تکنولوژی

لغو تحريم هاى کامپيوترى از سوى آمريکا: فرصت سه ماهه

نام نویسنده: على پرند

بخش کامپيوتردنياى اقتصاد – ايالات متحده اعلام كرد كه بخشى از تحريم‌هاى خود عليه ايران در زمينه سيستم‌هاى كامپيوترى و تلفن‌هاى ماهواره‌اى، خودرو و ارسال پول را به مدت سه ماه به حالت تعليق در مى‌آورد.
كاخ سفيد در اطلاعيه‌اى پيش از آغاز سال نوميلادى اعلام كرده كه مردم ايران شايسته دريافت كمك‌ها هستند و براى فايق آمدن بر مصيبتى كه بر‌ آنها وارد شده به كمك احتياج دارند.
تحريم‌هاى كامپيوترى و تكنولوژى‌هاى اطلاعات بخش عمده‌اى از تحريم‌هاى ايالات متحده عليه ايران را در بر مى‌گرت و خصوصاً از آن جهت مهم است كه طى سال‌هاى اخير اين تكنولوژى روز به روز در جهان گسترش مى‌يابد و بر اهميت آن نيز روز به روز افزوده مى‌شود. تكنولوژى كامپيوتر اگر در زمانى كه تحريم‌هاى سياسى اقتصادى عليه ايران اعمال مى‌شد، چندان به چشم نمى‌آمد و جزئى ضرورى به شمار نمى‌رفت اما امروزه بخشى حساس و اصلى و غير قابل چشم‌پوشى زندگى انسان را به خود اختصاص داده است.

نتايج تحريم‌
تحريم‌هاى كامپيوترى با گسترش روز افزون اين تكنولوژى‌ در جهان هر روز نتايج خود را در داخل كشور بيشتر نشان مى‌داد. وابستگى به سرورهاى آمريكايى به دليل ارزانى و پشتيبانى نسبتا مناسب آن، وجود شركت‌هاى معتبر كامپيوترى در اين كشور و تسلط بر مديريت دامنه‌هاى اينترنتى از جمله مسائلى بود كه مشكلات و معضلات عمده‌اى را در بخش كامپيوتر ايجاد كرده بود.
وابستگى به برخى كالاهاى خاص مثل سرور (Server) و سخت‌افزار و همچنين نداشتن رابطه‌ تجارى با شركت‌هاى اصلى، بازار ايران را اولاً از خدمات پشتيبانى و گارانتى كالاهاى كامپيوترى محروم كرده بود و ثانياً به دليل وجود واسطه‌ در اين ميان، قيمت كالاها را براى مصرف در داخل ايران به شدت افزايش داده بود. هر چند ميزان تاثير اين تحريم‌ها طى اين چند سال بر بازار ايران مشخص نيست اما تقريبا هيچ كارشناسى شك ندارد كه تحريم‌هاى كامپيوترى به دليل ويژگى‌هاى اين صنعت، تاثير قابل توجه‌ترى را بر كشورمان داشته است.

پيش‌بينى آينده
بدون شك آزادسازى واردات سيستم‌هاى كامپيوترى و تلفن‌هاى ماهواره‌اى راه را نه تنها براى شركت‌هاى آمريكايى بلكه براى شركت‌هاى ديگر كشورها كه از ترس ايالات متحده حاضر به ايجاد ارتباط تجارى با كشورمان نبودند، باز خواهد كرد.
به اين ترتيب در اولين قدم‌ها پيش‌بينى مى‌شود قيمت تجهيزات كامپيوترى با وجود كاهش نسبى قيمت‌آنها طى ماه‌هاى گذشته باز هم كاهش يابد و همچنين شاهد ورود اجناس اصل همراه با پشتيبانى مناسب خواهيم بود.
به نظر مى‌رس سه ماه نخست سال 2004 فعلا براى بازار كامپيوتر چشم‌انداز بهترى يافته است.

چرا تحريم لغو شد؟
آزادسازى تلفن‌هاى ماهواره‌اى نيز كه هم اكنون در انحصار وزارت پست و يك شركت خارجى است قيمت اين محصول را كاهش خواهد داد هر چند ممكن است مقامات مخابراتى كشور براى مقابله با اين آزادسازى كه نفع اقتصادى آنها را به هم مى‌زند به نوعى ايجاد محدوديت‌هاى گمركى بيانديشند البته اين نوع آزادسازى مقطعى تحريم‌ها آن هم با تجهيزات كامپيوترى و تلفن‌هاى ماهواره‌اى به نوعى تلنگر به سيستم‌هاى ارتباطى مورد استفاده زلزله‌ كرمان بوده است. در جريان اين زلزله‌ امدادگران ايرانى به تجهيزات كامپيوترى و ارتباطى مجهز نبوده‌اند و در هيچ كدام از مراحل امداد از اين وسيله استفاده نشد. (تنها در يك مورد دوربين‌هاى ديجيتالى براى گرفتن عكس از اجساد مورد استفاده قرار گرفت).
بى‌نظمى‌هاى ناشى از اين امدادرسانى به حدى بود كه حتى صداى امدادگران خارجى را درآورد، به عنوان مثال هيچ گاه اسامى‌همه مجروحان و كشته‌گان به صورت يك بانك اطلاعاتى (كه كار بسيار ساده‌اى بود) در نيامد و در اختيار مردم قرار نگرفت.
رييس يكى از بيمارستان‌هاى كرمان در پاسخ به پرسشى درباره اسامى‌مجروحان گفت كه ما اسامى‌را پشت شيشه در ورودى بيمارستان زده‌ايم و مردم مى‌تواند با مراجعه به بيمارستان متوجه اين شوند كه بيمارشان در بيمارستان‌ ما هست يا نه‌!
وقتى خبرنگار از وى در مورد ديگر مجروحان پرسيد گفت: در مورد بيمارستان‌هاى ديگر نمى‌دانم چگونه عمل شده است!
امروزه با استفاده از بانك‌هاى اطلاعاتى و يك سايت اينترنتى به راحتى مى‌توان چنين هماهنگى‌هايى را انجام داد در حالى كه زلزله بم با وجود اينكه همه ارگان‌ها و همه كشور را درگير خود كرده بود يك سايت اينترنتى هم نداشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا