تکنولوژی

مایکروسافت موظف به پرداخت هزينه‌هاى دادگاه Lindows شد

همکاران سیستم – در حالى كه مشاجره بر سر نام تجارى بين دو شركت مایکروسافت و لیندوزادامه دارد، دادگاهى در آمستردام حكمى بر عليه مایکروسافت كه در حال تلاش براى دستيابى به حكم توقيف Lindows، سازنده نرم افزار Linux است، صادر كرده است.

مایکروسافت ادعا رده كه نام لیندوزتجاوزى به نام تجارى Windows است، در حالى كه لیندوزمى‌گويد “Windows” يك اصطلاح عام كامپيوترى است. لیندوزهمچنين نام نرم افزار سيستم عامل است. با اين وجود اين شركت هم اكنون در حال فروش محصولات‌اش با نام Linspire در برخى از بازارها از جمله بلژيك، هلند و لوگزامبورگ است كه همگى تحت نظارت قوه قضاييه آمستردام هستند.

مایکروسافت همچنان به دنبال حكمى براى باز داشتن اين شركت از فروش محصولات‌اش است. غول نرم افزارى با قرار گرفتن نام “Lindows” بر روى وب سايت شركت، كتاب‌هاى راهنماى فنى و ديگر جاها مخالفت كرده است. مایکروسافت همچنين از دادگاه خواستار دريافت جريمه اى بلغ بر روزى 100،000 دلار از لیندوزگرديده است.

اما روز سه شنبه، قاضى دادگاه بخش آمستردام، تقاضاى Microdoft براى حكم بازداشت را رد كرده و به يه اين غول نرم افزارى دستور داده است مبلغى در حدود 1،160 دلار هزينه‌هاى دعوى قضايى بپردازد.

نماينده مایکروسافت مستقيما” نظرى درباره‌ى راى صادر شده ارايه نكرده، اما گفته است كه اين شركت در تقويت تصميم دادگاه براى باز داشتن لیندوزاز به كار بردن نام‌اش به هر طريقى كه به نام تجارى مایکروسافت تعدى كند، تلاش خواهد كرد.

سخنگوى مایکروسافت ، جيم دزلر(Jim Desler)، از نا اميد شدن سازنده نرم افزار از وضع قوانين چيزى نگفته، اما خاطر نشان كرده است كه “فرايند قانونى با مراحل مختلفى مشخص مى‌شود.” او بيان كرده است:«شركت هيچ گونه برنامه‌اى براى تشكيل پرونده براى احكام ديگر در اين ناحيه ندارد».

در نتيجه‌ى عدم پذيرش صدور حكم توسط دادگاه، لیندوزمجاز به ادامه فروش محصولات‌اش در بلژيك، هلند و لوگزامبورك خواهد بود. به اين شركت، دستور داده شده است كه تا زمان مرور مجدد موضوع، كسب و كار خود را متوقف كند. لیندوزگفته است مصرف كنندگان بازارهاى يادشده مى‌توانند نرم افزار را از روز چهارشنبه با سفارش پستى و اواخر اين ماه از طريق كانال‌هاى فروش شركت خريدارى كنند.

حكم صادره در روز پنجشنبه، مراحل قانونى متعددى را در بازارهاى مورد اشاره دنبال مى‌كند. درماه ژانويه، يك قاضى هلندى سازنده‌ى نرم افزارLinux را از انجام امور تجارى با نام لیندوزمنع كرد. در هر حال، دادگاه همچنين حكم كرد كه هرگونه استفاده از نام لیندوزبه نام تجارى مایکروسافت تعدى نمى‌كند، مانند مواقعى كه اين نام با محصولات و بازاريابى مرتبط نباشد.

پس از اعلام تصميم اتخاذ شده در ماه ژانويه، لیندوزنام Linspire را براى فعاليت‌هاى خارج از ايالات متحده آمريكا برگزيد. اما مایکروسافت همچنان مدعى است كه اين شركت از نام لیندوزبه شكل نامناسبى در كشورهاى بلژيك، هلند و لوگزامبورگ استفاده مى‌كند.

در روز صدور حم، قاضى عالى رتبه، A.Rullmann، نظر دادگاه مبنى بر اين كه استفاده از نام لیندوزدر برخى از موارد مجاز است را تآييد كرد. Rullmann گفته است استفاده از اين نام در مواردى كه به طور مستقيم موجب تهديد يا سودجويى از حق امتياز نرم افزار Microsoft Windows نشود، غير قانونى محسوب نمى‌گردد.

بر طبق اين قانون‌گذارى، لیندوزبا شرايط اين تصميم‌گيرى عمومى موافقت كرده است و مى‌تواند تا جايى كه اين نام به Microsoft Windows مربوط نباشد، به استفاده از آن به طور محدود ادامه دهد. قاضى گفته است از آن جايى‌كه همچنان از نام لیندوز به طور قانونى در خارج از سه كشور يادشده استفاده مى‌شود و به كارگيرى آن هيچ‌گونه مزيت رقابتى براى لیندوزايجاد نمى‌كند، بنا بر اين تخلفى محسوب نمى‌شود.

انتظار مى‌رود كه دو شركت تا پايان سال جارى، خود را براى مشاجره‌اى بر سر نام تجارى در دادگاه آمريكا آماده سازند. در اين ضمن، قاضى بخش دادگاه آمريكا كه بر اين مورد نظارت مى‌كند، درخواست حكم توقيف از سوى مایکروسافت را همانند موارد مشابه در اروپا رد كرده است.

منبع : CNet News

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا