تکنولوژی

فاز دوم کنکور الکترونیکی برگزار می شود

ایسنا – رئيس مركز فناورى اطلاعات سازمان فرهنگى هنرى شهردارى تهران با حضور در محل خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا)، به تشريح عملكرد سازمان در زمينه‌ى مباحث IT پرداخت.

به گزارش خبرنگار سرويس فناورى اطلاعات خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا)، «حميد بقايى» با بيان اينكه طبق آمارهاى به دست آمده 50 درصد فعاليت فرهنگسراها آموزشى است، اظهار داشت: در شراط حاضر بحث آموزش براى خانواده‌ها يك معضل محسوب مى‌شود، بنابراين از كلاس‌هاى آموزشى فرهنگسرا بسيار استقبال شده و براى آن اهميت ويژه‌اى قائل مى‌شوند.

وى با بيان اينكه براى موفقيت در بحث IT بايد زيرساخت‌هايى ايجاد و پارامترهايى در نظر گرفته شود، گفت: مردم را بايد با اين مبحث به طور جدى آشنا كنيم چون خيلى‌ها به كامپيوتر و اينترنت به عنوان يك سرگرمى نگاه مى‌كنند و از طرف ديگر بايد آموزش لازم نيز به مردم داده شود، بنابراين در اين زمينه سرمايه‌گذارى كرده‌ايم.

وى، ادامه داد: على‌رغم اينكه همه به اين مبحث توجه و اهميت ويژه‌اى قائل هستند، ولى من در اين زميه استراتژى آموزشى نديده‌ام، لذا ما در مجموعه‌ى IT خودمان با يك استراتژى كه در نظر گرفتيم آموزش‌هايى را پيش مى‌بريم و در اين زمينه نيز علاقمنديم كه با دستگاه‌هاى ديگر همفكرى و مشاوره كنيم.

وى، تاكيد كرد: اولين استراتژى را در بحث IT، فرهنگسازى يعنى توسعه‌ى فرهنگ كاربرد صحيح فناورى اطلاعات گذاشتيم كه در زيرشاخه‌ى اين هدف بزرگ يك‌سرى اهداف ريز تعريف كرديم كه يكى از آن‌ها آموزش به مردم است و در اين زمينه بايد با توجه به شرايط اقتصادى كه در كشور وجود دارد، هزينه‌ى اين كار را به حداقل برسانيم.

وى، اظهار داشت: ‌طبق آخرين نظرسنجى كه در اسفند ماه انجام شد 55 دصد از مخاطبان از دوره‌ها راضى و خواستار حضور در دورهاى بعدى بودند كه يكى از علل اقبال از كلاس‌هاى فرهنگسرا به علت قيمت پايين آن است، گفتنى است كه سقف دانشجويى كه توانستيم جذب كنيم در حدود 2500 نفر بوده است.

وى، پارامتر دوم اقبال مردم از كلاس‌ها را كيفيت عنوان كرد و افزود: به لحاظ آموزش تلاش كرديم كيفيتى كه ارائه مى‌شود چه از نظر محتوا، استاد و تجهيزات، كيفيت قابل قبولى داشته باشد و پارامتر مهم ديگر نيز اعتماد مردم به مراكز دولتى فعال در اين زمينه است كه استقبال خوبى از كلاس‌ها به عمل آمده است.

سرپرست موسسه‌ى آموزش شهر، گفت: يكى از كارهايى كه آموزش شهر آغاز كرده اين است كه تولى‌گرى تمامى فرهنگسراها و خانه‌هاى فرهنگى كه در آن كلاس‌هاى كامپيوتر به وسيله‌ى پيمانكاران بيرونى برگزار مى‌شده را عهده‌دار شود كه به اين وسيله ما سرتاسر شهر تهران را پوشش خواهيم داد و با اين كار در هر مكان كه فرهنگسرا، خانه‌ى فرهنگ و يا موسسه‌اى باشد آموزش شهر متولى است كه آموزش‌هاى آنجا را ساماندهى و راه‌اندازى كند.

وى، با بيان اينكه سازمان فرهنگى هنرى يك سازمان و تشكيلات مستقل محسوب مى‌شود، اظهار داشت: بودجه‌ى تكفا به ما تعلق نمى‌گيرد چون آن‌ها مى‌گويند كه سازمان شما به شهردارى وابستگى دارد و نمى‌تواند از بودجه‌ى تكفا استفاده كند.

وى، در ادامه تصريح كرد: مجبوريم از همان بودجه‌ى سازمان فرهنگى هنرى استفاده كنيم كه بودجه‌ى زيادى نيست، لذا بايد دنبال راهكارهاى درآمدزا باشيم مگر اينكه حيطه‌ى عملكردمان را پايين بياوريم كه البته اين كار را هم نمى‌توانيم انجام دهيم، لذا ما در سال آينده بايد به سمت درآمدزايى برويم چون بودجه‌ى سازمان خيلى نمى‌تواند پاسخگوى نيازها باشد.

بقايى، همچنين در مورد مركز آموزش شهر كه زير نظر دانشگاه جامع علمى – كاربردى ايجاد شده‌است، گفت: در اين دانشگاه رشته‌هايى را در زمينه‌ى نرم‌افزار، سخت‌افزار، علمى – فرهنگى، معمارى و شهرسازى در مقطع كاردانى برگزار مى‌كنيم كه مدارك را خود دانشگاه جامع مى‌دهد و ما در حال حاضر 1200 دانشجو داريم كه در طرح توسعه‌مان اين تعداد به 3 هزار نفر مى‌رسد.

وى افزود: علاقه و گرايش ما بيشتر اين است كه به سمت راه‌اندازى رشته‌هاى IT برويم كه البته استراتژى خاصى در اين مركز آموزش و مجموعه‌ى IT سازمان به كار گرفتيم و مذاكراتى نيز با دانشگاه جامع انجام داديم كه بعضى از دروس را به صورت e-learning ارائه دهيم چون شخصا معتقدم كه دوره‌هاى حضورى شايد در شرايط فعلى چندان جوابگو نباشد.

وى خاطرنشان كرد: يكى از استراتژى‌هاى ما اين است كه بحث آموزش را به صورت CD ارائه دهيم و هر كسى كه CD تهيه مى‌كند به ازاى تهيه‌ى آن 2 جلسه‌ى رفع اشكال به صورت رايگان در فرهنگسراى ما داشته باشد و نهايتا امتحان داده و مدركش را دريافت كند كه البته در جلسه‌ى امتحان كسانى هم كه CD تهيه نكرده باشند نيز مى‌توانند شركت كنند و ما محدوديتى در اين زمينه قائل نيستيم كه البته در حال حاضر اين CDها آماده و در بازار ارائه شده است.

وى، در ادامه با اشاره به كنكور الكترونيكى، گفت: از سال گذشته طرح خاصى را شروع كرديم كه به اين وسيله تجربيات زيادى را به دست آورديم به اين صورت كه فرد شركت كننده در كنكور وارد سايت شده و ثبت‌نام مى‌كند و سپس يك فايلى برايش دانلود شده و بعد از آن ارتباطش با سايت قطع مى‌شود و بعد از آن فايلى كه دانلود كرده و در حقيقت يك نرم‌افزار است باز شده و شخص امتحانش را در صفحه‌ى كامپيوتر منزل بدون اينكه به اينترنت وصل شود، مى‌دهد.

وى افزود: مدت زمان مشخصى براى آزمون وجود دارد و اگر آن زمان تمام شود خودبه‌خود نرم‌افزار به شخص اجازه نمى‌دهد امتحان را ادامه دهد كه بعد از امتحان شخص با اتصال به اينترنت مى‌تواند از ميزان پاسخگويى صحيح به سؤالات آگاه شود و هفته‌ى بعد از برگزارى آزمون نيز رتبه‌ى فرد در شهر مورد نظر و كشور اعلام مى‌شود.

بقايى، در ادامه با گله‌مندى از بعضى مدارس شهر تهران گفت: براى برگزارى اين كنكور حدود 50 هزا كارت را به صورت رايگان براى مدارس ارسال كرديم كه متاسفانه با عدم همكارى آموزش و پرورش بعضى از نقاط مواجه شديم كه از توزيع اين كارت‌ها در بين دانش‌آموزان به دلايلى خوددارى كردند و دليل منطقى براى اين كار عنوان نكردند و به نظر من اين‌گونه ممانعت و مقاومت كردن در عصر IT صحيح نيست.

وى با بيان اينكه در فاز اول اين طرح حدود 10 هزار نفر شركت كننده داشتيم، اظهار داشت: در فاز دوم كه در 6 مرحله تا زمان برگزارى كنكور انجام خواهد شد ا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا