تکنولوژی

جهانگرد:براى ”تكفا“ در سال ‌٨٣ حدود ‌١٠٠ ميليارد تومان اعتبار دريافت مى‌كنيم

ايسنا – اعتبارات تكفا براى سال 83 عينا از نظر سقف عددى تكرار شده است و كماكان براى سال 83 حدود 100 ميليارد تومان اعتبار دريافت مى‌كنيم.
“مهندس نصر الله جهانگرد” دبير شوراى عالى اطلاع رسانى و نماينده ويژه رئيس جمهور در تكفا در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرويس‌ فناورى اطلاعات خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا)، در خصوص نحوه تخصيص بودجه تكفا در سال 83 اظهار داشت: 25 ميليارد تومان از اعتبارات سال آتى تكفا به طور متمركز و 75 ميليارد تومان آن در غالب 7 طرح خواهد بود، به علاوه آن 2 درصد اعتبارات جارى كل دستگاه‌هاى كشور، مانند سال 82 ، منابعى است كه در اختيار روساى دستگاه‌ها است، براى اين كه بتوانند در بحث به كارگيريICT در قلمرو خود به كار ببندند، كه سال آينده نيز اين گونه خواهد بود.
وى، ادامه داد: از نظر اجرايى برنامه‌اى كه به تصويب دولت رسيد، در فاز يك، سال‌هاى 81، 82 و 83 را پوشش داده است و روش كار اين بوده كه در سال 81 به شكل وسيع در قملروهاى متعدد كار را آغاز شده و اعتبارات توزيع شده است. مانند بسيارى از كارهاى عمرانى كه در شروع كند و به تدريج عمق پيدا كرده و در ادامه وسيع مى‌شود، ما نيز در ان طرح با چنين شرايطى مواجه شديم، براى مثال در سال 81 اعتبارات كه عمدتا اواخر سال به دست نهادهاى مربوطه رسيد، در ابتدا عموما مطالعات اوليه و طرح هاى جامع انجام شده و به تدريج از نيمه سال 82 ، دستگاه‌ها به عمق بسيار وسيعى از شناخت قلمرو كارى رسيدند و داراى طرح هاى جامع و وسيع در كار شدند. به نحوى كه اكنون برخى از دستگاه‌هاى كشور در اثر مطالعاتى كه به اين واسطه، انجام داده‌اند، داراى برنامه‌هاى جامع وسيع ترى حتى براى مجموعه سازمان خود شدند كه تاثير آن در سند برنامه توسعه آن‌ها به زودى ديده خواهد شد.
وى افزود: بر اين اساس به تدريج كه جلوتر مى‌رويم درسال 82 سعى كردي كه بخش زيادى از كار استانداردها و چارچوب‌هاى آن‌را مشخص كنيم و تصميم گيرى آن را به خود دستگاه‌ها محول كنيم و به سراغ تعداد محدودتر، مهمتر و پرنفوذترى از پروژه‌ها تحت عنوان پروژه‌هاى راهبردى رفتيم كه در سال 82 اين موارد 22 مورد بود و در سال جديد اين تعداد كمتر خواهد شد و به صورت حرفه‌يى‌تر و عميق‌تر به سراغ آن‌ها خواهيم رفت.
وى، ياد آور شد: به موازات اين مساله ، بحث نهادينه شدن اين موضوع در داخل كشور وجود دارد كه به تدريج بايد به جلوتر رفته و داراى اندام‌هاى جديد مديريتى شود، براى مثال در بحث دولت الكترونيك نيازمند تغيير و تحول در ساخت ادارات دولت هستيم و ب اساس آن ساخت مديريتى كشور قطعا تغيير خواهد كرد. كه در دستور مطالعه آن در شوراى عالى ادارى كشور در هفته اخير صادر شده است و به تدريج آثار آن ديده خواهد شد. در حوزه‌هاى ديگر نيز به مرور زمان اين مساله بروز ظهور پيدا خواهد كرد. لذا اين روند طبق برنامه‌ريزى ادامه پيدا مى‌كند و در بودجه‌ى سال 83 نيز در هفته‌ى جارى انشاء الله به تصويب مجلس مى‌رسد، برآورد و پيش بينى اين است كه تكفا راه خود را تا پايان برنامه سوم ادامه ‌دهد و در برنامه چهارم در قالب مطالعاتى كه صورت مى‌گيرد، افق كار مجددا ترسيم مى‌شود.
دبير شوراى عالى اطلاع رسانى، در خصوص توضيح بودجه 75 ميلياردى و صف آن به صورت غير متمركز گفت: در برنامه مصوب دولت، 7 قلمرو تدوين تصويب شده است كه از جمله آن قلمرو خط و زبان فارسى، اقتصاد و تجارت الكترونيك و دولت الكترونيك، اشتغال و كارهاى تكنولوژيك، خدمات اجتماعى، خدمات علمى و مابع انسانى هست كه در سال 83 عملا به واسطه اين كه مطالعات فاز صفر و يك انجام شده ما وارد مرحله‌اى مى‌شويم كه بتوانيم طرح هاى عمرانى بلند مدت‌ترى را تعريف كنيم، بنابراين عملا ما با استفاده از شكل قانونى مى‌توانيم طرح هاى بلند مدت ترى را در سال 83 مورد تصويب قرار دهيم.
وى افزودك در سال 83 ، سند برنامه چهارم كه تصويب شود، سندهاى بخش نيز تصويب خواهد شد كه در آن‌ها افقهاى عمرانى معينى خواهيم داشت و در اين رهگذر مى‌توانيم طرح هاى آتى را قويتر و غنى‌تر به تصويب برسانيم.
مهندس جهانگرد، در خصوص ارزيابى كلى از روند تكفا و مشخص كردن نقاط قوت و ضعف اين طرح تاكنون بيان داشت: به طور كلى اين پروژه به واسطه اين كه در گذشته، طرحى وجود نداشته كه بتواند با آن مقايسه شود، مى‌توان هميشه گفت كه اين طرح موفق بوده است و از اين جهت ما كارنامه‌اى داريم كه همواره در آن عددى مثبت به چشم مى‌خورد، اما اگر بخواهيم در اين طرح با تفكيك به تجزيه و تحليل بپردازيم، يك سلسه موفقيت‌ها مربوط به موفقيت‌هاى استراتژيك است كه به واسطه اين طرح حاصل ده است و آن اصولا ورود اين دانش در بحث توسعه كشور است.
نماينده ويژه رئيس جمهور در حوزه فناورى اطلاعات، افزود: نگاه سيستماتيك و ساخته يافته به اين قلمرو، توجه تصميم گيران كشور به موضوع فناورى اطلاعات و توسعه دانش محور است كه مهمترين نتيجه آن اين است كه در بحث بلند مدت 20 ساله وهمچنين برنامه چهارم كشور توسعه دانش محور، شكل كلى برنامه توسعه كشور شد، لذا فكر مى‌كنم برنامه تكفا در تعميق و گسترش اين موضوع سهم داشته است، مهمترين اثرى كه ورود تكفا در مناسبات كلان كشور داشته، جلب توجه به آراء نخبگان و تصميم‌گيران كشور براى توسعه دانش محور است.
وى، يادآور شد: زمانى ه وارد ريز پروژه‌ها شويم اين از نقطه نظر شكل كلى رعايت شده و برنامه طبق مصوبه جلو رفته است، ولى در بدنه اجرايى كشور با مشكلات متعددى مواجه هستيم كه اين مشكلات ناشى از مجموعه محدوديت‌هاى دولت، اعمال سليقه، كمبود دانش، نشناختن موضوع و فشار، نياز ساير بخش‌ها دارد كه در نقاط مختلف وضعيت متفاوتى را به وجود مى‌آورد.
وى، افزود: در كليت پروژه، ما همواره درصدى اتلاف بودجه را از آغاز پيش بينى مى‌كرديم و پذيرفته بوديم و آن را ناشى از ماهيت اين جريان مى دانيم كه اين طريق سرمايه‌گذارى را بايد بپذيريم تا كار جلو رود و در حين كار، آموش‌هاى لازم را ببينيم. به عبارتى ما قطارى هستيم كه براى حركت خودمان ريل‌ها را مى‌چينيم و بر روى آن حركت مى‌كنيم، با اين نگاه نقاط ضعف را مى‌توان در جريانات مديريتى و اجرايى كار جستجو كنيم و آن‌را كالبد شكافى كنيم.
جهانگرد، ادامه داد: در امور مربوط به دستگاه‌ها، ضعف را بيشتر در غالب كندى و عدم انعطاف مى‌بينيم، براى مثال در 2 درصد بودجه جارى در استان‌ها موارد متعددى وجود داشته كه مبالغى صرف IT نشده است، براى مثال 2 درصد بودجه IT آموزش و پروش، صرف حقوق و دستمزد شده است در حالى كه آن‌ها قانونا اجازه ابن كار را نداشتند.
وى، تصريح كرد: در موافقتنامه بودجه، فصلى به نام فصل فناورى اطلاعات وجود دارد كه براى آن بخشنامه وجود دارد كه افراد مى‌توانند خرج هاى مشخصى را داشت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا