تکنولوژی

کنسرسيوم نامهاى اينترنتى چند زبانه، به دنبال راه حل صحيح domain هاى بين المللى

بخش خبر آى تى ايران – نامهاى دامنه چند زبانه Internationalized Domain Names به نامهاى دامنه اى اطلاق مى گردد که در نگارش آنها از حروف غير ASCII استفاده مى گردد. به اين کاراکترها که بر پايه Unicode و براى هر زبان جداگانه نگاشته مى شوند، اصطلاحا Multilingual (ML) گفته مى شود.
بنا به گزارش کنسرسيوم نامهاى اينترنتى چند زبانهMultilingual Internet Names Consortium (MINC)، شرکت Network Solutions اعلام نموده است که از تاريخ 28 فوريه 2004 به پشتيبانى وميزبانى دامنه هاى چندزبانه با پسوند انگليسى (Multilingual.ASCII) ادامه نخواهد داد.
Public Interest Registry (رجيسترى مربوط به دامنه هاى org) نيز اعلام نموده است که از تاريخ اول فوريه 2004 اطلاعات مربوط به دامنه هاى چند زبانه با کدينگ RACE را از بانکهاى اطلاعاتى خود حذف نموده است.
به صاحبان فعلى دامنه هاى ML.com و ML.net نيز اطلاع داده شده است که تا تاريخ 28 فوريه 2004 نسبت به تغيير رجيسترى دامنه هاى خود اقدام نمايند. با توجه به اقدامات فوق به نظر مى رسد که 4 ثبت دهنده بزرگ دامين هاى اينترنتى که جمعا” بيش از 60% بازار دامين جهان را در دست دارند (شرکتهاى Register.comوMelbornIT که از حدود يکسال قبل ارائه سرويسهاى دامنه هاى ML.com و ML.net را قطع کرده بودند) ديگر دامنه هاى ML.ASCII را نمى پذيرند.
به گفته خالد فتال، رئيسMINC (کنسرسيوم نامهاى اينترنتى چند زبانه) به دليل عضويت رجيسترهاى ذکر شده درMINC ، اين مساله مستقيمابه MINC ارتباط پيدا مى کند.تصميم Network Solutions در اين خصوص بسيار مهم و حياتى است چرا که پايانى بر تصميم گيرى غلط در مورد ارائه دامنه هاى مخلوط چند زبانه ML.com (نام غيرانگليسى باپسوند انگليسى) است و من فکر مى کنم که اين يک تصميم بسيار مهم در جهت حمايت از دامنه هاى چند زبانه واقعى (ML.ML) است. در چند سال اخير تلاش زيادى انجام شده بود تا دامنه هاى غيرانگليسى با پسوند انگليسى به عنوان راه حل مناسب IDN به جهانيان قبولانده شود و بسيار از اعضاء MINC نيز به اين سمت کشيده شده بودند ولى دريافتند که اين روش مشکل و غير قابل قبول است.
MINC تنها موسسه اى بوده است که از ابتدا تاکيد به شيوه صحيح نگارش دامنه هاى چند زبانه بصورت ML.ML داشته است.

درباره MINC
MINC در ژوئن سال 2000 به منظور ترويج نامهاى دامنه بين المللى تشکيل گرديد. در طول سالها، MINC با مراجع وموسسات مهم مرتبط مانند IETF, WIPO, ITU, ICANN و ساير موسسات و شرکتهاى فعال در زمينه ارائه دامنه هاى چندزبانه (چينى، تاميل، زبانهاى شرق اروپا، گرجى، عربى، اردو و فارسى) ارتباط برقرار نموده است.
گفتنى است كه دامينهاى كاملا چند زبانه (ML.ML) مانند دامنه هايى كه هم نام و پسوند آن فارسى هستند شامل خبر فوق نيستند و هم اكنون برخى از كشورهاى خاورميانه و شرق آسيا در اين زمينه فعاليت خود را آغاز كردند
در ايران نيز مقدمات ارائه دامنه هاى تمام فارسى در حال فراهم شدن است و به گفتنه شركت مجرى آن در اسفندماه 1382 رسما” امکان ثبت دامنه هاى تمام فارسى در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت.

منبع : http://minc.org/pr/mlmlJan2004.shtml

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا