تکنولوژی

با اين دامين‌هاى صدساله چه كنيم؟

دنیای اقتصاد – آخرين محصول شركت «نت ورك سلوشن» (Network Solution) ، كارگزاران تيزهوش را به شگفتى وا داشته است : يك دامين 100 ساله به ازاى هزار دلار براى يك قرن . يعنى تنها 3 سنت و به عبارتى 24 تومان در يك روز.

اين در واقع يك معامله دور از تصور است براى موسسات حقوقى مهم و اشخاص حقيقى كه مجبور بودند هر سال يك بار دامين سايت خود را تمديد كنند و گاهى به دليل سهل انگارى و فرموشكارى، به محض پايان مدت اعتبار، دامين توسط افراد زرنگ و گوش به زنگ خريدارى مى‌شد.

خريد اين دامين در واقع ارزان ترين روش براى حفظ حق ثبت يك URL است. مخصوصا زمانى كه مالكيت «براند» يا علائم تجارى سايبر به يكى از مهم‌ترين موارد رقابتى در عرصه تجارت جهانى تبديل شده است.

در حال حاضر چالش اساسى براى ثبت و خريد يك دامين صدساله اين است كه چه ويژگى‌هايى را بايد براى اين دامين رعايت كرد تا با شرايط تجارى شركت مالك و سياست‌هاى روابط عمومى‌و بازاريابى آن همخوانى داشته باشد مثل خوانايى، سادگى تايپ، قابليت بازيابى سريع در موتورهاى جست و جو، ماندگارى در ذهن مخاطب و …

براساس تحقيقات تنها يك درصد دامين‌هاى ثبتى در جهان از ويژگى‌هاى لازم معروف به شرايط «پنج ستاره» براى دامين‌هاى تجارى برخوردار هستند. مى‌توان اين ستاره‌ها را براى هر دامين اندازه گيرى كرد و فهميد كه دامين هر سايت چند ستاره مى‌تواند كسب كند. براى كسب هر ستاره پنج محك يا شرط لازم است كه نداشتن هر يك از آنها به معناى مشكلات جدى است كه در آينده براى منافع غير اقتصادى يا اقتصادى مالك آن به وجود خواهد آمد.

سوال‌هاى محورى قبل از تهيه يك دامين اين است : آيا دامين مورد نظر منحصر به فرد است، الفباى تشكيل دهنده آن ساده و جذاب در عين حال كوتاه به نظر مىآيد، با تجارت يا هدف مورد نظر سايت همخوانى دارد و …

بسيارى از دامين‌هاى ثبت شده در واقع ارتباطى با موضوع و هدف اصلى سايت ندارند . حروف بى ربط و غير جذاب است و بدتر از همه آنكه به جاى حروف الفبا از خط فاصله، مميز، اعداد و ساير نشانه‌ها در آنها زياد استفاده شده است.

به دليل همين، حفظ و تايپ آنها مشكل و به خاطر سپردنشان در واقع كارى دشوار مى‌شود. مخاطبان اين گونه دامين‌ها را به راحتى فراموش مى‌كنند.موسسات معمولا از تاثير گذارى عظيم يك دامين خوب در مخاطب و در نتيجه جذب آنان، مطلع نيستند و به همين دليل است كه به اين موضوع توجهى نمى‌شود.

به گفته كارشناسان شركت نت ورك سولوشن يك URL خوب، موقعيتى بى نظير و غير قابل قيمت گذارى است و نمى‌توان براى انتخاب آن شير يا خط انداخت. در واقع انتخاب يك دامين خوب، جنگ جديد تجارى در فضاى سايبر است . جنگى كه برندگان آن كمپانى‌هاى باهوش هستند. براى همين پيش بينى مى‌شود كه در سال‌هاى آينده رقابت براى ثبت يك دامين به سادگى‌هاى امروز نخواهد بود.

سودجويان صد ساله‌

بسيارى از شركت‌ها در عرصه سايبر با مشكل بسيار اساسى با عنوان متصرفان سايبر رو به رو هستند، افرادى كه هدف آنان سوء استفاده از علائم تجارى معروف به منظور سودجويى تجارى است . هنگامى‌كه دامين ما عمرى به اندازه يك قرن پيدا مى‌كند برخورد با اين متصرفان سايبر نيز جدى‌تر مى‌شود . با اين متصرفان صد ساله چه مى‌توان كرد ؟

در اينجا چيزى كه شركت‌ها به آن نياز دارند يك نظام ثبت مطمئن و قابل اطمينان است كه بتواند نام‌هاى تجارى قابل تجديد نظر و تغيير و به ثبت رسيده را تشخيص دهد. در واقع شركت‌ها با توسل به اين نظام ثبت دقيق و تطابق علائم تجارى خود با دامين و URL مالكيت خود را بر عرصه تجارى فضاى سايبر تضمين مى‌كنند و نگرانى از بابت متصرفان و متقلبان نام‌هاى تجارى مهم ندارند حتى اگر اين دامين‌ها عمرى به اندازه يك قرن داشته باشد.

نامگذارى يك خلاقيت و تمرين در عرصه تجارت نيست . اين عمل به رشته‌اى از تاكتيك‌ها و قواعد حرفه اى ثبت نام، شناخت ساختار حروف الفبا و تاثير آنها و شناخت علم بازاريابى جهانى نياز دارد. نام‌هاى تجارى در جهان به تصاويرى مناسب تبديل مى‌شوند كه بايد به شدت از آنها محافظت كرد و گرنه تقسيم آن با ديگر شركاى ناخواسته امرى اجتناب ناپذير خواهد بود . اين نكته اى است كه كارشناسان تجارت سايبر بر آن تاكيد دارند.

قرن‌ها متعلق به فلاسفه و تاريخ نگارانى است كه نگران جهان هستند و شركت‌هاى تجارى در اين ميان نگران حقوق و حفظ نشان‌هاى تجارى خود كه اگر بتوانند براى چند سال متوالى آنها را حفظ كنند اقبال خوبى خواهند داشت .

اكنون كه ثبت يك علامت يا دامين تجارى صد ساله روى ميز كارگزاران تجارى است اين چالش كمى‌عميق‌تر مى‌شود چرا كه افق ديد آنان بايد از چند سال كوتاه به يك قرن گسترش يابد. اين يعنى برنامه ريزى دقيق تر و افق ديد در سال 2104 يا حتى بيشتر از آن.

منبع : پراگ پست‌ www.praguepost.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا