تکنولوژی

نامه سرگشاده به بيل گيتس: لطفا اقدام فرماييد

نام نویسنده: لنس الاناف (Lance Ulanoff)

آی تی ایران – بيل عزيز!

در آغاز سال 2005 هستيم و قبل از هر چيز بايستى از شرکت شما و شرکتهاى مشابه تشکر نمائيم که از زمان کمودور 64 تاکنون راه بسيارى را پيموده ايد. ما از شما خيلى متشکريم که کامپيوترها را به خانه ها و دفاتر کار ما آورده ايد و زندگى ما را آسانتر و مفيدتر نموده ايد. اما در زير اين موفقيت، نقايصى هم نهفته است و کارها آنگونه که بايد انجام نمى شوند. من 10 تا از نقيصه هايى که به ذهنم مى آمده اند را در زير ليست کرده ام. من آنها را به شما تقديم ميکنم و اميدوارم که در نسخه هاى جديد محصولات مايکروساف آنها را مدنظر قرار دهيد.

1.منابع سيستمى هيچوقت کافى نيستند

من يک لپ تاپ خوب با مشخصات زير دارم:
• ريزپردازنده 1.6 گيگاهرتزى پنتيوم M،
• حافظه اصلى 512 مگابايتى DDR،
• 80 گيگابايت هارد ديسک،
• و کارت گرافيکى ATI مخصوص لپ تاپ از نوع Radeon 9000
همانگونه که مشخص است اين سيستم يک سيستم پرقدرت محسوب ميشود. اما امکانات لازمى که شما براى نصب شدن Windows XP Pro پيشنهاد نموده ايد، به شرح زير مى باشند:
• ترجيحاً ريزپردازنده 300 مگاهرتزى يا بالاتر و حداقل ريز پردازنده 233 مگاهرتزى از خانواده پنتيوم/سلرون اينتل و يا خانواده K6/اتلون/ديوران شرکت AMD و يا ديگر ريزپرازنده هاى سازگار،
• 128 مگابايت يا بالاتر RAM (حداقل بايستى 64 مگابايت باشد، که با اين مقدار ممکن است در اجراى برخى قسمتها با مشکل مواجه شود)
• 5/1 گيگا بايت فضاى خالى روى هارد ديسک
• سوپر VGA با وضوح تصوير حداقل 600 × 800 يا بالاتر
• مانيتور، CD-ROM يا DVD Drive

با توجه مشخصات پيشنهادى شرکت شما و مشخصات سيستم من، معلوم مى شود که من يک سيستم بسيار مجهز براى اجراى ويندوز دارم. از آنجائيکه من يک کاربر حرفه اى هستم در نتيجه نبايد غير معمول باشد که من حداقل شش صفحه جستجوگر Internet Explorer، شش سند Word، سه فايل Excel، هشت سند Notepad، Photoshop، AIM، و شايد حتى صفحه هواشناسى را با هم روى سيتمم باز کنم. خبر خوب اين است که اين برنامه ها براى مدتى بخوبى کار مى کنند. اما من يک عادتى دارم که کامپيوترم را براى ساعتها روشن مى گذارم.

من در دفتر کار و خانه با کامپيوتر کار مى کنم، و حدس مى زنيد که چه اتفاقى مى افتد؟ منابع سيستمى من کافى نيستند و بيش از توان سيستم من مى باشند. معمولاً سيستم اين موضوع را صريحاً به من اعلام نمى کند، اما از نحوه اجراى سيستم (زمان دسترسى بسيار پائين، کليک کردن روى يک سند Word و هيچ اتفاقى نيفتادن و…) اين مسئله کاملاً براى من روشن شده است.

2.توضيحات جزئى بيشترى لازم است
بعضى اوقات که سيستم من پاسخ نمى دهد ـ نه اينکه کاملاً فل کند، منظور مواقعى است که مشغول است ـ من اغلب مى بينم که شکلهاى Microsoft Word، Outlook، و Internet Explorer روى نوار Taskbar با رنگ نارنجى چشمک مى زنند. مشخص است که آنها کارى انجام مى دهند، اما وقتى که من روى آنها کليک مى کنم صفحه مربوط به آنها باز نمى شود. و اين کار امکان پذير نمى باشد تا اينکه کار آن برنامه بطور کامل خاتمه پيدا کند.

بيل! آيا تاکنون به يک پيغام گردشى و حرکتى براى اعلام فعاليت سيستم انديشيده ايد؟ اين پيغام مى تواند شبيه اين باشد: «سند Word بسته مى شود»، «فايل Traffic.xls از برنامه Excel ذخيره مى شود» و…

3.حتى هنگامى که مى خواهيد به من اطلاع دهيد، اين کار صورت نمى گيرد!
هنگامى که سيستم من کُند مى شود و به موقعيت قفل شدن نزديک مى شود، من معمولاً از Ctrl+Alt+Del براى دسترسى به جعبه کنترل و منوى Taskbar استفاده مى کنم. متاسفانه، وقتى که من در اين مواقع روى منوى Taskbar کليک مى کنم، شانس من براى دسترسى به اين منو 50-50 است، در حاليکه اين شانس بايد در هر شرايطى 100 درصد باشد.

4.اطلاعات داده شده هميشه مفيد نيستند
وقتى که مديريت Taskbar ظاهر مى شود و من سعى مى کنم تا ببينم که چه برنامه اى باعث کندى سيستم شده است، همواره Word، Outlook و IE را به عنوان برنامه هايى که زياد از منابع سيستمى استفاده ميکنند را نشان مى دهد. اما من نمى توانم اجراى اين برنامه ها را متوقف کنم، چرا که من به شدت از آنها استفاده مى کنم. اما اگر آنها را متوقف نکنم، هم گير مى افتم. پس آمدن به جعبه کنترل Taskbar نيز نتيجه اى را در بر نداشته است!

5.بعضى اوقات فايل هايم خورده مى شوند!
سيستم IBM T40 من براساس تکنولوژى بى سيم ساخته شده است و من مرتباً آنرا با خود حمل مى کنم تا به ملاقات هايم بپردازم. اما من همه برنامه هايم را نمى بندم و همانطور که گفتم روى سيستم حدود 6 فايل Word باز است. در هر بار انتقال از حالت شبکه بى سيم به شبکه سيم کشى شده، هنوز همه فايلهاى Word روى Desktop هستند. البته من در بين دفتر کار تا اتاق ملاقات هيچ فايلى را ذخيره نمى کنم. اما متاسفانه ب اين کار فايلهاى زيادى را از دست مى دهم. البته اگر قبل از انتقال و تبديل فايلها را ذخيره کنم، فايلها از دست نخواهند رفت.

6.Word مى تواند Outlook را پائين بکشد!
Outlook يک ايستگاه مناسب جمع آورى e-mail است که از برخى تابعهاى سودمند Word بهره مى گيرد. من از Word براى ويرايش کردن e-mailهايم استفاده مى کنم و هنگامى که Word دچار مشکل مى شود، به اين معناست که کل سيستم نامه هاى الکترونيکى من دچار مشکل شده اند. آقاى بيل! آيا راهى وجود دارد که برنامه Word بدون اينکه بر Outlook تاثير بگذارد، دچار مشکل شود؟ يا شايد هم زمان آن رسيده باشد که قسمت ويرايشگر متنى Outlook بهبود يابد تا از برنامه Word بطور کامل جدا شود.

7.برچسبهاى هوشمند (Smart Tags) لعنتى
!
من از برچسبهاى هوشمند متنفرم! آنها در بالاى اسناد من ظاهر مى شوند و پيشنهادهاى غيرسودمندى ارائه مى دهند. و حتى در برخى موارد جلوى ديدن متنى را که مى خواهم ببينم، مى گيرند. و بدتر آنکه براى اولين بارى که ظاهر مى شوند، نمى توانم آنها را حذف کنم. البته شما از کار انداختن آنها را آسان نموده ايد ـ متشکرّم!ـ ولى چرا از چنين ابزارهاى آزاردهنده و غيرمفيد در محلهاى دست اول استفاده مى کنيد؟

8.پيغامهاى بيهوده!
يک روز که با سيستمم آهسته تر از يک کودک به سمت دندانپزشکى در حرکت بودم، پيغامى ظاهر شد و به من خبر داد که ديسک سختم نزديک پر شدن است. اين پيغام خيلى برايم تکان دهنده بود. آخرين بارى که دقت کرده بودم، حداقل نيمى از هارد 80 گيگا بايتى سيستم من خالى بود. روى درايو راست کليک کردم و همانطور که حدس زده بودم، تقريباً نصف هاردم خالى بود. پس معنى اين پيغام چه بود؟ آيا جز اين است که اين يک پيغام بيهوده بوده است؟!

آيا شما تاکنون، هنگامى که خواستيد تا برنامه اى را ببنديد با کادر محاوره اى “End Now” برخورد کرده ايد؟ به نظر من فقط در 30 درصد از مواقع اين کادر واقعاً عمل مى کند! من معمولاً مجبورم که چند بار به پنجره Taskbar مراجعه کنم و کليد End Now را فشار دهم تا اينکه آن برنامه بالاخره پس از سه چهار بار متوقف شود.

وقتى که خطاهايى در سيستم رخ مى دهد و ويندوز مى خواهد که اين خطاها را به شرکت Microsoft گزارش دهد، من معمولاً اين اجازه را نمى دهم. اوائل هميشه اجازه مى دادم، اما هيچوقت هيچ پاسخى براى حل مشکلم دريافت نکرده ام، پس اين کار چه فايده اى دارد؟

9.Windows /Word/ IE کامپيوتر را از آشغال پر مى کنند!
اخيراً سيستم من تا اندازه غيرقابل استفاده اى کند شد، و نحوه عملکرد آن مانند سيستمى شد که فضاى خالى آن بسيار کم شده باشد يا اصلاً فضاى خالى نداشته باشد. راست کليک کردن روى درايو به من نشان داد که هنوز فضا خالى زيادى روى سيستم باقى است، اما من فکر کردم که شايد خالى کردن مقدارى از هارد بتواند وضعيت سيستم را بهبود ببخشد. من روى درايو C راست کليک کردم و گزينه “Disk Cleanup” را انتخاب کردم.

کادرى ظاهر شد که به من گفت که سيستم در حال چک شدن است تا معوم شود که چه فايلهايى مى توانند پاک شوند. در انتها به من گزارش داده شد که روى اين درايو 126 مگابايت فايلهاى موقتى اينترنت (Temporary Internet Files)، 367 مگابايت فايلهاى موقتى سيستم، 4 گيگا بايت فايلهاى قديمى فشرده شده و 5/2 گيگا بايت فايلهاى آف لاين (Offline) وجود دارد. و پيشنهاد کرد که همه فايلهاى موقتى از روى هارد پاک شوند. اما در بين فايلهاى Offline نسخه هاى پشتيبان اسناد من هم وجود داشتند (من هر روز فايهاى سيستم خود را با شبکه هماهنگ مى کنم) که براى من بسيار مهم بودند، من بسيار متعجب شده بودم که چرا ويندوز اين موضوع را نمى داند! البته من در انتخاب گزينه ها اختيار داشتم. اما چرا اين همه فايل اضافى در سيستمم وجود داشت؟ چرا بايد همه چيز در سيستم ذخيره شوند؟ به نظر مى رسد که اين عمل فقط باعث درهم ريختگى سيستم مى شود.

10.هوشمندتر شويد!
Outlook، Word، IE و Windows همه محصولاتى بزرگ و پيچيده هستند. من مى دانم که ويندوز کارهاى بسيار دشوارى را براى پشتيبانى کردن از هزاران نرم افزار و سخت افزارهاى مختلف انجام مى دهد. اما شما در هشت سال گذشته يا بيشتر براى آسان نمودن کارهاى آن زحمات بسيارى کشيده ايد، اما با اين همه شرکت شما تنها مسئوليت انجام درست عملياتهاى نرم افزارهاى خودش را مى پذيرد و به بقيه نرم افزارها توجهى ندارد و آنها خودشان بايستى خود را سازگار کنند. آيا زمان آن فرا نرسيده است که Windows، Outlook، Word، و IE هوشمندتر شوند؟ شما مى توانيد اين کار را انجام دهيد.

شما قدرت آنرا داريد که کامپيوترهاى روميزى و همراه قدرتمندى را برايمان به ارمغان آوريد که روشن تر، سبک تر، سريعتر و بدون مشکل تر عمل کنند.

آقاى بيل! از توجه شما متشکّرم. سال 2005 خوبى داشته باشى! سلام مرا به مليندا و بچه ها برسان!

با بهترين آرزوها
لنس

منبع : PC Magazine

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا