تکنولوژی

فاير فاکس قادر به اجرای کد فعالX مايکروسافت نيست

نام نویسنده: مايكل گارتنبرگ

همکاران سیستم – در چند ماه گذشته خبرهايى درباره‌ى ورود Firefox به بازار، منتشر شده است. Firefox يك مرورگر Open-Source است كه توسط شركت Mozilla به بازار عرضه شده است.

خبرها حاكى از آن است كه اينترنت اكسپلورر (IE) قادر به رويارويى با آن نخواهد بود. پس از ناكامى Netscape، موزيلا يك مرورگر يك‌پارچه طراحى كرده است كه تصاوير انتخاب شده‌ى گوگل در جست‌وجوهاى داخلى و منابع RSS را حفظ مى‌كند. اما انتخاب Firefox براى صاحبان مشاغل يك خطر به شمار مى‌آيد؛ زيرا Firefox نمى‌تواند كد فعال X مايكروسافت را اجرا كند.

مايكروسافت با تنظيم فعاليت اكسپلورر با سيستم عامل و كنترل آن براى اجراى كد ويندوز، در حقيقت يك شمشير دو لبه به وجود آورده است. از يك سو كاربران به دسته‌اى جديد از كاربردهاى نوين و كارآمد وب نيازمندند، زيرا هكرها به سادگى اين كد را مورد حمله قرار مى‌دهند. هريك از اين شبيخون‌ها چيزى جز كابوس‌هاى امنيتى براى سازمان‌هاى IT به دنبال نحواهند داشت. اين سازمان‌ها با دنباله‌اى بى‌پايان از غفلت‌ها و راه‌حل‌هاى مايكروسافت براى حفظ امنيت آن‌لاين خود روبه‌رو هستند.

Firefox زمانى روانه‌ى بازار شد كه پس از شكست Netscape هيچ مرورگر جديد و فعالى وجود نداشت. به علت نبودن يك رقابت واقعى، اينترنت اكسپلورر ديگر محصولى استراتژيك براى مايكروسافت به شمار نمى‌آمد، به ويژه كه مشكلات و نقايص وجود در اين برنامه، بسيار زياد بود. بنابراين فرصت مناسبى براى موزيلا و تيم برنامه‌نويسى اين شركت فراهم شد تا مرورگر مطمئن و كاربرمدار خود را به بازار عرضه كنند. در ابتدا تصور مى‌شد كه استقبال مردم و رسانه‌ها از اين مرورگر موجب شود تا مشاغل نيز مرورگر خود را تغيير دهند، ولى چنين اتفاقى رخ داد.

بسيارى از جلسات و درخواست‌هاى مهم شركت‌ها در اينترنت اكسپلورر وجود دارد و بيش‌تر سازمان‌ها، بودجه‌ى كافى براى ضبط اين اطلاعات در اختيار ندارند.

افزون بر اين، در بارگذارى اطلاعات از طرف PCها بايد به اين نكته توجه داشت كه يك مرورگر جديد ترتيب و مضمون مطالب را برهم نزند.

از سوى ديگر، بسيارى از مشاغل بهتر است با مجهز كردن اينترنت اكسپلورر به نرم‌افزارهاى امنيتى و به روز كردن آن فعاليت‌هاى خود را با اين مرورگر انجام دهند.

اگر فعاليت‌هاى اين شركت‌ها به اينترنت اكسپلورر وابسته نيست. مى‌توانند وب‌گردى‌هاى روزانه‌ى خود را با Firefox انجام دهند و اكسپلورر را براى سايت‌هايى كه به واقع به آن نياز دارند، باقى بگذارند.

با اين حال و با تمام دلايلى كه صاحبان مشاغل را از به كاربردن Firefox منع مى‌كند، به نظر مى‌رسد كه اين مرورگر جديد، نيرويى مثبت براى تغيير صنعت تك‌قطبى است. ترديدى نيست كه Firefox محبوبيت زيادى نزد مصرف‌كنندان واقعى پيدا خواهد كرد.

افت جاه‌طلبى در مايكروسافت همراه با مشكلات امنيتى اينترنت اكسپلورر عرصه را براى توسعه‌ى كارايى اين مرورگر باز گذاشته است.

البته مبارزه‌ى مرورگرهاى قرن بيست و يكم به شدت مبارزه‌ى IEskirmish و Netscape نيست. امروزه پول حرف اول را مى‌زند و شدت رقابتى كه در گذشته با آن روبه‌رو بوديم، ديگر وجود ندارد. بازار مرورگرها، با فعاليت بيش‌تر، موفق‌تر خواهد بود.

حال كه مايكروسافت مجبور است تغييراتى در اينترنت اكسپلورر به وجود آورد، تا بتواند مشتريان پيشين خود را حفظ كند، اين اميد وجود دارد كه شاهد تجربه‌اى جديد براى مصرف‌كنندگان و شركت‌ها باشيم. بايد منتظر بمانيم و واقعيت را از نزديك مشاهده كنيم.

منبع : (www.computerweekly.com)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا