تکنولوژی

حضور در نمايشگاه‌هاى بين‌المللى، گامى در جهت صادرات نرم‌افزار (1)

نام نویسنده: محمد ثروتى

دنیای اقتصاد – نمايشگاه‌هاى تخصصى بخشى از اقتصاد پوياى يك كشور و ابزار كارآيى براى رونق بخشيدن به صادرات و افزايش توان رقابت‌پذيرى يك صنعت به شمار مى‌روند.

اگر بپذيريم كه وجود تقاضا اصلى‌ترين عامل براى ايجاد و رشد يك صنعت بوده و موجب توسعه آن مى‌شود، طبيعتا بايد بپذيريم كه نمايشگاه‌ها به عنوان مولد بازار عرضه و تقاضا و معرف نيازهاى جديد مشتريان، نقش ويژه‌اى در توسعه صنعت دارند.

نمايشگاه يك رسانه سه بعدى و يك فرايند دوسويه است و از اين حيث ابزارى بسيار موثر براى ايجاد بازارهاى جديد و حفظ مشتريان قبلى است.

حضور در نمايشگاه‌هاى تخصصى، مى‌تواند در سطح شركت‌ها و بنگاه‌هاى اقتصادى نقش موتور محركه و در سطح ملى نقش‌ اقتصادى، تكنولوژيك و حتى سياسى و فرهنگى و در يك كلام نقش توسعه‌اى ايفا كند.

حضور متوالى و دفمند صنعت نرم‌افزار ايران در نمايشگاه بين‌المللى سبيت آلمان و جيتكس دبى يكى از حلقه‌هاى زنجير توسعه صنعت نرم‌افزار كشور است.

اين حضور، يكى از فعاليت‌هايى است كه در چند سال اخير با همت مركز صنايع نوين وزارت صنايع و معادن (به عنوان متولى توسعه صنعت نرم‌افزار) و همكارى شركت ثناراى (به عنوان كنسرسيوم صادرات نرم‌افزار) در جهت حركت به سمت صادرات نرم‌افزار و حضور در بازارهاى بين‌المللى انجام مى‌شود.

در نمايشگاه سبيت امسال، ايران در غرفه اصلى خود كه فضايى به مساحت 120 متر مربع داشت، بيش از 20 محصول و خدمت را از 14 شركت نرم‌افزارى داخلى به نمايش گذاشته بود و در سالن خدمات برون‌سپارى (outsourcing) غرفه‌اى 10 مترى را از آن خود نموده بود تا توانمندى شركت‌هاى داخلى را براى خدمات برون‌سپارى معرفى كند.

حضور ايران در اين نمايشگاه و فعاليت‌هايى كه براى صادرات انجام شده از ابعاد مختلفى حائز اهميت است كه تلاش شده در چند نوشتار كوتاه پياپى به آنها پرداخته شود. قطعا همراهى شما براى نقد و يا تكميل بعضى از ابعاد كار مى‌تواند مفيد باشد.

2.مقايسه‌اى بين سه نمايشگاه بين‌المللى، منطقه‌اى و محليIT

نمايشگاه سبيت 2005 كه براى نوزدهمين بار در شهر هانور آلمان برگزار شد، بزرگ‌ترين رويداد فناورى اطلاعات و ارتباطات دنيا محسوب مى‌شود و از ابعاد تكنولوژيك و تجارى اهميت فوق‌العاده‌اى دارد.

حضور بيش از 6200 شركت از 65 كشور دنيا و بازديد‌كننده‌اى در حدود 500 هزار نفر از ويژگى‌هاى منحصر به فردى است كه بر اعتبار و اهميت اين نمايشگاه افزوده است.

سخنرانى‌هاى علمى و تخصصى، نشست‌هاى كارى، بازديدهاى رسمى در سطح مسوولين عالى‌رتبه كشورها و ساير برنامه‌ها و فعاليت‌هاى تجارى و علمى و فنى جانبى، از اين نمايشگاه‌ رويدادى معتبر در سطح بين‌المللى ساخته است.

در ذيل مقايسه‌اى بين سه نمايشگاه بين‌المللى سبيت، منطقه‌اى جيتكس و محلى الكامپ آورده شده است.

در حالى كه نمايشگاه‌هاى سبيت و جيتكس رشد سالانه قابل توجهى دارند اما نكته تاسف‌بار در كشور ما، بلاتكليفى بزرگترين نمايشگاه تخصصى صنعت IT ايران است كه سال قبل به دليل نظرات سليقه‌اى شهردارى تهران برگزارى آن به دقيقه 90 كشيده شد و در نهايت بين‌المللى نيز نشد و امسال نيز به كم‌لطفى اهالى شركت سهامى نمايشگاه‌ها اصلا قرار نيست چنين نمايشگاهى توسط اصلى‌ترين متولى آن يعنى انجمن شركت‌هاى انفورماتيك كشور- برگزار شود.

و البته توضيح اين بلاتكليفى براى مخاطبان زيادى كه در سبيت از كشورهاى مختلف براى حضور در نمايشگاه الكامپ ابراز علاقه مى‌كردند و خاهان آن بودند تا با بازار ايران از نزديك آشنا شوند، كمى دشوار بود.

نمى‌دانم چه كسى بايد پاسخگوى اين خسران شود!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا