تکنولوژی

ابتکار مخابرات انگلستان :يک هفته مجانى با WI FI

16 دى 82 – بخش مقاله آى تى ايران – تکنولوژى Wi-Fiدر سال 2004 همه گير نشد اما رشد بيش از اندازه آن در کشورهاى توسعه يافته نشان دهنده اين است که از اين تکنولوژى در سال ميلادجارى بسيار خواهيم شنيد.
Wi-Fi چيزى است که مى توان آن را در هات اسپات ( نقاط تحت تحت پوشش ) از طريق شبکه هاى بى سيم يافت. يک نوع دسترسى پرسرعت به اينترنت از طريق خطوط وايرلس که کاربران از اتصال با سيم به شبکه بى نياز مى کند و لوازم مورد نياز آن فقط يک دستگاه کامپيوتر و يک اکانت و Wi-Fi است.
در گذشته نه چندان دور اين سرويس به کار تاجرانى مى آمد که مى خواستند کارهاى خود را از طريق اينترنت و در حال حرکت انجام دهندولى امروزه همه قشرها دوست دارند ازمزاياى اين تکنولوژى برخوردار شوند.
شرکت BT که بزرگترين کمپانى مخابراتى در انگلستان است تصميم گرفته براى آشنا کردن مردم با Wi-Fi و وارد کردن آن به زندگى افراد و در حقيقت قابل لمس کردن آن يک هفته را در اين کشور به نام فته باند پهن بى سيم نامگذارى کرده و در آن به صورت مجانى اين سرويس را در اختيار همگان قرار دهد.

Wi-Fi براى همه
اين هفته از بيست و ششم ژانويه آغاز خواهد شد و تا يک فوريه ادامه خواهد داشت و طى آن اپراتور مخابراتى BT از همه مردم دعوت خواهد کرد که از اينترنت مجانى بى سيم استفاده کنند.
هدف BT در حقيقت اين است که تکنوژى وايرلس به شکل گسترده ترى مورد استفاده قرار گيرد نه اين که تنها به کار تاجران هميشه در حرکت بيايد و يا فقط درمکان هايى عمومى حمثل هتل ها و فرودگاه ها استفاده شود.
سخنگوى BT در اين باره مى گويد: ما فکر ميکنيم که Wi-Fi در سال 2004 به سرعت گسترش خواهد يافت .
سخنگوى BT به کار مشابهى که شرکت اينتل انجام داده اشاره مى کند و مى گويد: اينتل يک روز با اينترنت بى سيم را در آمريکا انجام داد و ما هم مى خواهيم کارى شبيه آنها انجام دهيم اما زمان را به يک هفته افزايش داده ايم تا همه فرصت استفاده از اين سرويس را در هر جايى و هر زمانى که درطى اين يک هفته هسنتد داشته باشند
در ماه جون گذشته تحليل گران فاراستر پيش بينى کردند که گسترش Wi-Fi در آينده کار ساده اى نخواهد بود و دليل اين موضوع را کمبود نقاط تحت پوشش ( هات اسپات) نبود سخت افزارهاى قابل انطباق با اين تکنولوژى و همچنين مدل هاى معدود تجارى که بتوان از آن پول به دست آورد، ذکر کرده بودند.
على رغم اين کمپانى هاى چون اينتل هم اکنون به شکلى بسيار گسترده در حال ساخت تکنولوژى هاى مرتبط با Wi-Fi مثل تراشه هاى Centrino براى لپ تاپ هستند و قصد دارند ميزان فروش کامپيوترهاى دستى که قابليت اتصال به WI FI را داشته باشند را افزايش دهند.
البته در حال حاضر موبايل هاى که با آنها بتوان به شبکه WI FI متصل شد نيز بسيارمعدود است.
والبته از نظرى ديگر تعداد مکان هايى که شما به صورت آنلاين بتوانيد به اينترنت متصل شويد و محدوده هرکدام نيز بيشتر از 100متر نيست در حال افزايش است.
به گفته يان فوگ تحليلگر ژوپيتر انگلستان در اين زمينه خيلى خوب عمل کرده است.به گفته وى به مين خاطر بايد از Wisps ( سرويس دهندگان بيسيم اينترنت ) و شبکه هايى شبيه به BT تشکرکرد.
با اين حال به گفته وى اپراتورهاى موبايل در انگلستان نسبتا براى حرکت به سمت WI FI کند هستند خصوصا در مقايسه با Orange در فرانسه ، Swisscom Natel و T-Mobile در آلمان.
در حال حاضر بيش از 8500 نقطه تحت پوشش hotspots در اروپا وجود دارد و انتظار مى رود که اين مقدار تا سال 2008 به 70000 نقطه برسد.
بر اساس تخمين IDC نيز تعداد نقاط تحت پوشش WI FI در کل جهان از 50000 در سال 2003 به 85000 در سال 2004 خواهد رسيد.
شرکت BT قصد دارد در تابستان 2004 به تنهايى تعداد نقاط عمومى تحت پوشش اين تکنولوژى را از 1700 به 4000 مورد افزايش دهد.

جهان بى سيم
شکى نيست که WI FI مى تواند گسترش پيدا کند و به صورت يک شبکه پهن باند براى مردم در بيايد. و اولين قدم اين خواهد بود که ارتباط وب را به همه جا برساند. اما تا آن موقع اين تکنولوژى را مى توان در نقاط عمومى مثل هتل، کافه ها ؛ فرودگاه و ايستگاه ها ديد.
به گفته کارشناسان WI FI در سال 2004 حتى تا داخل قطارهاى مسافرتى هم خواهد آمد، اين برآورده شدن بخشى از آرزوى اتصال جهانى به اينترنت بدون سيم است.

منبع : بى بى سى نيوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا