تکنولوژی

وبلاگ و سرويس دهندگان رايگان

نام نویسنده: امير عظمتى – http://weblog.azemat.com

شرق – در قسمت گذشته، شما را با سيستم مديريت محتواى Movable Type آشنا ساختيم. همانطور كه خوانديد براى استفاده اختصاصى از اين سيستم، شما بايد داراى يك فضاى اختصاصى در وب (Host) باشيد تا بتوانيد از امكانات فوق العاده آن استفاده كنيد. حال ممكن است برخى افراد امكان تيه يك فضاى شخصى را نداشته باشند و يا اينكه بخواهند در آغاز وبلاگ نويسى از سرويس هاى ساده تر و رايگان استفاده كنند تا پس از مدتى آنها هم به سمت ام تى كوچ كنند. بنابراين در اين شماره سعى داريم شما را با تعدادى از سايت هاى رايگان سرويس دهنده وبلاگ آشنا كنيم تا افراد مختلف با هر سطحى از سواد اينترنتى، بتوانند براى خود يك وبلاگ دست و پا كنند.

•Blogger: بى شك سريع ترين، قوى ترين و حتى شيك ترين سرويس وبلاگ نويسى، بلاگر است. سايت بلاگر كه در آدرس http://www.blogger.comقابل دسترسى است، متعلق به شركت توانمند گوگل است و از آنجا كه اين شركت هميشه در پى انديشه ها و ايه هاى جديد و نو است، مطمئناً در بلاگر شما مى توانيد همواره شاهد تغييرات مفيد و افزايش امكانات خواهيد بود. همانطور كه در گذشته نيز چنين بوده و گوگل به صورت تدريجى امكانات بسيار مفيدى را به بلاگر اضافه كرده است.

در بلاگر شما مى توانيد در ظرف كمتر از يك دقيقه يك وبلاگ ساده با قالب هاى پيش فرض براى خود بسازيد. طريقه ساخت نيز بسيار ساده است به طورى كه با مراجعه به سايت و با توجه به گويابودن همه چيز، به مشكلى برنخواهيد خورد.

از آنجا كه بلاگر از Unicode نيز پشتيبانى مى كند، پس شما در انتشار مطالبتان به فارسى هيچ مشكلى نخواهيد داشت. بلاگر نيز همانند اكثر سرويس هاى مشاب، امكان نظرسنجى براى هر پست و آرشيو ماهانه را در اختيار شما قرار مى دهد. علاوه بر اينها بلاگر امكانات ديگرى نيز دارد كه به اختصار به بعضى از آنها اشاره مى كنيم. شما در بلاگر امكان آپلود عكس و استفاده از آن در پست ها را خواهيد داشت و همچنين مى توانيد به سادگى يك پست صوتى نيز ايجاد كنيد. بلاگر به طور پيش فرض امكان ارسال لينك هر پست براى دوستان، توسط خواننده را دارد. بار ديگر نيز اشاره مى كنيم كه سرعت لود شدن وبلاگ ها در بلاگر با توجه به سرورهاى قدرتمند آنها، بسيار زياد است. به طورى كه خواننده معطل نخواهد ماند!

•BlogFa : بلاگ فا يك سرويس وبلاگ نويسى به زبان فارسى است كه به تازگى تاسيس شده است. بلاگ فا توسط مدير سايت جست وجوگر پارسيك (parseek.com) ارائه شده است و با توجه به سوابق و پيشرفت سايت پارسيك مى توان آينده بسيار خوبى را براى بلاگ فا نيز پيش بينى كرد. سايت بلاگ فا در آدرس http://www.blogfa.com قابل دسترسى است. مطالب اين سايت تماماً به زبان فارسى است و شما در هنگام ثبت نام مشكلى نخواهيد داشت. با توجه به تعداد نه چندان زياد وبلاگ هاى موجود در سايت بلاگ فا، در حال حاضر سرعت دسترسى به وبلاگ ها مناسب است.

بايد ديد پس از بالا رفتن تعداد عضو هاى اين سرويس دهنده، آيا اين سرعت مناسب، باقى مى ماند يا خير. در حال حاضر بلاگ فا امكا خاص يا فوق العاده اى نسبت به ديگر سرويس دهنده ها ندارد و بايد منتظر گذر زمان بود.

•PersianBlog : به احتمال قوى شما تاكنون حداقل يك بار به سايت پرشين بلاگ سرزده ايد و يا اينكه حداقل نام آن را شنيده ايد. پرشين بلاگ قديمى ترين سرويس وبلاگ نويسى به زبان فارسى است كه تعداد بسيار زيادى وبلاگ را در خود جاى داده است. سايت پرشين بلاگ در آدرس http://www.persianblog.com در دسترس است. با توجه به تعداد زياد وبلاگ بر روى اين سرويس دهنده، سرعت بالا آمدن وبلاگ ها در اين سايت تعريف چندانى ندارد. البته مديران پرشين بلاگ از قوى تر شدن سرورها و بالا رفتن سرعت سخن گفته اند. همچنين پرشين بلاگ پس از مدت ها تغييراتى در ظاهر خود داده است و نونوار شده است.

• : blogSky بلاگ اسكاى نيز يك سرويس دهنده وبلاگ دو زبانه (به زبان هاى فارسى و انگليسى) است كه پس از پرشين بلاگ ساخته شد. امكانات بلاگ اسكاى نيز همانند ديگر سرويس دهنده ها است و امكانات اضافى چندانى ندارد. وبلاگ هاى موجود بر روى بلاگ اسكاى نيز به خوبى لود مى شوند و سرعت مناسبى دارند.

بلاگ اسكاى در همان اوايل تاسيس، چندين بار دچار مشكل شده بود كه خوشبختانه اين مشكلات حل شده و مدتى است كه اين سرويس دهنده بدون مشكل به كار خود ادامه مى دهد.

البته در حال حاضر بلاگ اسكاى، به علت حفظ كيفيت سيستم در سطح بالا، عضو جديد نمى پذيرد. بايد منتظر عضوگيرى دوباره سرويس بلاگ اسكاى ماند.

علاوه بر اينها، سرويس دهندگان رايگان ديگرى براى وبلاگ مانندBlogDrive و… نيز وجود دارند كه در اين مقاله، مجال توضيح در مورد آنها نيست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا