تکنولوژی

اجراي لينوکس فارسی به دو سال زمان نياز دارد

ایسنا – مجرى طرح ملى لينوكس فارسى، گفت: در طرح ملى لينوكس براى سال جارى، با توجه به بسترهاى لازم در فارسى سازى لينوكس بايد بسترهاى فرهنگ‌سازى اين بهينه براى به كار گيرى بهتر اين سيستم عامل به وجود آيد.

”دكتر محمد خوانساري” در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس فناورى اطلاعات خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: در اين راستا مركز ICT شريف اقدام به برگزارى همايش‌هايى در سازمان‌ها و دستگاه‌هاى دولتى، مدارس و مراكز استان‌ها به جهت آشنايى اين نهادها با كاربرى لينوكس كرده است.

وى، افزود: همزمان با اين فعاليت‌ها دو هزار اسلايد از نوع مقدماتى تا پيشرفته در زمينه‌ى آموزشى لينوكس را تهيه كرده‌ايم كه از طريق وب سايت به طور مجانى در اختيار كاربران قرار مى‌گيرد.

خوانسارى، ادامه داد: با توجه به نقش CD‌هاى آموزشى در يادگيرى سيستم عامل لينوكس در حدود 12 ساعت آموزش لينوكس در دست تهيه داريم.

وى، لينوكس را مانند هر سيستم عاملى داراى نقاط ضعفى دانست و تصريح كرد: در حقيقت آموزش و كاربرى لينوكس به سادگى ويندوز نيست بنابراين اين طرح حدود 2 سال حداقل زمانى نياز دارد تا به كاربرى آسان و ساده‌تر تبديل شود.

خوانسارى با تاكيد بر آن كه پشتيبانى نرم افزارهاى متن‌باز به صورت بين المللى گسترش مى‌يابد، ابراز داشت: در ايران پشتيبانى از لينوكس براى كاربران آن در ادارات دولتى بايد از طريق شركت‌هاى خصوصى انجام پذيرد اما تعداد اين شركت‌ها بسيار محدود است كه با ظرفيت‌سازى، آماده كردن زمينه‌هاى فرهنگى لازم اميدواريم اين شركت‌ها افزايش يابند.

مجرى طرح لينوكس فارسى، با بيان اينكه بررسى لازم براى تغيير سيستم قديمى به سيستم جديد صرف نظر از آنكه از چه نوع باشد بايد دوره‌ى خاص خود را سپرى كند، گفت: در حال حاضر محصول آماده‌يى به نام خادم لينوكس براى بهره بردارى در كليه‌ى سازمان‌ها و ادارات دولتى و شركت‌هاى خصوصى رسيده است و پشتيبانى تقريبا كامل از زبان فارسى در آن وجود دارد و در مقابل فعاليت‌هاى فارسى سازى براى كاربر نهايى به عنوان مخدوم در حال انجام است كه با توجه به Masterplan آن دو سال آينده به پايان خواهد رسيد.

وى درباره‌ى تامين بودجه‌ى طرح ملى لينوكس فارسى، گفت: اين طرح از بودجه‌اى كه طرح تكفا در نظر گرفته است، استفاده مى‌كند كه در سال اول اجراى آن 110 ميليون تومان بودجه دريافت كرده كه 5 زير پروژه‌ى فارسى سازى و پروژه‌ى مديريت كلى طرح ملى لينوكس را شامل شده است. همچنين در سال گذشته نيز در حدود 250 ميليون تومان بودجه‌ به اين طرح اختصاص يافته است كه علاوه بر پيش پرداخت 10 پروژه‌ى در حال اجرا ساير مبالغ كسرى 5 پروژه‌ى فارسى نيز پرداخت شده است.

خوانسارى، در خصوص قرارداد مركز ICT شريف، عنوان كرد:‌ قرار‌داد اوليه‌ى اين مركز 39 ميليون تومان بوده است و در سال گذشته نيز قرارداد 49 ميليون تومانى در خصوص مديريت، تهيه RFP ، اجراى مناقصات و اطلاع رسانى و تبليغات و مجتمع سازى خروجى‌ها پروژه‌هاى طرح در حوزه‌ى لينوكس بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا