تکنولوژی

آشنائى با Tape Drive

سخاروش – امروزه شاهد حضور گسترده نرم افزار در عرصه هاى متفاوتى مى باشيم . نرم افزارهاى نصب شده بر روى يک کامپيوتر علاوه بر اين که خود بخشى از فضاى ذخيره سازى کامپيوتر را اشغال مى نمايند ، با استفاده عملياتى از آنان، داده هائى توليد مى گردد که آنان نيز نيازمند فضاى ذخيره سازى مختص به خود مى باشند .

به منظور صرفه جوئى در فضاى ذخيره سازى اصلى کامپيوتر ، مى توان اطلاعاتى را که به وجود آنان کمتر نياز است بر روى حافظه هاى جانبى ذخيره نمود . پس از ذخيره اطلاعات بر روى حافظه هاى جانبى با توجه به روش استفاده شده به منظور ذخيره آنان ، مى توان مستقيما” و يا پس از طى فرآيندهائى خاص ( Restore ) از داده هاى ذخيره شده ، مجددا” استفاده نمود .
هارد ديسک يکى از اولين گزينه هاى موجود به منظور ذخيره اطلاعات است که از اواسط دهه هشتاد وارد اين عرصه شده است . امروزه به منظور ذخيره سازى اطلاعات و گرفتن Backup از حافظه هاى جانبى متفاوتى نظير ديسک هاى نورى ، حافظه هاى فلش و Tape Drive استفاده مى شود .

مهمترين هدف يک Tape Drive ، ذخيره سازى اطلاعات و گرفتن Backup از داده ها و ذخيره آنان در مکانى متمايز از کامپيوتر است تا در صورتى که سيستم با اشکال و يا مسائل خاصى مواجه شود ، امکان استفاده مجدد از آنان وجود داشته باشد .

چرا Backup ؟
هر کامپيوتر در مدت زمان حيات خود با مشکلات و مسائلى مواجه مى شود که عملا” امکان استفاده از برنامه هاى نصب شده و داده هاى موجود بر روى آن وجود نخواهد داشت . کاربران کامپيوتر ، مى بايست بطور مستمر و بر اساس يک برنامه زمانبندى خاص از اطلاعات موجود بر روى سيستم خود ، Backup تهيه نمايند .اطلاعات ذخيره شده بر روى هارد ديسک کامپيوتر در معرض تهديدات متعددى است :

نوسانات جريان برق

تغيير و يا حذف محتويات يک فايل ( سهوا” )

فرمت نمودن هارد ديسک ( سهوا” )

بروز مشکلات مکانيکى و يا الکترونيکى در هارد ديسک

حوادث غير مترقبه ( طوفان ، آتش سوزى، سيل ، زلزله ، سرقت و … )

ويروسى شدن کامپيوتر . يک فلاپى ديسک آلوده و يا فايلى که از طريق اينترنت download شده است ، مى تواند فايل ها و اطلاعات ارزشمند موجود بر روى يک کامپيوتر را با مشکل مواجه نمايد . با توجه به تنوع ويروس هاى کامپيوترى ، نمى توان صرفا” به نصب يک نرم افزار آنتى ويروس بر روى کامپيوتر اکتفاء نمود.

تهيه Backup همواره به دليل ترس و يا نگرانى از بروز مسائلى خاص در کامپيوتر نمى باشد . در صورتى که بخش عمده اى از فضاى هارد ديسک استفاده شده باشد و قصد نصب يک نرم افزار جديد را بر روى کامپيوتر خود داشته باشيم ، وجود فضاى لازم به منظور نصب نرم افزار ، امرى ضرورى است .

Tape Drive
يکى از روش هاى متداول به منظور تهيه Backup از اطلاعات ، استفاده از يک Tape Backup است . در اين رابطه از تکنولوژى هاى متعددى استفاده مى گردد که در ادامه به آنان اشاره خواهد شد . اما قبل از اتخاذ تصميم در رابطه با انتخاب يک Tape Drive ، بد نيست اشاره اى به ساير گزينه هاى موجود در اين رابطه داشته باشيم ( گزينه هاى مبتنى بر هارد ديسک ) :

ادامه این مقاله را در سایت سخاروش ملاحظه نمایید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا