تکنولوژی

كريسمس و تبريك هكرها

نام نویسنده: مهدی کشتگار

شرق – كريسمس مى آيد اما براى يك بار هم كه شده هكرها و نفوذگران از كار خود دست نمى كشند. بنابراين كاربران بايد هميشه به كارايى ۱۰۰ درصد سيستم دفاعى آنتى ويروس هاى خود اطمينان كامل داشته باشند.

بيش تر شركت هاى امنيت اينترنتى به صورت بالقوه داراى گذرگاه هاى عبورى مرگبار بر روى سايت هاى خود هستند. چون با در اختيار داشتن كاركنان سخت كوش و صبور IT براى به روز كردن و نصب برنامه هاى كمكى مورد نياز ديگر نگران سايت ها نيستند. اما به هر حال اين كاركنان نيز مانند هر شخص ديگرى هرازگاهى نياز به استراحت دارند تا در كار مشكلى گريبان گيرشان نشود.

نظر شما در مورد ويروس نويسان هر چه كه باشد، برخى از آنها از فرصت هاى به دست آمده به بهترين شكل استفاده مى كنند. آنها به خوبى مى دانند كه شركت ها در چه زمان هايى آسيب پذيرتر هستند، تا با آگاهى از اين موضوع در موقعيت مناسب ويروس هاى جديد را انتشار دهند. به عقيده بيش تر ويروس نويسان زمان مناسب براى انجام اين كار بيش تر اواخر هر هفته، سرتاسر شب ها يا تعطيلات عمومى است.

به طور مثال كرم «باگل» (Bagle) اولين بار در اوايل امسال در روز يكشنبه ۱۸ ژانويه كشف شد. اين ويروس در آخر هفته انتشار يافته بود كه نبض بسيارى از شركت ها را به دست گرفت و كارى كرد كه توليدكنندگان برنامه هاى ضدويروس يك روز بعد از انتشار اين ويروس بتوانند آنتى ويروس هى خود را به روز كنند.

اينگونه به نظر مى رسد كه طراحى اين ويروس به صورتى بوده است تا با مراسم سالروز اهداى نوبل «مارتين لوتركينگ» (۱۹۶۸-۱۹۲۹) در آمريكا و همچنين نوروز چين همزمان شود. افزون بر اين گاه ممكن است كاركنان IT پس از پايان ساعت كار در سر كار حضور نداشته باشند، ولى كامپيوترهاى آنها هم چنان به اينترنت متصل باشد و ديگر مصرف كنندگان نيز در حال استفاده باشند. در اين صورت كامپيوترهاى زيادى براى مبتلا شدن به اين ويروس آماده هستند.

در بيش تر شركت ها شخصى را در شب ها يا آخر هفته براى اضافه كار منصوب مى كنند؛ با اين حال پيش از آن كه كاركنان IT متوجه مشكلى در شبكه شوند، سيستم ها بيش از آن چه كه تصور مى شود آسيب ديده اند و ممكن است كاركنان زمانى مشكل را پيدا كنند كه كار از كار گذشته باشد.

تاكنون در حدود ۵ هزار نرم افزار امنيتى شبكه كه بر روى كامپيوتر نصب شده اند، توانسته اند ردپاى ويروس ها را دنبال كنند. براساس آمار گرفته شده در يك هفته متوسط رديابى ردپاى ويروس ها بين ۳۰۰ تا ۴۰۰ ويروس براى هركدام از اين گونه نرم افزارها بوده است. اگرچه ممكن است رقم واقعى اين آمار به حدود ۲۰۰ ويروس براى هر نرم افزار كاهش پيدا كند، باز هم اين ارقام بسيار قابل توجه است.

هر روزه ويروس هاى بسيارى در كمين هستند تا براى شبكه شما مزاحمت ايجاد كند و تفاوتى هم ندارد كه «كريسمس» باشد يا نه با اين تفاسير مدير خسته و بيچاره IT براى مبارزه با اينگونه مشكلات چه بايد بكند؟ با ديدى واقع بينانه مى توان گفت كه فقط شركت هاى بسيار بزرگ مى توانند كاركنانى را به صورت تمام وقت در بخش IT براى به روز كردن آنتى ويروس ها استخدام كنند. ولى در هنگام تعطيلات، بيمارى كاركنان و ديگر اتفاقات غيرقابل پيش بينى براى اين كه بتوانيم همه روزه با ويروس ها مبارزه كنيم كارى سخت و تا حدودى غيرممكن در پيش داريم. اما براى شركت هاى كوچك تر مديريت IT راه هاى ساده ترى را در نظر مى گيرد:يكى از اين راه ها اين است كه برخى شركت ها بخش امنيتى خود را به شرت هاى ديگر بسپارند. اما بسيارى از شركت ها از اين راه استقبال نمى كنند.

در اوايل امسال مدير يك شركت انگليسى در پاسخ به سئوالى در مورد دليل افزايش ۷۰ درصدى مسئله برون سپارى گفت: مديريت بخش امنيتى بسيار پيچيده و وقت گير است، اما فقط ۴۰ درصد از مخاطبان به اين طرح پاسخ مثبت دادند. اگر شما خود مديريت امنيتى يك شركت را در دست داريد، از فرآورده ها و توليداتى استفاده كنيد كه تا حد ممكن از عهده اداره كارهاى سخت و طاقت فرسا بدون دخالت مصرف كننده برآيند.

به روز كردن آنتى ويروس ها بايد با برنامه ريزى خاص و منظم همراه باشد. به صورتى كه بتواند ردپاى آخرين ويرايش ويروس ها ر به خوبى و با توجه به كامپيوترهاى خانگى مصرف كنندگان تمييز دهد. اين روش در مورد هميشه به روز بودن آنتى ويروس ها به مشتريان اطمينان خواهد داد.در آخر بايد گفت كه هيچ مزيتى بالاتر از داشتن مصرف كنندگان آگاه نيست، چرا كه امنيت اينترنتى نيازمند سطح آگاهى مصرف كننده است.

يك مصرف كننده آگاه بايد بداند كه به چه مكان هايى نبايد وارد شود. هميشه بايد مصرف كننده را به حد كافى آگاه و مطلع ساخت. به ياد داشته باشيد كه به روز بودن در حقيقت به معناى دور نگه داشتن سايت هاى سازمان از تهاجم ويروس هاست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا