تکنولوژی

اعتراض نهادهای حقوق بشر سوییس به برگزاری اجلاس WSIS در تونس

آی تی ایران – همزمان با برگزارى مرحله دوم مقدماتى برگزارى اجلاس جامعه اطلاعاتى در ژنو برخى از نهادهاى اجتماعى و سازمان هاى غير دولتى (NGO’s) سوييس ضمن انتقاد نسبت به برگزارى دور دوم اجلاس WSIS در کشور تونس به دليل نبود آزادى بيان و فضاى باز اجتماعى خواستار افزايش فشار به اين کشور شدند.

بخش ویژه:
اخبار و اطلاعات مربوط به مرحله دوم مقدماتی اجلاس جامعه اطاعاتی PrebCom-2

Wolf Ludwig از فعالان سازمان هاى غير دولتى سوييس معتقد است: از نگاه غربى ها تونس آزاد و مدرن به نظر مى رسد اما اين تصاوير واقعيت هاى داخلى اين کشور را از جمله معضلاتى مثل حقوق بشر و آزادى بيان را در خود پنهان کرده است.به همين دليل همزمان با توجه جهانى به اين کشور درماه نوامبر و هنگام برگزارى اجلاس WSIS بايد فشار بر اين کشور براى احترام گذاشتن به حقوق بشر افزايش يابد.

نهادهاى غير دولتى و فعالان اجتماعى اين کشور معتقدند با توجه به اين که دور نخست اجلاس WSIS درسال 2003 ژنو برگزار شده و به نوعى ميزبان اصلى اين کشور به حساب مى ايد بنابراين وظيفه دارد تا از ميان احترام به حقوق بشر در محل برگزارى مرحله دوم آن مطمئن شود .

به گفته Manon Schick از شاخه سازمان عفو بين المل سوييس اين کشور وظيفه دارد تا با فشار بر تونس اين کشور را وادار کند تا اجازه حضور به همه گروههاى اجتماعى که مى توانند در اجلاس ماه نوامبر شرکت کنند بدهد. اما در حال حاضر سوييس چنين کارى انجام نمى دهد.

در پاسخ به اين درخواست Mark Furrer رييس هيات نمايندگى سوييس در WSIS مى گويد که تصميم براى برگزارى مرحله دوم اجلاس در تونس توسط سازمان ملل گرفته شده و نه سوييس.

از طرف ديگر برخى نهادهاى غير دولتى تونس نيز اعلام کرده اند که دولت اين کشور اعتبار آنها را براى شرکت در اجلاس WSIS معتبر نميداند. آنها همچنين خاطر نشان کرده اند که هم اکنون روزنامه نگاران در اين کشور تحت يک سيستم سانسور قرار دارند و برخى از آنها به خاطر عقايدشان هم اکنون زندانى هستند.

مريم مرزوکى رييس اتحاديه حقوق بشر سوييس نيز معتقد است که برگزارى اجلاس جامعه اطلاعاتى در کشورى که خود با مشکلات حقوق بشر متعددى روبه روست مشکل جدى است.

سوييس و ديگر نهادهاى بين الملى تلاش مى کنند تا در جريان نشست مقدماتى دوم اجلاس جامعه اطلاعاتى PrebCom-2 اين موضوع را به اطلاع شرکت کنندگان و تصميم گيرندگان اجلاس WSIS برسانند.

منبع : swissinfo

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا