تکنولوژی

آی ا پی های کوچک و شهرستانی در حال ورشکستگی هستند

نام نویسنده: مرجان ربانى

دنياى اقتصاد- طبق دستور‌العمل جديد شركت ارتباطات داده‌ها (ديتا) از اوايل سال جارى شركت‌هاى ISP و ICP پهناى باند مورد نياز خود را تنها در صورتى مى‌توانند از شركت ديتا خريدارى كنند كه ميزان پهناى باند درخواستى آنها كمتر از دو‌مگابيت نباشد و اين محدوديت همراه تخفيف‌هايى براى خريداران پهناى باند دو مگابيت از سوى شركت ديتا است، اين درحاليست كه بسيارى ازISP هاى شهرستانى كه داراى كاربران كمترى نسبت به تهران هستند اين دستور‌العمل را موجب ورشكستگيISP ها و صرفا به نفعICP ها مى‌دانند. همچنين برخى از كارشناسان رسيدگى به امورISP ها وICP هايى كه با استفاده از رانت‌هاى دولتى روز به روز بزرگ‌تر و موجب ورشكستگى كوچك‌ترها مى‌شوند را ضرورى مى‌دانند.

ورشكستگيISP هاى كوچك در اصفهان و رشت

به گفته مسعود رياضيات مدير عامل رسانه اصفهان نت يكى ازISP هاى استان اصفهان وجود الزام خريد پهناى باند دومگابيت و بالاتر از آن در تعرفه جديد ديتا، موجب ورشكستگيISP هاى شهرستانى مى‌شود زيرا اكثرISP هاى فعال در شهرستان‌ها به دليل محدود بودن تعداد كاربران به پهناى باند كمتر از 2مگابيت نياز دارند. رياضيات معتقد است با اجراى تعرفه جديد بهICP ها كه پهناى باند بيشتر از 2مگابيت خريدارى مى‌كنند از سوى شركت ديتا تخفيف‌هايى ارائه مى‌شود اما ISP‌هاى كوچك‌تر مجبورند به‌ ICP‌ها براى دريافت پهناى باند كمتر از 2مگابيت مراجعه كنند و اين در حاليست كه ICP‌ها پهناى باند خود را با نرخ‌هاى بالاترى نسبت به مخابرات به‌ISP ها مى‌فروشند و رقابت در بازار از ميان مى‌رود.

همچنين در شهرستان رشت ISP‌هاى كوچك از اين تعرفه جديد صدمه ديده‌اند و يكى از مديران آنها مى‌گويد: قبل از اعلام تعرفه جديد نيزISP هاى بزرگ‌تر وICP ها از وابستگى‌هاى دولتى خود براى كم شدن هزينه‌هاى خود استفاده مى‌كردند و اكنون علاوه بر آن از نرخ‌ها و تخفيف‌هاى تعرفه جديد نيز بهره‌ مى‌گيرند.

به گفته وى در شهستان رشت تماميISP ها از پهناى باند كمتر از 2مگابيت استفاده مى‌كنند و لازم است تا مسوولان از ايجاد رقابت ناسالم و غير منطقى در بازار جلوگيرى كنند تا بهISP هاى كوچك لطمه بيشترى وارد نشود. رياضيات نيز معتقد است هدف مخابرات در درجه اول قطع ارتباط باISP ها و شركت‌هاى كوچك و خرده‌پا است و ايجاد فضاى بيشتر و باز براى فعاليتICP ها هدف دوم است. رييس انجمن صنفيISP ها افزود: انجمن صنفيISP ها با تعيين يك گروه كارى در حال بررسى تعرفه جديد و رايزنى با شركت مخابرات براى تغيير تعرفه با حفظ منافعISP هاى كوچك وICP ها وISP هاى بزرگ است.

امتياز خاص براى افراد خاص‌

همچنين ماهان بهرمى مدير داخلى اى‌اس‌پى پيشگامان پيغام‌رسانى جنوب در اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: با تعرفه جديدICP ها با قيمت‌هاى قديمى خود اقدام به فروش پهناى باند مى‌كنند و اين در حالى است كه با استفاده از اين تعرفه تخفيف‌هاى زيادى از سوى مخابرات دريافت مى‌كنند و اين امر موجب شده تا فقط برخى افراد خاص از امتيازهاى خاص براى درآمد هنگفت‌تر استفاده كنند و موجب ورشكستگى 70 تا 80درصدISP ها شوند.

وى معتقد است: تعرفه جديد موجب نابوديISP هاى شهرستانى مى‌شود و از سويى ديگر لطمه بزرگى به اشتغال افراد شهرستانى و سرمايه‌هايISP هاى كوچك مى‌شود.

وى تعرفه جديد را فاقد اهداف سزنده در صنفISP ها مى‌داند و معتقد است وضعيت اين صنف با تعرفه جديد، نه تنها سامان نمى‌پذيرد بلكه نابسامان‌تر هم شده اين در حالى است كه هيچ يك از مسوولان مخابرات اهواز پاسخى منطقى براى اجراى دستورالعمل جديد ندارند.

بلاتكليفى در دريافت خطوطE1

مدير عامل شركت ISP پيشگامان اهواز: در تعرفه جديد برخى از نكات واضح و روشن نيست مثلا گفته نشده است كه آيا اگر شركت‌هاى كوچك ازICP ها پهناى باند كمتر از 2مگابيت خود را خريدارى كنند شركت مخابرات حاضر است به آنان خط1 E ارائه دهد يا خير؟

و يا اين كه آيا دو يا چند ISP كوچك مى‌توانند با يكديگر اقدام به خريد دومگابيت پهناى اند از مخابرات كنند يا خير؟ و اگر مى‌تواند مسائل حقوقى آنها چگونه مطرح مى‌شود و خط1 E به كداميك واگذار مى‌شود؟

وى در ادامه گفت: مسوولان مخابرات اهواز اعلام كرده‌اند: بهISP هايى كه پهناى باند كمتر از 2مگابيت درخواست كنند خطوط 1 Eتعلق نمى‌گيرد و به هيچ طريقى پهناى باند كمتر از ميزان تعيين شده به آنها فروخته نمى‌شود در حالى كه اكثرISP ها تنها به يك چهارم از پهناى باند تعيين شده (2مگابيت) نيازمندند.

بهرامى تعرفه جديد را مشكلى بزرگ برايISP هاى شهرستان اهواز عنوان كرد و گفت: علاوه بر مشكل تعرفه جديد تماميISP هاى اهواز با مشكل سرويس دهى نامناسب مخابرات نيز روبه‌رو ستند به طورى كه هفته‌اى دو بار و به مدت 2 تا 3 ساعت ديتاى مخابرات قطع مى‌شود تا جايى‌كه در اوايل ماه جارى شش روز كامل تمامى ارتباطISP ها از طريق شركت ديتا قطع بود و مسوولان ديتاى اهواز علت را خرابى فيبر نورى و تجهيزات تهران اعلام كردند.

مظلوم: تعرفه جديد ربطى به ورشكستگيISP ها ندارد

در اين ميان سهيل مظلوم رييس انجمن شركت‌هاى انفورماتيك تعرفه جديد ديتا را مناسب براى بازار رقابتISP ها عنوان كرد و گفت: در سيستم سنتى بازار يكسرى عمده فروش، خرده فروش و بنكدار وجود دارند و طبق اين نظام منطقى لازم است تا بازار صنف ISP وICP ها نيز سامان يابد.

وى معتقد است كسانى ك بيشتر از 2مگابيت خريدارى كنند و از تخفيف‌هاى اين تعرفه استفاده كنند براى اينكه مشتريان خود(ISP) ها را از دست ندهند مجبور مى‌شوند تا در قيمت‌هاى قديمى خود تجديد نظر و آنها را كاهش دهند و در اين صورت رقابت مناسبى در بازار ايجاد مى‌شود. وى افزود: تعرفه جديد رابطه‌اى با ورشكستگيISP ها ندارد و براساس منطق صحيح‌ تجارى تدوين شده است.

رسيدگى مجلس به وضعيتISP ها

صادق‌زاده رييس كميته مخابرات مجلس نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: در خصوص فعاليت برخيISP هاى بزرگ و برخيICP ها انتقادات زيادى وجود دارد زيرا آنها به صورت انحصارى از امكانات عمومى استفاده مى‌كنند و كمته مخابرات مجلس در حال پيگيرى اين مساله است و شرايط موجود در تعرفه جديد مخابرات نيز بررسى خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا