تکنولوژی

نتايج تحقيقات از كاربران اينترنت‌: اسپم بيشتر، تاثير كمترى دارد

نام نویسنده: اميرفهيمى‌ – [email protected]

دنیای اقتصاد – همچنانكه ايميل‌هاى اسپم در حال اشغال صندوق‌هاى پستى در اينترنت هستند، بسيارى از افرادى كه روزانه چنين اسپم‌هاى ناخواسته اى را دريافت مى‌كنند تقريبا پذيرفته‌اند كه دريافت چنين ايميل‌هايى در اينترنت امرى اجتناب ناپذير است و بايد با آن كنار بيايند.

تحقيق انجام شده توسط دبوراه فالوو از اعضاى موسسه Pew Internet American Life به بررسى وضعيت ايميل‌هاى ارسال شده كه از فيلتر CAN-SPAM گذشته‌اند پرداخته است. نتايج اين بررسى نشان مى‌دهد كه با وجود افزايش نسبى تعداد اسپم‌ها، تعداد بيشترى از افراد چگونگى واكنش درست در قبال اين ايميل‌هاى ناخواسته را فراگرفته‌اند و به واقع توانسته‌اند با آن كنار بيايند. حقيقتا‌درصد زيادى از افرادى كه اسپم دريافت مى‌كنند، آنرا به عنوان بخش جدا ناپذيرى از ايميل‌هاى روزانه شان پذيرفته‌اند و سعى مى‌كنند با اعتنايى از كنار آنها بگذرند.

براى مشخص كردن يافته‌هايشان موسسه pew يك نظر سنجى گسترده را از طريق تلفن ميان كاربران اينترنت انجام داده است. بازه زمانى اين بررسى از 13 ژانويه تا 9 فوريه 2005 بوده است. در ادامه مى‌توانيد برخى از مهمترين نتايج اين نظر سنجى را مشاهده كنيد.

*52‌درصد از كاربران اينترنت دريافت اسپم را مشكلى بزرگ مى‌دانند.

*28‌درصد از كاربران كه از ايميل‌هاى شخصى استفاده مى‌كنند، مى‌گويند كه نسبت به سال گذشته اسپم‌هاى بيشترى دريافت مى‌كنند و در مقابل 22 نيز اعتقاد دارند‌درصد چنين ايميل‌هايى كمتر شده است.

*21‌درصد از كاربران كه از ايميل‌هاى تجارى استفاده مى‌كنند، مى‌گويند كه نسبت به سال گذشته اسپم‌هاى بيشترى دريافت مى‌كنند و در مقابل 16 درصد نيز اعتقاد دارند‌ چنين ايميل‌هايى كمتر شده است.

*53‌درصد از كاربران مى‌گويند كه وجود اسپم‌ها باعث شده است تا اعتماد آنها به ايميل‌هايشان كم شود. اين در حاليست اين مقدار در سال گذشته 62‌درصد بوده است.

*22‌درصد از كاربران ايميل مى‌گويند كه اسپم‌ها باعث شده است تا ميزان استفاده آنها از ايميل‌ها در مجموع كمتر شود. اين در حاليست كه اين ميزان در سال گذشته 29‌درصد بوده است.

*67‌درصد از كاربران بر اين باور هستند كه دريافت اسپم باعث شده است تا آنلاين بودن براى آنها امرى ناخوشايند و آزار دهنده باشد. اين مقدار در سال گذشته 77‌درصد بوده است.

*63‌درصد از كاربران مى‌گويند كه اسپم‌هاى پورنو دريافت مى‌كنند، اين در حاليست كه ميزان كاربرانى كه چنين اسپم‌هايى در سال گذشته دريافت مى‌كردند 71‌درصد بوده است.

*35‌درصد از كاربران مى‌گويند كه آنها ايميل‌هاى ناخواسته اى دريافت مى‌كنند كه در متن آنها از ايشان خواسته شده است اطلاعات شخصى مالى شان براى فرستنده ارسال كنند.

آمار نهايى نشان مى‌دهد كه افزايش حملات پيشينگ از طريق شبيه سازى ايميل آلوده با ايميل‌هاى حقيقى صورت مى‌گيرد. همانطور كه پيشتر ذكر شد 35‌درصد از كاربرانى كه در اين آزمايش مورد بررسى قرار گرفته بودند، ايميل‌هاى ناخواسته اى دريافت مى‌كنند كه از آنها خواسته مى‌شود اطلاعات شخصى مربوط به حساب‌هاى مالى و كارت‌هاى اعتبارى شان را براى نشانى فرستنده اسپم ارسال كنند. به هر حال همانطور كه مشخص است، گرچه شمار حملات پيشينگ از طريق فرستادن ايميل‌هاى ناخواسته افزايش يافته است، اما در سوى ديگر تعداد اسپم‌هاى با محتواى پورنو به صورت قابل ذكرى كاهش يافته است.

هدف ديگر اين آزمايش بررسى واكنش كاربران نسبت به دريافت ايميل‌هاى اسپم است. بررسى سال 2003 نشان مى‌دهد كه 25‌درصد از كاربران بخاطر وجود اسپم كمتر از ايميل استفاده مى‌كنند. 52‌درصد نيز معتقدند كه اسپم باعث شده تا اعتماد آنها به سرويس‌هاى ايميل بطور كلى كاهش يابد. علاوه بر اين 71‌درصد از كاربران نيز مى‌گويند وجود اسپم‌هاى باعث شده است تا آنلاين بودن امرى ناخوشايند و آزار دهنده براى ايشان باشد.

با اين وجود كاربران روش كنار آمدن با چنين ايميل‌هاى ناخواسته‌اى را آموخته‌اند. واكنش‌هاى متفاوت كاربران به چنين ايميل‌هايى در سال 2004 نسبت به سال‌هاى قبل، حاكى از كم شدن اهميت اسپم‌هاست. مطالعه pew نتايج زير را آشكار مى‌سازد:

در ژانويه 2005، 22‌درصد از كاربران ايميل گفته‌اند كه وجود اسپم‌ها باعث كاهش استفاده كلى آنها از ايميل شده است – اين ميزان 19‌درصد نسبت به 19 ماه قبل كاهش نشان مى‌دهد. 53‌درصد هم بر اين باور هستند كه دريافت اسپم باعث شده است از اعتماد كلى آنها به ايميل كاسته شود، 1‌درصد بيشتر از 19 ماه گذشته . تاثير كلى اسپم بر فضاى اينترنت هم شاهد افت نسبى بوده است. 67‌درصد از كاربران مى‌گويند اسپم باعث شده است كه آنلاين بودن امرى ناخوشانيد و آزار دهنده برايشان باشد. اين آمار نسبت به 19 ماه قبل 4‌درصد كاهش نشان مى‌دهد.

در حالى‌كه برخورد كاربران با اسپم‌ها به طرز محسوسى تغيير كرده ات، اما توانايى آنها در قبال محافظت از دستگاه‌هايشان در برابر آنها تغيير خاصى نكرده است.بر طبق آخرين مطالعه صورت گرفته، 69‌درصد از كاربران اعلام كرده‌اند كه از ارسال آدرس‌هاى ايميل خود به وب سايت‌ها پرهيز مى‌كنند. زيرا بر اين باور هستند كه وب سايت‌ها بهترين محل براى اسپمر‌ها براى جمع كردن آدرس‌هاى ايميل است. اين آمار نسبت به قبل كاهش 5‌درصدى را نشان مى‌دهد كه عدد چندان اميدوار كننده‌اى نيست.

در حال حاضر به نظر مى‌رسد ‌درصد افرادى كه تمايل دارند محتواى ايميل‌هاى ناخواسته تجارى شان را چك كنند به رقم قابل اعتنايى رسيده است. آنها دوست دارند بدانند چه كاا‌هايى در اين اسپم‌ها تبليغ شده‌اند. 6‌درصد از كاربران مى‌گويند سفارش خريد محصولات و سرويس‌هايى كه از طريق اسپم به آنها پيشنهاد شده است را داده‌اند. البته اين رقم نسبت به 7درصد ژوئن 2004 و 5‌درصد سال گذشته تغيير چشمگيرى نكرده است. البته همين عدد هم مى‌تواند اسپم را براى صاحبان تجارت پديده‌اى پر سود و ارزشمند كند.

webpronews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا