نهفته در آنها دانست.

وى در ادامه گفت: در يك بازار رقابتى شركتى كه بتواند نيازهاى مشترى را بهتر از رقيب تامين كند، مندگار خواهد بود. اين مهم اساس ايجاد استراتژى است و مستلزم انتخاب در سه زمينه است. شركت چه كسانى را به عنوان مشترى هدف قرار مى‌دهد؟ شركت چه محصولات و خدماتى را براى مشتريانى كه هدف گرفته است عرضه مى‌كند؟ و اين كه شركت چگونه عرضه تامين محصول و خدمات را براى مشتريان خود انجام مى‌دهد؟ سه زمينه ياد شده است.وى گفت: اتخاذ هر استراتژى به تبع ماهيت آن (پاسخگويى به سه سوال چه كسى، چه چيزى و چگونه) براى شركت تعهدات درازمدت و يا حداقل ميان مدت به همراه دارد و لذا به سادگى قابل تغيير نيست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا