تکنولوژی

يك آفت ديگر

نام نویسنده: فرزاد دانش

شرق – شما كه صفحه هاى كامپيوتر و اينترنت روزنامه ها را دنبال مى كنيد حتماً گوشتان از كلماتى مثل هرزنامه، اسپم، ويروس، كرم، نرم افزارهاى مخرب جاسوسى يا تبليغى و هزار و يك آفت ديگر پرشده است.

هر روز كه به صفحه هاى كامپيوتر و اينترنت روزنامه ها نگاه مى كنيد هشدار هاى جورواجور در مورد سرقت ID- سوءاستفاده از اطلاعات فردى از جمله حساب ها و كارت هاى اعتبارى- يا نفوذ هكر ها و به دست گرفتن كنترل كامپيوتر شخصى افراد يا پايگاه اينترنتى مراكز حساس يا استفاده از اطلاعات بانك هاى اطلاعاتى از طريق نفوذ به شبكه ها، به خورد خوانندگان داده مى شود، تا جايى كه حساسيت كاربران به بسيارى از اين هشدار ها كم شده است و خوانندگان كمتر به اخبار مربوط به هكر ها و يا ويروس ها يا كرم هاى كامپيوترى توجه مى كنند.

با وجودى كه سايت هاى خبرى اين روز ها بيش از گذشته به اخبار نرم افزار هاى جاسوسى يا Spyware مى پردازند اما گوش مردم نسبت به آنها نيز پرشده است. بعيد است كه كاربران با اين پديده شوم مواجه نشده باشند چون حتماً به نوعى با آن برخورد داشه اند مثلاً سرعت كار در اينترنت كاهش يافته يا كامپيوتر از خود رفتار هاى غير عادى به خرج داده است.

به علاوه كسانى كه از اينترنت استفاده مى كنند بعيد است با جعبه ابزار ياهو (Tool Bar) آشنا نشده باشند. جديدترين نسخه اين جعبه ابزار ياهو حاوى نرم افزار يا Plug-in است كه به Anti-Spy معروف بوده و هرازگاهى به روزرسانى مى شود و قادر است نرم افزار هاى مزاحم و ناخواسته را روى كامپيوتر شناسايى كرده و حذف كند. پيش از آن هم ad-bloc به قابليت هاى جعبه ابزار ياهو اضافه شده بود كه مى تواند جلوى تبليغات موسوم به pop-up را بگيرد. حتماً شما هم با اين نوع آگهى هاى بازرگانى مواجه شده ايد كه بدون خواست شما مثل قارچ در يك پنجره جديد مقابل چشمتان باز شده و تبليغ مى كند.

اين نرم افزار در جعبه ابزار ياهو مى تواند مانع باز شدن اين پنجره هاى مزاحم شود. اگر تاكنون جعبه ابزار ياهو (همان Tool Bar) را نصب نكرده ايد از نصب آن پشيمان نخواهيد شد.اما اين كه گوش مردم از اين هشدار ها پر شده دليل نمى شود كه ما از هشدار دادن خوددارى كنيم. در اين مقاله هم مى خواهيم يك آفت ديگر را معرفى كنيم و در مورد بليت هاى تقلبى يا جعلى هشدار بدهيم.فرض كنيد از طريق اينترنت بليت ورودى به استاديوم يا سالن تئاتر يا كنسرت مورد علاقه خود را خريدارى كرده ايد و به موقع نيز آن بليت از طريق پست به دستتان رسيد يا آنكه با چاپگر منزل بليت (يا رسيد) را دريافت كرده ايد اما وقتى به استاديوم يا سالن تئاتر يا كنسرت مراجعه مى كنيد دربان مودبى با كمال احترام از ورود شما جلوگيرى مى كند، در آن صورت چه حالى به شما دست مى دهد؟

تلافى خوشحالى بيش از حدى كه هنگام تهيه بليت به شما دست داده بود و تصور كرده بوديد كه چه راحت و بدون دردسر به بليت ورودى دست يافته ايد، در مى آيد.در واقع هر آن چه كه مشتاقان زيادى دارد، بدون ترديد گيرنده هاى جاعلان و متقلبان را نيز تحريك مى كند. روزنامه نيويورك تايمز گزارش جالبى در مورد جعل و تقلب در مورد بليت هاى ورودى به محافل هنرى و ورزشى به ويژه در اينترنت ر ۲۸ اكتبر به چاپ رساند كه اطلاعات جالبى در اين زمينه در اختيار خواننده مى گذارد. اما از آنجايى كه بيشتر اطلاعات آن محلى است و بسيارى از تيم هاى ورزشى يا استاديوم هاى معروف نام برده شده در اين گزارش براى خواننده ايرانى چندان ملموس و آشنا نيست از ترجمه كلمه به كلمه آن خوددارى شد، به جاى آن لب كلام و اطلاعات مفيد اين مقاله در پى مى آيد:بسيارى از بازى هاى حساس به قدرى براى طرفداران تيم ها از اهميت برخوردار است كه گاهى استاديوم ها يا سالن هاى كنسرت يا تئاتر گنجايش پذيرش همه اين طرفداران را ندارد. در چنين شرايطى تهيه بليت، عاشقان سينه چاك را مستاصل و درمانده مى كند. اين وز ها درهاى ورودى استاديوم ها شاهد مراجعه كسانى است كه بليت هاى جعلى و تقلبى به همراه دارند و گاهى تعداد بسيار زيادى از آنها به خاطر داشتن بليت هاى تقلبى پشت درهاى ورودى مى مانند. معمولاً اگر بليت از دست فروشان و دلالان خريدارى شود، تشخيص جعلى بودن آن دشوار است اما اگر از طريق اينترنت خريدارى شده باشد، تشخيص صحيح بودن آن غير ممكن است.با آمدن اسكنر هاى جديد كه ديگر قيمت هاى هنگفت گذشته را ندارند و همچنين چاپگر هاى رنگى پيشرفته كنونى كه قابليت هاى حيرت انگيزى پيدا كرده اند اين سخت افزار ها به كمك نرم افزار هايى آمده اند كه جعل و تقلب را به اندازه آب خوردن آسان كرده ند. اينترنت هم راه را براى توزيع اين بليت هاى جعلى هموار كرده است.

اين مجموعه سخت افزارى، نرم افزار ى و رسانه اى دست به دست هم داده اند و ميزان جعل و تقلب را افزايش داده اند.همه اين عوامل باعث مى شود كه گردانندگان رويداد هاى هنرى و ورزشى بزرگ همواره به فكر راه هايى باشند كه يك گام جلوتر از جاعلان و متقلبان باشد. از سال ها قبل باركد به يكى از ابزار هاى جلوگيرى از جعل تبديل شد اما ديرى نگذشت كه جاعلان نيز خود را به دستگاه هاى مربوطه مجهز كردند. بعد به تدريج چاپ تصاويرى روى بليت مرسوم شد كه در تاريكى قابليت درخشش داشت. اما جاعلان نيز گام به گام با پيشرفت بليت ها و راه هاى ضد جعل پيش مى روند و خود را به آخرين ابزار ها مجهز مى كنند. فكرش را بكنيد شما بليت به دست وارد سالن تئاتر مى شويد و حتى دربان نيز از عهده تشخيص جعلى بودن بليت شما برنمى آيد اما زمانى كه به رديف صندلى خود مراجعه مى كنيد مى بينيد فردى روى صندلى شما نشسته و بليتى ارائه مى كند كه نشان مى دهد او نيز محق و صاحب آن صندلى است. بازرسان و صاحب نظران هشدار مى دهند كه معمولاً بليت هاى خريدارى شده از دست افراد در خيابان يا از طريق باجه هاى غيررسمى يا اينترنت معمولاً جعلى اند و گاهى تشخيص آن از روى بليت غيرممكن است. هر چه بازى يا محصول هنرى حساس تر و پرمخاطب تر باشد تعداد بليت هاى جعلى هم به همان نسبت بيشتر مى شود.در حال حاضر در بيشتر استاديوم هاى معروف در ايالات متحده دربانان و بازرسان دستگاه هاى قابل حملى دارند كه به راحتى مى توانند بليت ها را بازرسى كنند و از صحيح بودن آن اطمينان حاصل كنند.در اين روش صندلى هاى استاديوم كدگذارى مى شوند و كد هر صندلى با كد بليت مشابه است و هر بار اين كد ها به طور كامل تغيير مى كند براى جاعلان بليت ممكن نيست بتوانند كد انتخاب شده براى صندلى ها را حدس بزنند بنابراين دربانان و بازرسان با دستگاه هاى كوچك مخصوص باركد، كد داده شده به صندلى را با كد حك شده روى بليت مقايسه مى كنند و در صورت تشابه از صحيح و غير جعلى بدن آن اطمينان حاصل مى كنند.

از سال ۱۹۹۴ شركت «تيكت مستر» استفاده از باركد در بليت را آغاز كرد. به اين ترتيب حتى امكان فروختن بليت از طريق اينترنت فراهم شد چون به راحتى رمز هاى صندلى ها ابتدا تبديل به فرمت PDF مى شد بعد از طريق نامه الكترونيكى (اى ميل) براى خريدار فرستاده مى شد. خريدار بليت هم از آن يك پرينت مى گرفت و به عنوان بليت همراه خود مى برد. دستگاه هاى مخصوص چك كردن باركد در جايگاه هاى ورود بليت هاى جعلى را از اصلى تشخيص مى داد. از سال ۲۰۰۰ تا به حال خدماتى كه به ticketfast معروف است ۱۷ ميليون بليت را از طريق سيستم باركد به فروش رساند. در حال حاضر هزار و ۴۰۰ ميدان ورزشى قابليت استفاده از اين سيستم را دارند.به احتمال خيلى زياد كسانى كه در اين صنعت كار مى كنند ناچار مى شوند به سمت بليت هاى الكترونيكى يا در اصطلاح tickets-e روى بياورند. شركت هاى هواپيمايى مانند بسيارى از موارد در اين زمينه پيشگام شده است، پيش از رسيدن به فرودگاه كيوسك هايى نصب شده كه فرد مى تواند با قرار دادن كارت اعتبارى خود در جاى مخصوصى در اين كيوسك ها بليت الكترونيكى خود را دريافت كند يا آنكه به وب سايت آن شركت هواپيمايى مراجعه كرده و تا ۲۴ ساعت قبل از پرواز بليت خود را به صورت اينترنتى دريافت كند.

شركت تيكت مستر زير باركد تصويرى را حك مى كند كه به مواد فسفرى آغشته است و در تاريكى مى درخشد و همين ايده باعث شده مشترى ها بليتى كه دريافت مى كنند خودشان چك كنند. اين شركت نام اين فناورى را Brightec گذاشته است كه Bright به معنى درخشان و tec مخفف technology به معناى فناورى است. ولى به هر حال تا بشر روى كره زمين زندگى مى كند هر چقدر تكنيك هاى جلوگيرى از جعل و تقلب پيشرفته مى شود، جاعلان و متقلبان نيز مجهزتر و هوشمندتر مى شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا