تکنولوژی

اگر آن را بسازيد، آن‌ها خواهند آمد!

نام نویسنده: مهدى رودكى (http://www.Rahnemoon.com)

آی تی ایران – اكنون يك وب سايت داريد. ساعت‌ها تلاش شما براى طراحى يك وب سايت زيبا و جذاب به ثمر نشسته است. به طور حتم محتواى مناسبى را هم در آن انتشار داده‌ايد و يا كالا و خدماتى را عرضه كرده‌ايد. حال نوبت آن است كه ديگرانى غير از خود شما نيز از وجود سايت‌تان اطلاع يابند.

اكثر مديران و طراحان وب به خوبى مى دانند كه تنها طراحى يك وب سايت تضمينى براى رجوع بيننده به آن نيست. براى دعوت بينندگان به وب سايت خود چه تدابيرى انديشيده ايد؟ چگونه ديگران بدانند كه شما سايت پر محتوا و جذابى داريد؟ خود شما چگونه سايت‌هاى ديگر را مى يابيد؟

بدون هيچ گونه ترديدى بايد گفت كه ما در اغلب موارد به كمك موتورهاى جست‌وجو گر به آنچه كه مى‌خواهيم، دست مى يابيم. اگر ما اين كار را انجام مى دهيم، نيازمندان اطلاعات، كالا و خدمات سايت ما نيز دقيقاً همين كار را مى كنند: جست‌وجوى چند عبارت در يكى از موتورهاى جست‌وجو گر و مراجعه به يكى از وب سايت‌ها. اما كدام وب سايت‌ها؟ ببينيم آمارها چه مى گويند:

82 درصد كاربران، موتورهاى جست‌وجو گر را ابزار اصلى خود براى يافتن وب سايت‌ها عنوان كرده‌اند.

· 70 درصد آن‌ها به هنگام جست‌وجو، حتماً يكى از سه سايت ابتداى نتايج جستجو را كليك مى‌كنند.

· تنها 7 درصد از آن‌ها سايت‌هاى قرار گرفته در رتبه‌هاى بيست به بعد را كليك مى كنند.

· 85 درصد از آن‌ها چنانچه پاسخى براى جست‌وجوى خود در بيست نتيجه‌ى اول نتايج جست‌وجو نيابند، موتور جست‌وجو گر مورد استفاده را تعويض مى كنند.

· 33 درصد كاربران وب تصور مى‌كنند سايتى كه در ابتداى نتايج جست‌وجو قرار دارد، در موضوع جست‌وجو شده سرآمدتر از رقباى خود و در آن موضوع به خصوص پيشرو است.

نمودار زير نيز نشان مى دهد كه كاربران چگونه كالاهاى مورد نياز خود را مى‌يابند:

شم بازاريابى حكم مى كند كه همواره جايى باشيم كه مشترى ما آنجاست. اگر ما در آنجا نباشيم، رقيب ما آنجا خواهد بود.

به عبارت ديگر فردى كه قرار است از ما خريد كند، از رقيب ما خريد مى كند: رقيب ما هر روز نيرومندتر مى‌شود و ما …

بازاريابى با موتورهاى جست‌وجو گر (Search Engine Marketing) دو هدف عمده را دنبال مى كند:

· حضور در مكان‌هايى كه خريداران ما آنجا هستند.

· بالاتر بودن از رقبا ( كسب وضعيت بهتر نسبت به رقبا)

اگر تاكنون موتور جست‌وجو گر در برنامه‌ريزى هاى شما جايى نداشته است، بهتر است كمى در برنامه‌هاى خود تجديد نظر كنيد! موتورهاى جست‌وجو گر، بينندگانى را به سوى شما روانه مى كنند كه به كالا يا خدمات شما واقعاً نياز دارند.

در حقيقت مهمترين بينندگان هر سايتى موتورهاى جست‌وجو گر هستند. اگر سايت شما تنها براى مرورگرهاى اكسپلورر و نت اسكيپ، بهينه سازى شده است، كمى تأمل كنيد: سايت شما براى موتورهاى جست‌وجو گر نيز بايد بهينه سازى گردد. خوشبختانه توجه به موتورهاى جست‌وجو گر در طراحى وب سايت، آن را براى كاربران سايت نيز قابل استفاده تر مى‌سازد.

بهينه سازى سايت به معناى به كارگيرى ترفندهاى پيچيده نيست، بلكه در اغلب موارد به كارگيرى و اعمال تغييرات كوچك و ساده در سايت است كه معمولاً تأثير فوق العاده اى در بالا بردن ضريب نفوذ سايت شما در موتورهاى جست‌وجو گر دارند.

ضريب نفوذ مناسب به معناى حضور در موتورهاى جست‌وجو گر مهم و عمده، بايگانى شدن هر چه بيشتر از صفحات سايت در پايگاه داده‌هاى آن‌ها و قرار گرفتن در صفحه هاى اول تا پنجم نتايج جست‌وجوى آن‌هاست.

سايت‌ها براى رتبه هاى فوق العاده (يك تا ده) نيز بهينه سازى مى گردند، اما در اين حالت تنها بر روى خود سايت متمركز نمى‌شوند و از سايت‌هاى ديگر نيز كمك گرفته مى شود. در اين سرى از مقالات، از بهينه سازى و طراحى خود سايت شروع كرده و سپس وارد مباحث پيشرفته تر كسب رتبه هاى برتر در نتايج جست‌وجو مى شوم.

كسب رتبه هاى بالا، چندان هم ساده نيست. براى انجام اين كار شما به اطلاعات كافى و موثق نياز داريد. انتخاب استراتژى مناسب و تمايل به صرف كمى زمان نيز پروسه‌ى دستيابى به رتبه هاى بالا در موتورهاى جست‌وجو گر را براى شما عملى مى سازند.

اطلاعات بسيارى در اين زمينه وجود دارد اما تاريخ مصرف آن‌ها گذشته است و ديگر كارايى ندارند. اين موضوع چندان هم عجيب نيست: اينترنت و موتورهاى جست‌وجو گر به طور دايم در حال تغيير هستند.

پس شما چگونه مى توانيد به جديدترين اطلاعات در اين زمينه دست يابيد؟ بسيار خب. از اين به بعد سعى خواهم نمود تا مؤثرترين تكنيك‌هاى اين صنعت را براى شما توضيح دهم.

من چندين سال است كه در حال فعاليت در اين صنعت هستم و پرو‍ژه هاى بسيارى را نيز مديريت كرده ام. شكست خورده ام، اما موفقيت‌هايى نيز داشته‌ام. سايت تخصصى موتورهاى جست‌وجو گر www.iranseo.com و كتاب الكترونيكى “يك يا دو هزار و يك” نيز نتيجه‌ى همين تجربه هاست.

در اينجا به گونه‌اى ديگر خواهم نوشت و با شما راحت تر از قبل سخن خواهم گفت. اين صنعت اسرار خاص خود را دارد، اما اسرارى كه مى توان آن‌ها را به ديگران گفت. ثابت شده است كه صرف زمان و اجراى درست برنامه هاست كه برنده را مشخص مى كند نه صرفاً داشتن اطلاعات!

اين سرى از مقالات، راهنمايى براى طراحان و توسعه دهندگان وب، برنامه نويسان، آژانس‌هاى تبليغاتى، شركت‌هاى فعال در طراحى وب، فراهم آورندگان محتوا و تمامى كسانى است كه سايت مى سازند. راهنمايى كه كمك مى كند آن‌ها سايت‌هايى بسازند كه از طريق موتورهاى جست‌وجوگر و فهرست‌ها، قابل دسترسى باشد. با حسابى سر انگشتى حتماً در خواهيد يافت كه مطالعه‌ى اين سرى از راهنماها برايتان مفيد خواهد بود.

خلاصه :·
راه‌هاى بسيارى براى دسترسى به سايت‌ها وجود دارد، اما موتورهاى جست‌وجوگر همواره راه‌كار اساسى بوده اند.

· اجراى يك برنامه‌ى موفق بازاريابى با موتورهاى جست‌وجوگر، بدون يك ساختار و زيربناى محكم در خود سايت اصولاً با شكست همراه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا