تکنولوژی

اينترنت خود را به المپيک تحميل می کند

نام نویسنده: مينو مومنى

شرق – اگر چهار سال قبل در استراليا سايت اينترنتى بازى هاى المپيك كاركردى پوششى داشت و بيشتر براى پركردن فضاى اطلاع رسانى بازى ها به كار مى آمد، امروز سايت بازى هاى المپيك آتن تقريباً قلب تپنده اين رويداد عظيم ورزشى قرن است.

سايت المپيك آتن با آرزوهاى بزرگى ايجاد شده است با همان آرزوهايى كه آتن را امروز به كانون توجهات جهانى تبديل كرده ، همان آرزوهايى كه مى خواستند المپيك به خانه خود بازگردد و از اين رو توجه اصلى برگزاركنندگا اين رويداد بر بزرگنمايى و كامل بودن اين رويداد ورزشى فرهنگى استوار شده كه در سايت مى توان آن ها را ديد . اما جدا از آرزوها تكنولوژى اطلاعات امروزه آنقدر پيشرفت كرده كه برگزار كننده هاى بزرگترين رويداد قرن بيشترين اطلاعات مربوط به اين رويداد را از طريق اين مديوم در اختيار جهانيان مى گذارند.

اين سايت كه گفته مى شود هر ده تا سى ثانيه به روز (Update) مى شود مى خواهد تصور نمادين المپيك تاريخى آتن را به عنوان بزرگترين المپيك تاريخ زنده كند و لذا در عين طراحى ساده و سادگى دسترسى به اطلاعات بسيار عظيم و منبعى از اطلاعات است .

اين شايد براى نخستين بار باشد كه اينترنت ب عنوان يك ابزار اطلاع رسانى اصلى در المپيك به كار گرفته مى شود. پيش از اين در جريان مسابقات يك رشته خاص مثل جام ملت هاى اروپا يا جام جهانى فوتبال از اينترنت به شكلى ويژه بهره گرفته شده بود اما المپيك به دليل تعدد رشته ها از يك طرف و برگزارى آن در يونان به دليل شكل و سابقه تاريخى- فرهنگى اين كشور داراى شرايط ويژه اى است .

به همين دليل اينترنت با توسعه وسيع خود طى سال هاى گذشته حالا به عنوان يك منبع غنى اطلاعات بازى هاى المپيك و ابزارى كاربردى براى انجام فعاليت در آن مورد استفاده قرار گرفته است. مثلاً در آمريكاى شمالى دستيابى به پخش زنده بازى ها به دلايلى ممكن نيست و از همين رو سايت هاى خبرى تلاش گسترده اى را براى پوشش قوى اينترنتى اين رويداد آغاز كرده اند.

NBCOlympics.com معتقد است كه بيست ميليون بازديد كننده از صفحات آن در حين بازى ها بازديد به عمل خواهند آورد . سايت CBC.ca/Olympics اين رقم را ده ميليون نفر ذكر مى كند.

به اعتقاد بسيارى از كارشناسان يكى از دلايل ديگرى كه اينترنت را به ابزارى براى كسب اطلاعات مهم در جريان بازى هاى المپيك بدل مى كند اين است كه زمان رويدادهاى المپيك همزمان شده است با حضور بسيارى از مردم در محل كار و از اين رو دسترسى مردم به تلويزيون براى تماشاى پخش زنده بازى ها ممكن نيست و اينجا دسترسى ساده به اينترنت مزاياى خود را به نمايش مى گذارد.

برخى سايت هاى خبرى حتى سرويس هايى را به صورت بى سيم براى كاربران خود كه از PDA يا كامپيوترهاى دستى استفاده مى كنند در نظر گرفته اند و برخى ديگر مى خواهند اين اطلاعات را به صورت اى ميل به صندوق پستى مشتركانشان ارسال كنند تا آنها از طريق كامپيوتر و يا حتى تلفن همراه خود به اين اطلاعات دسترسى يابند. برخى اپراتورهاى تلفن همراه نيز به دنبال ارسال سرويس هاى SMS براى انتشار اخبار مهم المپيك براى مشتركان هستند . دانشگاه غرب اونتاريو در كانادا يك وبلاگ به اين منظور ايجاد كرده اما يك مشكل كوچك هست و آن اين كه طبق قوانين كميته بازى ها وبلاگ نويسى از بازى هاى المپيك قانونى نيست . برخى وبلاگ نويسان و روزنامه نگاران در حال رايزنى با مقامات كميته المپيك هستند تا اين موضوع را جا بيندازند كه وبلاگ نويسى هم به نوعى اطلاع رسانى محسوب مى شود.

پيشتر در جريان مسابقات جام ملت هاى اروپا سايت رسمى مسابقات داراى وبلاگ رسمى بود و تعداد زيادى وبلاگ نيز اين رويداد را پوشش مى داد اما به نظر مى رسد برخى محافظه كارى ها در كميته المپيك و هراس از شكست انحصار رسانه اى و امتياز گرانقيمت پخش بازى ها باعث چنين تصميم گيرى اى شده است . با اين حال بعضى افراد وبلاگ هاى خودشان را دارند و بى توجه به اين قانونگذارى كميته المپيك آتن به نوشتن وبلاگ مشغولند. تعدادى از وبلاگ نويسان از كشورهاى مختلف خود را به يونان رسانده اند و كار پوشش اين المپيك را مدت هاست آغاز كرده اند .

برخى از وبلاگ هاى المپيك آتن عبارتند از:

www.athene2004 be

http://18dina.blogspot.com

www.livingroom.org.au/Olympics

http://Olympicfever.blogspot.com

اما سايت هاى مطرح تر مثل بى بى سى نيز برنامه هاى ويژه اى را براى پوشش بازى ها در نظر گرفته اند . اين سايت كليپ هايى را از رشته هاى مختلف در سايت خود قرار مى دهد كه براى كاربرانى كه سرعت اتصال بالاى اينترنتى دارند كاملاً جالب توج خواهد بود . NBC نيز براى عقب نماندن از اين گردونه به دنبال انتشار كليپ هاى ويدئويى است .

كاربرانى كه اينترنت پرسرعت دارند مى توانند از كليپ هايى كه بى بى سى و ان بى سى در سايت خود قرار مى دهند فيلم هاى مربوط به بازى ها را ببينند. بى بى سى از ۷ صبح تا يازده شب اين برنامه ها را پوشش بدهد.

اما شايد هيچ كدام از سايت ها و وبلاگ هاى معرفى شده به اندازه سايت رسمى مسابقات كامل و جامع نباشد. واقعيت اين است كه اطلاعات قرار گرفته در اين سايت فقط شامل نتايج بازى ها و اخبار آنها نيست بلكه همه موارد از قبيل اطلاعات مربوط به خريد بليت ، وضعيت هوا و ترافيك و حتى نوع مراسم سنتى را نيز در بر مى گيرد .

اين سايت همچنين در كنار اين رويداد از تشويق و ترغيب بازديدكنندگان از بخش هاى مختلف آتن نيز سرشار است ، برگزارى المپيك در اين شهر تاريخى فرصتى براى يونانى هاست و آنچنان كه در اهداف آن ذكر شده آنها مى خواهند تاريخ خود را به رخ جهانيان بكشند و از اين رو مسابقات المپيك بهترين فرصت براى تبليغ يونان و جاذبه هاى تاريخى و فرهنگى آن نيز است.

سايت المپيك آتن يك هفته قبل از مسابقات راه اندازى نشده بلكه سال ها روى آن كار شده و شمارش معكوسى كه به نوعى نقش آرشيو ساده اى را نيز در سايت بازى مى كند در بالاى صفحه نخست نشان دهنده روزهاى نزديك شدن و همچنين روزهاى برگزارى بازى ها نيز هست.

• برنامه و نتايج

پخش برنامه ها و نتايج مهمترين بخش اين سايت از نظر اطلاع رسانى است . در جدولى كه برنامه بازى ها و نتايج ۳۶ رشته ورزشى در كنار هم قرار گرفته كاربر به سادگى با كليك كردن روى يك خانه مربع شكل قادر به يافتن اطلاعات مربوط به يك رشته خاص است . در صفحه هر رشته ورزشى آخرين اخبار مربوط به آن رشته و همچنين اطلاعات نتايج مربوط به رشته خاص انجام شده قابل دستيابى است .

اين سايت همچنين اطلاعات كاملى در مورد نحوه انجام هر كدام از بازى ها و رشته هاى مختلفى كه در المپيك براى كسب مقام در آن ها رقابت انجام مى شود را در اختيار كاربران قرار داده است . در پايين هر كدام از اين رشته ها لينك هايى نيز به سايت هاى مرتبط با آن رشته ورزشى قرار گرفته است.

در بخش بيوگرافى اطلاعات كاملى از ورزشكاران ، رشته هاى ورزشى ، تيم ها ، داوران ، مربيان و … قرار گرفته است. نحوه دستيابى به اطلاعات مربوط به هر نفر به سادگى و از روى حرف اول نام خانوادگى وى و يا تايپ كردن نام وى در فيلد جست و جو انجام مى شود .نتايج شامل اطلاعات عمومى و حتى علاقه مندى هاى شخصى ورزشكاران است كه از طرق مختلف جمع آورى و در سايت قرار گرفته است.

براى مثال در مورد حسين رضازاده اطلاعات مربوط به چندين مصاحبه او به كار گرفته شده تا علاقه مندى هاى وى در اختيار كاربران قرارداده شود. مشخص است كه بيشتر اين اطلاعات از سايت هاى خبرى و از طريق جست و جوى اينترنتى در اختيار سايت قرار گرفته است و با توجه به منابع ذكر شده در بيوگرافى ها مى توان حدس زد كه اين سايت براى به دست آوردن بيوگرافى مشخصى از ورزشكاران ايرانى چون رضازاده كه حداقل به دليل شهرت شان مى بايست اطلاعات آن لاين و يا حتى سايت هاى رسمى و شخصى داشته باشند، با چه محدوديت هايى مواجه بوده اند.

سايت المپيك همچنين در بخشى به عنوان يك آرشيو تاريخى عمل مى كند و تاريخچه المپيك از آغاز تا امروز را همراه با عكس ها و كليپ هاى مختلف در اختيار بازديدكنندگان قرار مى دهد. سايت المپيك در كنار اين اطلاعات حتى گاه به شكل يك تابلوى كاريابى نيز عمل مى كند. عظمت كار در المپيك بى شك به افزايش شغل هاى كوتاه مدت مى انجامد بنابراين در اين سايت مكان هايى براى ثبت نام افراد و پيدا كردن شغل در مجموعه فعاليت هاى المپيك در نظر گرفته شده است.

مسير حركت مشعل المپيك نيز به صورت يك بخش مجزا در سايت بازى ها قرار گرفته است . مسير مشعل به صورت شكل هاى گرافيكى مشخص شده كه با كليك روى هر كدام از نقاط تعيين شده اطلاعات مربوط به مسير مشعل از شهر يا مكان مورد نظر قابل دستيابى است. گزارش هاى مفصل همراه با عكس در هر كدام از نقاط روى اين نقشه قرار گرفته است. اين در حالى است كه حتى خود مشعل المپيك سايت مخصوص به خود را نيز داراست

بخش اخبار سايت المپيك خود يك بخش مستقل و درست به اندازه يكى از بزرگترين سايت هاى خبرى است چراكه در هر روز و هر لحظه بايد اخبار متعددى از رشته هاى مختلف را در رده هاى مختلف منتشر كند. به جز اخبار مربوط به رقابت ها اخبار و گزارش هاى مربوط به كنفرانس هاى خبرى ، اخبار مربوط به حواشى المپيك در آتن و اخبار رسمى كميته برگزارى نيز در اين بخش قرار مى گيرد. همچنان كه پيش بينى مى شد بخش عكس نيز در اين سايت از جايگاه ويژه اى برخوردار است و تازه ترين عكس هاى گرفته شده از رقابت ها در آن قرار مى گيرد . همچنين در يك بخش نوظهور كليپ هايى نيز هم از بازى ها و هم از حواشى آن در دسترس بازديدكنندگان قرار مى گيرد. حركت به سمت انتشار تصاوير ويدئويى روى اينترنت كه در المپيك امسال توسط سايت هاى خبرى و سايت رسمى بازى ها به طور جدى انجام مى گيرد در حقيقت تهديد واقعى رسانه تلويزيون نيز هست كه به خاطر پوشش به لحظه از وقايع هنوز رسانه نخست محسوب مى شود .

سايت رسمى بازى ها همچنين اطلاعات مفصلى را درباره نقشه راه ها و چگونگى دسترسى به محل بازى ها و معرفى وسايل نقليه و زمان حركت آنها، نقشه هاى داخلى شهر آتن و نقشه هاى داخل دهكده المپيك در خود جاى داده است . اين اطلاعات براى كسانى ه مى خواهند بازى ها را به تماشا بنشينند فوق العاده كمك كننده است . با كمك اين سايت خريد بليت از طريق اينترنت نيز امكان پذير است. انتخاب ساده رشته و زمان مورد نظر براى يك مسابقه ورزشى و دريافت اطلاعاتى از قبيل ساعت ، قيمت و انتخاب درجه بليت از جمله قابليت هاى اين سايت است .

اين سايت همچنين اطلاعات كاملى را از كميته هاى المپيك كشورهاى مختلف و سوابق حضور آن كشورها در المپيك قبلى را در خود دارد.

اطلاعات در مورد چگونگى دسترسى به مكان هاى سرويس هاى پزشكى ، غذا و …

بخش هاى مفصل مربوط به داوطلبان كار در المپيك در بخش هاى مختلف و اطلاعات مربوط به فعاليت هاى آنان از قبيل عكس ، فيلم ، بولتن . اطلاعات مربوط به ساختمان هاى مربوط به المپيك و تكميل آنها نيز از ديگر مواردى است كه در اين سايت به آن پرداخته شده است. اين سايت براى كاربرانى كه وقت اضافه دارند، بازى هايى را نيز به صورت آن لاين قرار داده تا بتوانند سرگرم شوند و يا Screen saver هايى كه با نمادهايى از المپيك ساخته شده را به كامپيوتر خود منتقل كنند و يا پوسترهاى طراحى شده براى بازى ها را براى دوستانشان از طريق اى ميل ارسال كنند.

سايت المپيك آتن مى خواهد همچون المپيك آتن بى نظير باشد . نوع و نحوه طراحى آن و محوريت آن در بازى هاى المپيك نشان دهنده حضور مستقيم تكنولوژى اطلاعاتى اينترنتى در بزرگترين رويدادهاى جهانى است و بايد گفت اينترنت امروزه به بخش جداناپذير از تحولات جهانى تبديل شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا