تکنولوژی

جيتكس 2003 :چه كردند اين عرب‌ها!

نام نویسنده: دانيال رمضانى

بخش کامپيوتر روزنامه دنياى اقتصاد – هواى بيرون بسيار گرم و شرجى است شايد حدود 40 درجه و تو قبل از ورود به نمايشگاه تصويرى گرم و آزار دهنده در ذهن خودداري. ولى زمانى كه از تاكسى پياده شده و به پج قدمى در نمايشگاه نزديك مى‌شوم درهاى بزرگ شيشه‌اى به صورت خودكار باز مى‌شود و ناگهان بادى زمستانى صورتم را خنك مى‌كند. حالا ديگر وارد محوطه شده‌ام و ناخودآگاه مثل هر ايرانى كه براى اولين بار به نمايشگاه جيتكس دوبى وارد شده است، نگاهم با دهانى باز به بالا و چپ و راست مى‌چرخد.
اولين چيزى كه به ذهنم مى‌رسد اين است كه هواى اين عظمت چگونه اينقدر خوب تهويه مى‌شود!
و در همين حال نمايشگاه خودمان در ايران جلوى چشمم مى‌آيد كه عجب وضع مشابهى با اين نمايشگاه تخصصى و بين‌المللى فناورى اطلاعات دارد!
در مرحله اول بزرگى نمايشگاه آنچنان مجذوبم كرد كه با خود فكر كردم چگونه بايد در اين محوطه بزرگ راهم را پيدا كنم ولى خوب كه دقت كردم ديدم كه روى زمين و ديوار نمايشگاه مسيرها به خوبى مشخص شده است. تازه قدم به قدم نيز باجه‌هاى اطلاع‌رسانى را مى‌يابى كه افرادى با لبخند مشتاقانه منتظر كمك و راهنمايى شما هستند. وضعيت اينجا مرا به ياد موقعيت كاملا مشابه در نمايشگاه خودمان مى‌اندازد كه چطور وقتى از كسى كه گاهى جلوى يك سالن نشسته آدرس جايى را مى‌پرسى فقط يك كاغذ به دست تو مى‌دهد و انگار فقط كلمه نمى‌دانم را حفظ كرده است. حتى يك‌بار كه اشتباها در نمايشگاه جيتكس آدرس غرفه‌اى را از يك فرد غيرمسئول پرسيدم او از جاى بلند شد و با نشان ادن تابلوها به من ياد داد كه چگونه به جايى كه مى‌خواهم برسم و من نيز كمى خجالت كشيدم اين آدم‌ها جورى با مردم برخورد مى‌كنند كه انگار به آنها بدهى دارند.

واقعه‌اى بزرگ و منحصر به فرد در خاورميانه
نمايشگاه جيتكس 2003 دوبى بيست و سومين سالگرد خود را پشت‌سر گذاشت و امسال تغييرات كمى و كيفى زيادى داشت. امسال تعداد بازديدكنندگان 26 درصد افزايش يافته بود و طبق آمار حدود 75هزار نفر از اين نمايشگاه بازديد كردند.
تعداد كشورهاى حاضر در نمايشگاه جيتكس نيز يك جهش داشت و حدود 19 درصد به كشورهاى حاضر در نمايشگاه جيتكس دوبى اضافه شد. اما آمار همچنان حكايت از رشد اين واقه داشت تعداد shopperهاى جيتكس كه به فروش قطعات و محصولات IT مى‌پرداختند نيز رشد سرسام‌آور 130 درصدى داشت. امسال يك سالن ديگر هم به 8 سالن بزرگ جيتكس اضافه شده بود. سالنى كه آن را «شيخ راشد» نام نهاده بودند و علاوه بر غرفه اينترنت سيتى دوبى كه بيشتر به يك نمايشگاه مى‌ماند، چند شركت ايرانى نيز در اين سالن حضور داشتند.

چه كردند اين عرب‌ها!
اما رشد جهشى بخش‌هاى مختلف جيتكس از غرفه‌ها گرفته تا بازديدكنندگان، به هيچ‌وجه منجر به افت خدمات و كيفيت نمايشگاه نشده بود. عرب‌ها با در اختيار گذاشتن مديريت اين نمايشگاه از بالا تا پائين به انگليسى‌ها، فكر همه چيز را كرده بودند. چرا كه طبق اظهارات موجود مديريت بخش‌هاى مختلف نمايشگاه به عهده انگليسى‌ها بود.
ولى براى اين خيل جمعيت تدابيرى انديشيده شده بود و در يك قلم پاركينگ نمايشگاه 325 درصد رشد كرده بود.
بعدازظهرها يعنى ساعت 7 كه نمايشگاه به اتمام مى‌رسيد فرض كنيد كه ده‌ها هزار نفر مى‌خواستند از نمايشگاه خارج شوند. فكر مى‌كنيد چه وضعيتى پيش مى‌آمد. نه نه! تصوير جلوى نمايشگاه بين‌المللى ايران را فراموش كنيد. از سالن‌هاى خنك جيتكس كه خارج مى‌شديد بايد در صفى بلند و مرتب مى‌ايستاديد ولى در كنار اين صف نيز قطارى از تاكسى‌هاى تميز و خنك قرار داشت تا مسافران براى سوار شدن از روكول هم بالا نروند. نكته جالب ديگر آنكه به غير از تنها صف موجود در هيچ جاى ديگر اطراف محوطه نمايشگاه نمى‌توانستيد سوار تاكسى شويد، حتى اگر به آنها يك 100 درهمى نشان مى‌داديد!
در حقيقت تاكسى‌هاى موجود در دوبى موظف بودند كه در ساعات پايانى جيتكس در مسير و صفى مخصوص قرار بگيرند تا بازديد‌كنندگان را به مكان‌هاى مورد نظر برسانند و اين كار به چه نظم و ترتيبى انجام مى‌شد. اين نظم و ترتيب به حدى بالا بود كه همه ايرانى‌هاى حاضر در صف آن را با وضعيت موجود در ايران مقايسه مى‌كردند و برخى خيلى جدى مى‌گفتند كه اين عرب‌ها چه خود از ما الگوبردارى كرده‌اند!

همه بودن
فكر نمى‌كنم مارك و يا شركت مطرحى در دنياى فناورى اطلاعات وجود داشته باشد كه در اين نمايشگاه حضور نيابد و اين چيزى نيست جز حاصل يك مديريت، هماهنگى و تلاش.
قريب به 75 هزار نفر از گوشه و كنار دنيا از 775 شركت در بخش نمايشگاهى مركز تجارت جهانى دوبى و 122 شركت در بخش فروشگاهى طى 5 روز بازديد كردند و در اين عرصه هيچ اثرى از شكايت و گلايه مشاهده نشد. لذا طبيعى است كه شركت‌هاى حاضر در نمايشگاه در شب تخليه غرفه خود مجددا اقدام به رزرو مجدد آن كنند. كما اينكه اين كار را كردند و پس از پايان نمايشگاه پرسنل خستگى ناپذير نمايشگاه جيتكس 2003 سرگرم ثبت نام و رزرو غرفه‌ها بودند كس نمى‌داند شايد سال بعد آمارها باز هم رشد چندين و چند درصدى داشته باشند.

نتيجه‌گيرى
مخلص كلام آنكه شيخ‌نشين‌ها امارات متحده عربى از موقعيت و خلاهاى موجود در منطقه خاورميانه و كم‌كارى‌هاى ما به خوبى بهره‌بردارى كرده‌اند. آنها فرصت‌ها و ظرفيت‌هاى موجود را از چند سال قبل شناسايى كرده‌ و روى آن سرمايه‌گذارى كردند و حالا نتيجه‌اى شيرين مى‌برند.
جزيره‌هاى كوچك اماراتى كارى كردند كارستان و قدم در جايى گذاشته‌اند كه به اذعان خيلى‌ها متعلق به ماست.
دنيا دنياى اقتصاد و رقابت است و هر كس قدر و موقعيت‌ها را ندانسته و كمتر كار كند، عرصه را براى رشد جولان ديگرى بازى مى‌كند. برگزارى نمايشگاه جيتكس عمق ضعف‌ها و ناتوانى‌ متوليان نمايشگاه كشور ما را به تصوير كشيد و بالاخره اينكه برگزارى نمايشگاه جيتكس 2003 دوبى نشان داد كه ما هنوز اندر خم يك كوچه‌ هم نيستيم!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا