تکنولوژی

خدمات پس از فروش محصولات کامپیوتری: بفروش و فراموش کن

دنياى اقصاد- بازار كامپيوتر ايران با رشد متوسط 30درصدى در سال‌‌هاى اخير بزرگ‌تر شده و استفاده از كامپيوتر در زندگى مردم نقش مهمى پيدا كرده است و بروز اشكال يا خرابى در قطعات موجب اختلال در انجام كارهاى افراد مى‌شود.

به گفته اكثر مصرف‌كنندگان ايرانى ارائه خدمات پس از فروش محصولات خارجى در كشور مناسب نيست و فعالان و فروشندگان قطعات كامپيوترى در بازار نيز نبود افراد متخصص در تكنولوژى قطعات خارجى، نبود صرفه اقتصادى براى شركت‌ها در ارائه خدمات پس از فروش مناسب و عدم اطمينان خارجى‌ها به همراه تحريم‌هاى موجود را از دلايل نامناسب بودن خدمات گارانتى در كشور بيان مى‌كنند.

سيد محسن مير ابراهيمى مدير عامل شركت نگاران در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص وضعيت خدمات گارانتى در ايران مى‌گويد: كالاهاى آمريكايى و ژاپنى توسط واسطه‌هايى از كشورهاى ديگر وارد ايران مى‌شود و با توجه به اينكه كمپانى صاحب كالا موظف به ارائه خدمات پس از فروش است، واسطه‌ها نمى‌توانند هزينه خدمات پس از فروش را تامين كنند و صاحبان كالاهاى آمريكايى و يا ديگر كشورها از تحريم‌هاى ايران در اين زمينه سوء‌استفاده مى‌كنند.

به گفته وى ضعف‌هاى قانونى در اين زمينه نيز در كشور وجود دارد، چنانچه دستگاهى خريدارى شود و كيفيت مناسب در خدماتى كه شركت فروشنده تعهد كرده‌‌اند ارائه نشود از طريق قانونى راهى براى پيگيرى وجود ندارد و اين نشان‌دهنده بى‌توجهى و بى‌ارزشى نيروى انسانى و وقت در كشور است.

مير ابراهيمى با اشاره به وجود برخى شركت‌هاى داخلى معتبر كه توانسته‌اند خدمات پس از فروش مناسبى نيز ارائه كنند در خصوص وظايف و استانداردهاى خدمات پس از فروش شركت‌ها گفت: وجود ميزان مشخصى از قطعات در انبار، حمل و نقل سريع قطعات، وجود Hotline براى پاسخگويى در تعميرات بحرانى، وجود callcenter براى مديريت در خدمات از امكانات بخش گارانتى شركت‌هاى فروشنده كالا به شمار مى‌روند.

وى افزود: متاسفانه به دليل نبود برخى مسائل در قواعد بازرگانى كشور امكان واردات قطعات يدكى به سختى مقدور است و در صورتى كه قطعاتى مانند مادربورد و نوت‌بوك‌ها دچار مشكل و نياز به تعويض پيدا كنند شركت‌ها نمى‌توانند اين مشكل را به سرعت برطرف كنند.

همچنين به گفته منوچهر آقازاده از همراه سيستم تهران اكثر شركت‌هاى داخلى تنها مى‌توانند نيازهاى سطحى مشتريان را در زمينه تعميرات قطعات تامين كنند زيرا صاحبان كالاهاى توليد خارج حاضر به انتقال تكنولوژى قطعات خود به ايرانى‌ها نيستند و امكانات تعمير قطعات را در اختيار ما قرار نمى‌د‌هند.

آقازاده افزود: در كالاهاى توليدى ايران خدمات تعويض و تعمير به صورت مناسب ارائه مى‌شود اما در كالاهاى خارجى و مخصوصا قطعات حرفه‌اى سرويس مناسب ارائه نمى‌شود به طور مثال در نوت‌بوك‌ها در صورتى كه مادربورد آنها دچار مشكل شود و نياز به تعويض داشته باشد چندين ماه طول مى‌كشد تا قطعه از خارج كشور به داخل فرستاده شود و اين نشان دهنده نبود قطعات يدكى نوت‌بوك در اختيار فروشندگان است و به دليل قيمت بالاى آن حتى شركت فروشنده براى پاسخگويى سريع به مشترى نمى‌‌تواند مانند ديگر قطعه‌ها نياز را ابتدا برطرف و اقدام به خريدارى قطعه كند و سپس در انتظار فرستادن قطعه از خارج براى خود بماند زيرا صرفه اقتصادى ندارد.

گودرزى مديرخدمات پس از فروش شركت آواژنگ نيز در همين زمينه معتقد است:

شركت‌هاى ارائه دهنده قطعات خارجى در ايران بايد به تعهداتى كه مشترى‌هاى خود مى‌دهند عمل كنند اما خدماتى كه برخى شركت‌ها براى قطعات خود ارائه مى‌دهند با خدماتى كه كمپانى صاحب قطعه در سايت‌هاى خود اعلام كرده‌اند متناسب نيست و خدمات آنها قابل مقايسه با ايران نيست كه اين به علت وضعيت اقتصادى ايران است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا