تکنولوژی

رييس جمهور آينده برنامه‌اى براى توسعه‌ آى تى در كشور دارد؟

دنياى اقتصاد- فناورى اطلاعات ارتباطات به عنوان مهم‌ترين صنعت روز دنيا در چند سال اخير مورد توجه بخش دولتى و خصوصى به منظور ايجاد زير ساخت‌ها و مقدمات به كارگيرى و توسعه آن در كشور قرار گرفته است كه با توجه به نظر كارشناسان مبنى بر تاثيرگذارى IT در مسائل اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى مانند كاهش هزينه‌ها، اشتغال، آموزش، بانكدارى و محروميت‌زدايى و… لازم است تا رييس جمهور آينده روش‌ها و راهبردهاى خود را براى توسعه IT در كشورى كه طى 3سال اخير بازار آن به 1800ميليارد تومان و كاربران اينترنتى آن به 16ميليون نفر رسيده است اعلام كند.

به گفته كارشناسان انجمن‌ها، نهادها و فعالان IT نقش مهمى در آگاهى كانديداها از ظرفيت‌ها ونيازهاى بخش IT بر عهده دارند.

برنامه‌هاى IT كانديدا ها اعلام شود

محمد ثروتى معاون مركز صنايع نوين در گفت‌وگو با خبرنگار ما توجه ويژه به IT براى ادامه رشد آن در كشور از سوى رييس جمهور آينده را لازم مى‌داند و معتقد است: يكى از اصلى‌ترين مخاطبان IT در كشور قشر جوان، تحصيل‌كرده و فرهيختگان هستند كه در تاييد و انتخاب كانديدا تاثير دارند و با توجه به فراگير شدن IT در دولت، بخش خصوصى و مردم و هر يك از كانديداها بايد ديدگاه و نظرات روشن و كامل خود را در مورد وضعيت IT در كشور و مسائل و موضوعات مرتبط با توسعه و به كارگيرى آن مطرح كنند.

به گته ثروتى رييس جمهور آينده بايد در خصوص موضوعات IT مطرح در جامعه مواضع خود را اعلام كند. به طور مثال بگويد موافق محدوديت در اينترنت هست يا خير و يا نظرات خود را در مورد فيلترينگ سايت‌ها، قانون آزادى اطلاعات، وبلاگ‌نويسى و مسايلى ديگر در همين زمينه اعلام كند.

وى نظر كانديداها را در مورد سياستگذارى و توسعه IT از طريق نهاد فرابخشى يا نهاد بخشى را از جمله نظرات قابل توجه در ديدگاه‌هاى كانديداها عنوان كرد و گفت: كانديداها بايد در اين زمينه موضع خود را مشخص كنند و همچنين كانديداى خود را براى وزارتخانه‌ها و شوراهاى IT و چگونگى فعاليت آنها اعلام كنند.

عليرضا خمس مديرعامل مركز تحقيقات صنايع انفورماتيك نيز مى‌گويد: در دولت كنونى فناورى اطلاعات از بى‌توجهى و انزوا با اجراى طرح‌هاى توسعه IT خارج شده است و نياز است رييس جمهور آينده به صورت جدى‌تر به توسعه آن در كشور بپردازد.

وى معتقد است ، آنچه تاكنون از عقايد و برنامه‌هاى كانديداها عنوان شده خالى از دغدغه‌هاى IT بوده است و بهتر است جاى خالى مشاوران IT را نهادهاى صنفى و مطبوعات بگيرند و نقش فناورى اطلاعات را در برنامه‌هاى مختلف رييس جمهور آينده مشخص كنند.

سهيل مظلوم رييس انجمن شركت‌هاى انفورماتيك معتقد است ، انتخابات رياست جمهورى فضايى براى يك تصميم مهم و استراژيك است كه پس از آن اختيارات اجرايى كشور توسط يك فرد اداره مى‌شود و با توجه به اينكه در نظام تصميم‌سازى كشور رييس جمهور تاثير بسيارى دارد لازم است تا تمامى انجمن‌ها و صنف‌ها مطالبات مختلف خود را مطرح كنند و از پاسخ كانديداها به آن، منتخب خود را اعلام كنند.

اعلام خواسته‌هاى IT به كانديداها

مظلوم بيان نيازها و درخواست‌هاى IT صنف انفورماتيك را به كانديداها موجب تشريح مسائل و وقايع IT به آنها مى‌داند و مى‌گويد: علاوه بر اين از اين طريق ديدگاه و پاسخ كانديداها نسبت به IT نمايان مى‌شود.

ثروتى نيز در همين زمينه مى‌گويد: نهادهاى خصوصى IT بايد از طريق برنامه‌ريزى مناسب اقدام به تشكيل جلساتى با حضور فعالان و كارشناسان IT و كانديداهاى رياست جمهورى كنند و در اين جلسات به بحث و بررسى در زمينه IT بپردازند و مسائل IT را به چالش كشانده و نظرات كانديداها را دريافت كنند.

استفاده از فناورى اطلاعات‌ در انتخابات

با توجه به اينكه برخى از كانديداهاى فعلى رياست جمهورى اقدام به راه‌اندازى وب سايت اينترنتى براى اعلام مواضع خود كرده‌‌اند اما كارشناسان معتقدند اين اقدام در حد نمايش اطلاعات است در حالى كه بايد تعامل كانديداها با مردم در اين سايت‌ها به راحتى صورت بگيرد.

به گفته ثروتى سايت كانديداها بايد تبديل به سايت تعاملى با مردم شود و طبق ذائقه مردم و رويكردهاى نوين به تبليغات نظرات و برنامه‌هاى خود بپردازند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا