تکنولوژی

سرقت اينترنتى و ضعف اطلاع رسانى

سايت محترم اطلاع رسانى ITIran ، با سلام و احترام ،
بخش خبر ITiran – متن زير در مورد “سرقت اينترنتى ” خدمتتان تقديم مى شود. بنابر ملاحظات شغلى ناچار به عدم معرفى خود هستم ؛ ضمن اينکه به استحضار مى رساند اين متن جوابيه نمى باشد بلکه صرفا جهت روشن شدن دقيق تر موضوع از زبان کسى نگارش شده است که به اتفاق پيش آمده وقوف کامل دارد.

رسم بر اين است که اتفاقات ورزشى، فرهنگى، سياسى و … همواره با هيجانات فراوانى همراه است و منابع توليد خبر ممکن است براى پيشى گرفتن از يکديگر، پس از دريافت خبر از يک منبع بدون در نظر گرفتن ميزان اهميت و نکات کارشناسى اقدام به انتشار آن نمايند. وقتى مطلبى در يک سايت تخصصى قرار مى گيرد ، بى گمان بايد بسيار دقيق و کارشناسانه تهيه و تنظيم شده باشد؛ حال آنکه اين مطلب بسيار شتابزده و به دور از دلايل مستدل علمى نگارش شده است. ضمن آنکه بزرگنمايى يا کوچکنمايى مسايل در امور فنى برخلاف امور سياسى جايگاهى ندارد و فقط موجب ايجاد باور غلط در اذهان عمومى مى گردد. براى روشن شدن بيشتر موضوع نکات زير قابل توجه است :
1 – براى برداشت 70 ميليون تومان از دستگاه خودپرداز بايد 1750 بار به آن مراجعه نمود، پس برداشت اين مبلغ از دستگاه خودپرداز نبوده است.
2 – حسابى که بتوان از طريق آن موجودى حسابهاى ديگر را متاثر نمود، در هيچ يک از سيستم هاى مالى دنيا وجود ندارد.( مگر در فيلمهاى تخيلى)
3 – سيستم هاى بنکى مورد تهاجم و سيستم هاى بانک صادرات و سپه هيچ ارتباط منطقى با هم ندارند، صرف کنار هم بودن سيستم ها، دليلى بر ارتباط آنها باهم ندارد. بزرگنمايى و افسانه و قهرمان سازى همان چيزى است که يک مهاجم (Hacker) را محظوظ مى نمايد.
4 – قطع سرويس خودپرداز در تاريخ 2 آبان به مدت 8 ساعت به دلايل اختلالات برقى بوده و هيچ ارتباطى با اين سرقت ندارد.
بانکدارى الکترونيکى و فرهنگ منبعث از آن در کشور ما نوپا است. به اعتقاد نگارنده خبررسان و نويسنده در مورد مسايل اين چنينى نيز بايد از اطلاعات دقيق و فنى برخوردار باشد تا در عامه مردم ، باور غلط ايجاد نکنند و همين اعتمادهاى ضعيف به وجو آمده در جامعه را که به زحمت ايجاد شده از هم نگسلد.
با آرزوى توفيق
امضا محفوظ

ITiran : ضمن تشکراز اين خواننده مطلع محترم لازم به ذکر است که در خبر آى تى ايران به هيچ کدام از موارد فوق از جمله برداشت 70 ميليونى و سرقت از خودپرداز و قطعى خودپردازها اشاره اى هم نشده بود و ظاهرا ايشان خبر روزنامه شرق را که بخش هايى از آن از آى تى ايران نقل شده بود را خبر اين سايـت فرض کرده اند. البته عجيب است که دوست محترم بر واقعه وقوف کامل دارند و نمى دانند که بسيارى از حساب هايى که به سيستم خودپرداز متصل هستند قابل انجام تبادلات مالى در داخل شعبات هم مى باشند و صرفا پرداخت به دستگاه محدود نيست. از طرفى ديگر فردى که مى تواند به يک سيستم نفوذ کند قطعا سطح دسترسى بالايى خواهد داشت و ديگر نياز نيست فقط روزى چهار بار و هر بار 40 هزارتومان برداشت کند و بى شک اين سطح دسترسى را به دهها مرتبه ارتقا خواهد داد.
در اين سرقت اما اتفاقا اگر اشتباهى هم بر اطلاع رسانى آى تى ايران، شرق ، کيهان، دنياى اقتصاد و ديگر روزنامه ها و سايت ها باشد ناشى از فقدان آگاهى بخشى مسئولان اين اتفاق است که حال بعد از اين همه تلاش براى بيرون کشيدن و انتشار خبرى که پنهان مانده بود، مدير عامل بانک ملى در گفت و گو با شرق خبر سرقت مبلغ 56 ميليون و دستگيرى سارق را تاييد مى کند و رواب عمومى بانک در همان روز طى يک اطلاعيه بدون اشاره به هيچ گوشه از ماوقع اعلام مى کند که اساسا سرقت ناکام مانده است!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا