تکنولوژی

معرفى پايگاه‌هاى اينترنتى تاريخ و باستان شناسى ايران

ایرنا – در حال حاضر32 پايگاه فعال اينترنتى در زمينه تاريخ و باستان شناسى ايران به دو زبان فارسى و انگليسى فعاليت مى‌كند. يكى از اين پايگاه‌ها آيينه تاريخ است كه در آن مهم‌ترين رويدادهاى ايران و جهان در طول تاريخ درج شده است.

نشانى اينترنتى اين ساتWWW.IRANIANSHISTORYONTHISDAY.COM استWWW.ARIYA.BLOGSKY.COM . نيز آدرس اينترنتى سايت هزاره‌هاى پرشكوه است كه حاوى مقالاتى در زمينه نقد و بررسى آراى ناصر پورپيرار و عقايد نادرست او درباره تاريخ ايران است.

يكى ديگر از پايگاه‌هاى فعال تاريخ ايران است كه تمام تاريخ ايران از هخامنشيان تا قاجار در آن ارائه شده است. آدرس اينترنتى اين سايت:

HTTP //ISFAHAN.ANGLIA.AC.UK است.

موسسه مطالعات تاريخ معاصر پايگاه فعال ديگرى است كه در زمينه نقش زن در تاريخ معاصر ايران و ناگفته‌هايى در زمينه تعيد صحبت ميكند و آدرس اينترنتى آن WWW.ICCHS.ORG است. همچنين اطلاعات دوره امپراتورى اشكانى به نشانى اينترنتيWWW.PARTHIA.COM از ديگر پايگاه‌هاى فعال در زمينه تاريخ و باستان شناسى است.

WWW.GRIFTERREC-SASANIAN.COM آدرس پايگاه اينترنتى اطلاعات دوره امپراتورى ساسانيان است. جشن‌هاى ايرانيان نام سايت ديگرى در اين زمينه است كه در اين سايت توضيحاتى در زمينه جشن‌هاى ايران باستان مثل چهارشنبه سورى، نوروز، مهرگان و يلدا ارائه داده شده است.

آدرس اينترنتى اين سايت WWW.IRANONLINE.COM است. عجايب هفتگانه جهان و نيز مكان‌هاى ديدنى و تاريخى ايران نيز در سايت WWW.CLICKIRAN.COM وجود داردWWW.JOLFA.NET . نام سايت تاريخ آذربايجان، تبريز، اردبيل و اروميه است.

نيما نيوز نام سايت خبرى در زمينه اخبار ميراث فرهنگى جهان به نشانى الكترونيكى HTTP : / /NIMA.CO.SR است.

عكس‌هايى از تاريخ ايران نيز در سايت WWW.TEHRAN-ANFORD.EDU درج شده است.

همچنين تاريخ و مردم ايران و اطلاعاتى راجع به موزه‌ملى ايران در سايت‌هايWWW.SANIBRITE-IRAN.CA و WWW.NATIONALMUSEUMOFIRAN.COM ارائه شده است.

معرفى محوطه‌هاى باستانى، محورهاى فرهنگى، موزه‌ها و كاوش‌هاى باستان شناسى در سايت ميراث فرهنگى استان يزد به آدرس WWW.MIRASYAZD.ORG درج شده است. همچنين براى معرفى جاذبه‌هاى گردشگرى تهران و استان‌هاى اطراف آن و آخرين اخبار مربوط به آن مى‌توان به آدرس اينترنتى WWW.TEHRANMIRAS.ORG مراجعه كرد.

WWW.URMIAMIRAN.ORG نام سايت ميراث فرهنگى استان آذربايجان غربى استNIAVARANPALACE.ORGGLASSWAREMUSEUM.ORG و
KHORASAN-IRANMIRAS.ORG به ترتيب نام سايت‌هاى مجموعه فرهنگى و تاريخى نياوران، موزه آبگينه و سفالينه‌هاى ايران و ميراث فرهنگى استان خراسان است.

ميراث فرهنگى استان قم نيز يكى ديگر از سايت‌هاى مربوط به تاريخ و باستان شناسى است كه آدرس اينترنتى آن WWW.QOMHERITAGE.ORG است. مجموعه كاخ گلستان نيز به آدرس اينترنتى WWW.GOLESTANPALACE.ORG است.

همچنين ميتوان آثار باستانى كشورهاى آمريكا، مصر و يونان‌به ترتيب در سايت‌هايWWW.ANCIENTAMERICAN.COM ، WWW.ANCIENTEGYPT.CO.U وWWW.ANCIENTGREECE.COM مشاهده كرد.

آينه تاريخ در جام جم نيز نام سايت ديگرى در اين زمينه است كه در آن خبرهايى از تاريخ ارائه شده است.

پايگاه الكترونيكى اين سايت WWW.JAMEJAMDAILY.NET است.

WWW.FARHANGSARAHA.COM آدرس اينترنتى مجموعه‌اى كامل از فرهنگ و هنر و نيز تاريخ و جغرافياى گذشته ايران همراه با عكس از ايران و مقالات در زمينه علوم و اموزش است.

آذر گشنسب، تاريخ اسلام ، خبرگزارى ميراث فرهنگى و زبان شناسى نيز از سايت‌هاى دير در زمينه تاريخ و باستان شناسى است كه آدرس‌هاى اينترنتى آن به ترتيب:

WWW.AZARGOSHNASP.NET ،WWW.BALAGH.ORG، WWW.CHN.IR وWWW.DONBELID.COM است.

WWW.ROSHDMAG.ORG نام سايت مجله تاريخ است كه اين مجله وابسته به وزارت آموزش و پرورش بوده، و در زمينه ارتقاى سطح آموزش دبيران و دانشجويان مقالاتى ارائه كرده است.

سايت تاريخ و فرهنگ ايران زمين داراى دو بخش مجزاى تاريخ و فرهنگ است كه در قسمت تاريخ از تاريخ ايران باستان و در قسمت فرهنگ از فرهنگ و ادبيات و اشعار ايرانيان در گذشت مطالبى آورده است.

آدرس الكترونيكى اين سايتWWW.IRANTARIKH.COM است.

همچنين علاقه‌مندان به تاريخ و باستان شناسى داراى وبلاگ‌هايى‌از جمله اسطوره‌هاى يونان، كوروش و زرتشت، تاريخ ايران، ايران، تاريخ، تاريخ اديان ايران، زرتشت از شپيد كوه، نارتسيس و فلسفه تاريخ نيز هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا