تکنولوژی

به بهانه برگزارى باشگاه اصحاب اهل قلم IT

نام نویسنده: محمد ميثاقی – [email protected]

آی تی ایران – اقدام انجمن شرکت هاى انفورماتيک ايران براى برگزارى باشگاه اصحاب قلم IT در روزهاى آينده،اقدامى در خور تحسين و ارزشمند است و نويد بخش حرکتى نو براى سازماندهى و نهادينه نمودن اين حوزه است.

مطبوعات تخصصى جوان انند و تازه کار، اما سوداى زيادى در سر دارند و آينده درخشانى را براى آنان مى توان ترسيم کرد.

اهلى اين حوزه هنوز به ساز و کارهاى سياست پيشگى و بازى هاى پشت پرده آلوده نشده اند و اگر به همين منوال باشد بايد انتظار رشد و توسعه سالم بيشترى را داشت.

قدرت تاثيرگذارى مطبوعات و خبرنگاران تخصصى اين حوزه هنوز در کشور به خوبى احساس نشده است. آى تى نويس ها هنوز ارتباطات و تشکيلات نهادينه اى ندارند و همبستگى بين آنان از انسجام زيادى برخوردار نيست.
هنوز طرح هايى مانند تکفا و يا ساير متوليان صنعت آى تى کشور،نگاهى ويژه به مطبوعات تخصصى ندارند و شايد هيچ گونه رديف بودجه اى را مانند ساير فعاليت هاى تحقيقاتى و مطالعاتى و يا اجرايى براى مطبوعات در نظر نگرفته اند.

خبرنگاران حوزه IT از آموزش هاى تخصصى و لازم با آن کمتر برخوردارند و شايد دليل اصلى آن عدم سرمايه گذارى روى آموزش از سوى متوليان دولتى يا صاحبان نشريات باشد.
خبرنگارانى که در صفحات آى تى نشريات عمومى فعاليت مى کنند از مظلومت بيشترى برخوردارند و هنوز تاثير گذارى حوزه کارى آنان براى صاحبان نشريات به خوبى شناخته شده نيست.
هنوز بعضى ها به عنوان ابزارکارهاى خودشان به خبرنگاران مى نگرند و ارتباط کارى آنها نيز از همين منظر صورت مى گيرد.

در حالى که در سراسر دنيا نشريات تخصصى آى تى کاملا اينترنتى متعددى وجود دارد اما خبرنگارى در حوزه سايبر و وب لاگ ها در ايران مشکلات بيشترى دارد و اگر همت و تلاش شخصى افراد با هزينه هاى اندک خود نباشد نمى توان اميد به تداوم آن داشت.
در نشرياتى که بخشى از صفحات آن ها را IT تشکيل مى دهد تعداد اين صفحات از سه يا چهار صفحه فراتر نمى رود و اگر ويژه نامه اى براى رويداد خاصى منتشر مى شود هدف کسب آگهى و تبليغات مقدم بر محتوى است.

آى تى نويسى احتياج به سعه صدر بيشتر و درک عميقترى از سوى مخاطبان ذينفع دارد. آى تى نويس ها نيز احتياج به حمايت بيشتر و به بازى گرفته شدن بيشترى در عرصه هاى کارى مهم دارند.

شايد آرزوى اين که روزى شاهد آن باشيم که هيچ جلسه تصميم گيرى و نشست و برنامه و سفرى بدون حضور تنى چند از خبرنگاران نباشد آرزوى زود هنگامى باشد اما اگر تلاشى دسته جمعى با عزمى همگانى صورت گيرد شايد بتوانيم زمان تحقق اين آرزو را نزديک تر کنيم.

به هر حال اين اقدام اگر با حرکت جمعى اصحاب مطبوعات همراه باشد مى تواند روزهاى خوشى را به ارمغان آورد.

www.iranict.blogfa.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا